Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-01-10, 18:55
Medlem
Efter ca 10 års whiskydrickande och samlande (mestadels drickande) så börjar antalet flaskor hemma bli logistiskt jobbigt.

Finns det något trevligt sälj- och bytesforum där man kan kränga whisky á la Tradera eller dylikt, utan att få lagen på sig? Processen att gå via auktionshus känns lite avlägset och Whiskybase.com verkar vara en trög kanal.
Citera
2019-01-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAMJOHN
Efter ca 10 års whiskydrickande och samlande (mestadels drickande) så börjar antalet flaskor hemma bli logistiskt jobbigt.

Finns det något trevligt sälj- och bytesforum där man kan kränga whisky á la Tradera eller dylikt, utan att få lagen på sig? Processen att gå via auktionshus känns lite avlägset och Whiskybase.com verkar vara en trög kanal.

Lagligt, nej! Det enda som finns är väl auktion via Systembolaget som fullt lagligt alternativ i Sverige. Är osäker på hur reglerna är kring auktioner i övriga Europa!? Men bäst betalt får man oftast via t.ex. whiskyauction.com och liknande siter.

Jag gissar du har koll på div FB-grupper, annars kan du dra ett PM till mig så löser vi det.

Det börjar ryktas om att en krasch är närstående, så har man köpt enbart i investeringssyfte kanske man skall börja se om sin samling snart. Eller så har man is i magen och ser om det blåser över.
Själv har jag köpt sånt jag tycker eller tror är gott, så även om det ekonomiska värdet skulle försvinna så har jag alltid ett överflöd av god whisky hemma.
Citera
2019-01-15, 07:58
Medlem
Tack peatedsoul!

Om den där kraschen är så nära inpå som du säger, så välkomnar jag den och ska rycka upp korken på en riktigt fin flaska i firande när det inträffar.

De flaskor jag tänkte bli av med är inte sådana som innehar ett så värst högt samlarvärde, utan är kanske mestadels av intresse för den inbitna nörden, inte investeraren.
Citera
2019-01-15, 08:03
Medlem
Citat:
Tack peatedsoul!

Om den där kraschen är så nära inpå som du säger, så välkomnar jag den och ska rycka upp korken på en riktigt fin flaska i firande när det inträffar.

De flaskor jag tänkte bli av med är inte sådana som innehar ett så värst högt samlarvärde, utan är kanske mestadels av intresse för den inbitna nörden, inte investeraren.

Varför välkomnar du den där "kraschen"?

Vad har du för grejer att sälja?
Citera
2019-01-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderssonniklas62

I förhoppning om att "samlarpriserna" som nu är på i princip ALLT rasar och hamnar på en någorlunda rimlig nivå... iaf för min del!

Håller en del provningar med vänner, bekanta och kunder, så jag tar tacksamt emot tips var man kan få tag i lite speciella buteljeringar.
Det är kul att sätta ihop lite olika teman som t.ex. att jämföra nya släpp med äldre eller gamla blends, eller fatpåverkan.. mm mm!
T.ex. att köra många olika från samma destilleri, eller ännu nördigare, samma destilleri, samma ålder, samma fattyp.... kan vara intressant
Laphroaig 10 CS är ett klassiskt exempel på hur olika det kan smaka med samma whisky men olika tillgångar på fat.
Citera
2019-01-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderssonniklas62

Vad har du för grejer att sälja?

Det är av flera skäl. De astronomiska priserna, som peatedsoul nämnde, är ett av skälen och då framförallt vad gäller äldre och vad som kan anses som exklusiv single malt, ofta från nedlagda destillerier som inte längre producerar. Mycket av det kan tillskrivas samlare som investerar enorma summor pengar och förväntar sig god avkastning när de kränger vidare spriten. När ett populärt destilleri släpper en specialutgåva och ser att samtliga flaskor säljer slut direkt, för att sedan dyka upp till försäljning av privatpersoner på eBay eller på auktionshus för tre eller fyra gånger det ursprungliga priset, och framförallt ser att folk är villiga att betala, så anpassar de såklart sin egna prissättning och begär mer för sina utgåvor.

Men bortsett från priserna så är jag rädd för att det har en övergripande negativ effekt på whiskyindustrin. Till exempel tror jag kvalitén på whisky riskerar att bli sämre då innehållet i flaskorna blir mindre relevant, eftersom de ändå bara ska stå oöppnade och samla damm i någons whiskyvalv.

