2018-12-26, 01:14
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Naturligtvis. Ingen existerade för 14 miljarder år sedan och vi minns alla hur bistert det kändes.

Det gjorde vi inte alls, eftersom vi ännu inte fanns. Det blir ett jobbigt slags moment 22.

Det enda som TS med säkerhet vet är hur det nuvarande livet "känns" och det verkar vara tumme ned, vilket är lite trist såklart....
Citera
2018-12-26, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsarnFromHell
Det gjorde vi inte alls, eftersom vi ännu inte fanns. Det blir ett jobbigt slags moment 22.
Möjligtvis hade det varit bättre att den här tråden aldrig existerat, för vi vet i alla fall hur det kändes när den inte gjorde det.
Citera
2019-01-02, 16:00
Bannlyst
Icke-existens = Existerar inte
Existens = Det enda som existerar

Därför är det inget mirakel att vi existerar, det är det enda som är möjligt.
Vi är själva existensen själv, som tar olika former, som en helhet(nirvarna), som små delar i helheten, t.ex fysiska yttringar som stenar och "tom-rum"- eller biologiska former.
Citera
2019-01-02, 17:39
Bannlyst
Sånt här blir lättare att förstå om man tänker på hur det är för andra, istället för en själv.

Tänk dig först att du är på väg att bli nedslängd i ett eldhav. Du förstår vad som kommer hända, men det är omöjligt för dig att föreställa dig att allt nu kommer ta slut, och hur det kommer vara att INTE längre vara/finnas.
Men om du istället är den som slänger ner någon i ett eldhav, då är det INTE svårt för dig att föreställa dig vad som kommer hända med personen. Hen kommer för alltid försvinna, och kommer INTE längre vara/finnas. Iallafall om hen INTE har en själ. Men en själ kan eventuellt också sluta vara/finnas.
Citera
2019-01-02, 20:52
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag tycker att det mer liknar ett straff att existera jämsides med andra existenser.
Hade varit skönt att inte ens ha existerat men nu gör jag ju det och blir påmind varenda dag om min existens, andras existens, min dödlighet och andras dödlighet.
Är ett straff att veta att någon kan dö runt om en.
Vore bättre att aldrig någonsin behövt varit medveten.
Citera
2019-01-03, 00:53
Bannlyst
nej det är inte bättre att inte existera
den lilla tid vi ändå får , våga leva !!

vi lever en sekund av evigheten
Citera
2019-01-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tycker att det mer liknar ett straff att existera jämsides med andra existenser.
Hade varit skönt att inte ens ha existerat men nu gör jag ju det och blir påmind varenda dag om min existens, andras existens, min dödlighet och andras dödlighet.
Är ett straff att veta att någon kan dö runt om en.
Vore bättre att aldrig någonsin behövt varit medveten.

Det du beskriver är ju dock ett missförstånd, att du är en separat levande "själ", och att andra runt omkring dig "själar" kan dö...

Vår personliga existens är ett missförstånd. Allt vi upplever/medvetande är bara en del i den totala existensen. Bara en existens. Som inte dör. Inget dör, det är bara den totala existensen som rör sig på det sätt den ska röra sig på.
Citera
2019-01-03, 16:40
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det du beskriver är ju dock ett missförstånd, att du är en separat levande "själ", och att andra runt omkring dig "själar" kan dö...

Vår personliga existens är ett missförstånd. Allt vi upplever/medvetande är bara en del i den totala existensen. Bara en existens. Som inte dör. Inget dör, det är bara den totala existensen som rör sig på det sätt den ska röra sig på.
Ja.
Citera
2019-01-03, 20:38
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
Godkväll.

Ibland slås jag av hur många inslag i mitt vardagliga liv som jag upplever som totalt intetsägande. Många saker jag gör, oavsett om det är arbete, studier eller fritid upplever jag bara som distraktioner fram tills dess att allt tar slut och man ligger i graven. Det mesta jag håller på med och som erbjuds av samhället skänker mig inga nya insikter, får mig inte att utvecklas som människa.

Sociala medier har jag raderat (inte flashback, tack för att ni finns), jag känner inget behov att tala om för andra i bild eller text vad jag äter till middag eller vad jag tycker om den senaste politiska skandalen. Att diskutera tankar fritt och anonymt som på Flashback är dock rätt trevligt.

De flesta jag känner verkar tycka att känslor är något dåligt som man helst ska vara tyst om. Jag finner ett egenvärde i att vara ärlig och har alltid tyckt att nära och kära är några man bör anförtro sig åt. Dock vill många aldrig prata om sådant med mig, då de är för trötta, upptagna eller ger sken av att inte bry sig. Detta leder ju till att mängden människor man kan tänka sig att spendera tid med blir få. Några riktigt nära vänner har man dock, vilket känns tacksamt.

Under årens gång så upplever jag att summan av mina positiva erfarenheter, där jag verkligen njuter av tillvaron, är så pass få att jag ställer mig frågan: är detta allt, blir det inte mer än så? För om inte, varför finns jag då överhuvudtaget? Om denna existens enda mening är en transportsträcka där allting handlar om att konsumera så mycket så möjligt tills det är över, är det inte bättre att inte finnas då?

