Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Någon som vet om CMA var bekant med Per Rudberg
Inte helt kristallklart, men de bör ha känt varandra enligt följande:
1) CMA var WACL-man och vän med de svenska WACL-männen.
2) Ordförande i svenska WACL 1984-1988 var den moderate riksdagsmannen Birger Hagård.
3) Den inte helt obekant Carl Bildt var också moderat riksdagsman och kände givetvis Hagård.
4) Per Rudberg anställdes/anlitades av Carl Bildt som rådgivare i försvarsfrågor till Bildt-regeringen 1991-1994.
5) Per Rudberg satt även i styrelsen för den i oktober 1985 bildade föreningen Friheten i Sverige. I samma styrelse satt kommendörkapten Hans von Hofsten som i november 1985 i SvD förklarade misstroende mot Palme.
Punkt 5 behöver förklaras. Friheten i Sverige bildades av Timbro som var SAF och Industriförbundets tankesmedja med amerikansk förebild (New Heritage Foundation).
Med tanke på att Carl Bildt var antikommunist och hade nära samarbete med både SAF, Industriförbundet och Timbro är det högst rimligt att tänka sig att han kanske till och med tipsade Timbro om Per Rudberg.
Friheten i Sverige var den svenska organisation som tillsammans med Contra drev PKK-linjen hårdast efter Palmemordet. Förmodad desinformation.
AK på Säpo drev samma linje och AK hade jobbat på Industriförbundet och där lärt känna CG Holm från Contra - och CMA:s kompis Bertil Wedin. Som vi sett anslöt David Fredin (givetvis) till samma linje.
Eftersom Contra och WACL hade personkopplingar är det givetvis direkt troligt att Per Rudberg hade kontakter med CMA via WACL och Contra-kretsen.
Men något direkt möte dem emellan har jag inte hittat.
Om jag skulle sätta pengar skulle jag sätta rätt mkt pengar på att Rudberg och CMA kände varandra. De delade tveklöst samma politiska åskådning och samverkade med samma personer.