Jag känner ingen längtan eftet status, pengar eller familj. Det enda jag skulle önska i materiell väg är en stuga i skogen långt bort från andra människor, där jag kunde vakna av fåglarnas sång, betrakta de vilda djuren samt promenera bland växtligheten.

De gånger människorna i min närhet som ska finnas där för mig tar sig tid att lyssna på mina tankar, så är deras respons alltjämt densamma. Att jag inte känner något engagemang i att delta i de samhälleliga aktiveterna är endast för att jag tränar för lite, äter för mycket socker, inte följer lchf, inte är vegan, spelar för mycket datorspel, dricker för lite, dricker för mycket, inte har Facebook, kollar på porr, och så vidare.

När jag försöker förklara att dessa saker inte har något med mina existentiella funderingar att göra så avfärdas det som trams.

Visst njuter jag av att vistas i naturen, klappa en hund eller katt eller varför inte att se en tankeväckande film. Men i slutändan så är ju ändock dessa stunder försvinnande få jämfört med all tid som spenderas på saker som jag inte finner något värde i.

Om ljusglimtarna i ens existens kommer till ett pris som innebär själslig tomhet och känslomässig indifferenes, vore det inte då bättre att aldrig fötts in i denna värld? På så vis hade detta lidande jag upplever aldrig behövt ge sig till känna.

Så till er vars verkligheter är motsatt min egen, hur har ni resonerat kring dessa frågor, vad har fått er att hitta en tillvaro som känns adekvat och givande? Ni som känner samma tomhet som mig, har ni hittat någon väg där det känns befogat att fortsätta leva som vanligt, eller ser ni mest mörker på horisonten som mig?

Känns exakt så för mig också.
Jag kan inte se någon mening med något inte ens dem lilla meningsfulla stunder man har då jag vet att dessa kan jag inte behålla. Känner exakt som du att exakt alla tips man hör är bara något framtvingat svar för att ingen vågar se hopplösheten i ansiktet.

Jag önskar ibland att jag kunde vara mer som andra människor som postar saker på instagram skrattar åt saker osv.

Jag lyssnar på några personer från youtube som känns väldigt äkta och väldigt annorlunda från vad man normalt hör. Väldigt hopplöst men samtidigt uppskattar jag då det känns som om det är dem enda som talar sanning.

Deras namn är:
Jim Newman
Kenneth Madden
Andreas Muller
och
Tony Parsons
Citera
2019-01-03, 20:40
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed

Finns du för dig eller har illusionen upphört? Repeterar du bara något du hört?
Citera
2019-01-04, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Känns exakt så för mig också.
Jag kan inte se någon mening med något inte ens dem lilla meningsfulla stunder man har då jag vet att dessa kan jag inte behålla. Känner exakt som du att exakt alla tips man hör är bara något framtvingat svar för att ingen vågar se hopplösheten i ansiktet.

Jag önskar ibland att jag kunde vara mer som andra människor som postar saker på instagram skrattar åt saker osv.

Jag lyssnar på några personer från youtube som känns väldigt äkta och väldigt annorlunda från vad man normalt hör. Väldigt hopplöst men samtidigt uppskattar jag då det känns som om det är dem enda som talar sanning.

Deras namn är:
Jim Newman
Kenneth Madden
Andreas Muller
och
Tony Parsons

Du skapar din egna verklighet, ser du allt negativt och dystopiskt.
Kommer du självklart att finna andra människor, som resonerar likadant som dig, som "sanningsenliga".

Den riktiga verkligheten är annorlunda och du upplever den uppenbarligen misserabelt medans andra njuter av den.

Du måste förstå att det är du själv som skapar hopplösheten, innan du kan gå vidare och förändra dig själv. Din verklighet funkar inte så bra, hur kan den då vara rationell?

Likt en bokstavstroende, eller skizofren psykotisk person, så lyssnar vi alla på likasinnade och "bekräftar vår egna verklighet", när vi ser eller hör saker som talar för den.

Att erkänna att det finns fler möjligheter, även om man "troligen sitter på dom mest logiska svaren" är bra första steg till att förändra sin personliga bubbla. Att identifiera naturen av sin egna och andras "bubblor" /"verkligheter", är ett ytterligare steg.

Lycka till. Mvh.
Citera
2019-01-04, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Finns du för dig eller har illusionen upphört? Repeterar du bara något du hört?

Illusionen är en del av "spelet", vill inte gå in på det för mycket, men den fyller viktiga funktioner och kan göra livet roligare och mer intensivt.

När man lämnar den, kan ses som en "andra pubertet"- och förändrar en.
Dom flesta äldre går igenom den, lite beroende på omständigheter, ett fullspäckat liv fullt med framgångar och lite motgångar, talar för att man kanske inte kommer gå igenom den förrän dödsbädden.

Det är inget att vara stolt över- eller det motsatta. Det bara är.

Edit: Man känner av direkt om någon har gått igenom proccessen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in