Men det var väldigt länge sedan jag köpte något annat än whisky från olika standardsortiment, så jag kan ha en föråldrad och felaktig syn på det hela. De flaskor jag själv har och kanske säljer är mestadels dubbletter av begränsade utgåvor och sådant jag redan druckit. Jag har dock aldrig köpt en whisky i syfte att någon dag sälja den för vinst.
Citera
2019-01-17, 15:28
Medlem
Citat:
Det är av flera skäl. De astronomiska priserna, som peatedsoul nämnde, är ett av skälen och då framförallt vad gäller äldre och vad som kan anses som exklusiv single malt, ofta från nedlagda destillerier som inte längre producerar. Mycket av det kan tillskrivas samlare som investerar enorma summor pengar och förväntar sig god avkastning när de kränger vidare spriten. När ett populärt destilleri släpper en specialutgåva och ser att samtliga flaskor säljer slut direkt, för att sedan dyka upp till försäljning av privatpersoner på eBay eller på auktionshus för tre eller fyra gånger det ursprungliga priset, och framförallt ser att folk är villiga att betala, så anpassar de såklart sin egna prissättning och begär mer för sina utgåvor.

Men bortsett från priserna så är jag rädd för att det har en övergripande negativ effekt på whiskyindustrin. Till exempel tror jag kvalitén på whisky riskerar att bli sämre då innehållet i flaskorna blir mindre relevant, eftersom de ändå bara ska stå oöppnade och samla damm i någons whiskyvalv.

Men det var väldigt länge sedan jag köpte något annat än whisky från olika standardsortiment, så jag kan ha en föråldrad och felaktig syn på det hela. De flaskor jag själv har och kanske säljer är mestadels dubbletter av begränsade utgåvor och sådant jag redan druckit. Jag har dock aldrig köpt en whisky i syfte att någon dag sälja den för vinst.

Precis som du skriver så hoppas jag också att vi i framtiden slipper många mediokra eller i vissa fall nästan dåliga utgåvor med frän förpackning eller etikett som vissa bara köper för att samla.

Har inget emot samlarutgåvor, sånt kommer alltid finnas och till viss del är det ganska kul.
Själv har jag samlat på mig lite olika utgåvor, men då är det i första hand inte för framtida investering. Dom har i sig inte varit ämnad för den marknaden utan bara varit riktigt bra whisky.

Longrow Red är ett sånt exempel. Högkvalitativ whisky där jag är osäker på om dom ens hade planerat att det skulle bli så många uppföljare ens. Nu känns det fel att öppna en av flaskorna som man bara har ett exemplar kvar av.
Laphroaig 10CS är ett annat exempel. Men dom öppnar jag eftersom jag druckit ur en. Men då man alltid köper ett par vid varje släpp så sjunker inte samlingen för varje år.
Citera
2019-01-18, 19:22
Medlem
Rullandegalnings avatar
Goddagens mina herrar! (Och förmodligen nått fruntimmer eller 2)

Är långt ifrån inbiten på detta flytande guld, en riktig novis får man nog kalla mig om man ska vara ärlig!
Då jag är ny till ämnet med bara några år på nacken har det inte blivit så många men ändå lyckats med nått bra köp då o då när man smiter in på SB och betalar lite extra skatt☺️ Provar var gång nått nytt man inte fått i sig än, ibland blir det bra som när man fick en Highland park 12, helt klart en av favoriterna hittills!
Dock sket det sig denna gång, blev kanadensiska Seven Oaks 6, den va inte alls i min smak! Skulle vilja påstå att den luktar som nån blandning av spolarvätska/nått halvt om halvt rökigt med ett microgram vanilj.
Går det på nått bra sätt få bort den fräna doften? Är det lufta den ordentligt som möjligtvis kan funka, eller får det bli bjud/nödskjut av den?
Citera
2019-01-18, 20:36
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
Dock sket det sig denna gång, blev kanadensiska Seven Oaks 6, den va inte alls i min smak! Skulle vilja påstå att den luktar som nån blandning av spolarvätska/nått halvt om halvt rökigt med ett microgram vanilj.
Går det på nått bra sätt få bort den fräna doften? Är det lufta den ordentligt som möjligtvis kan funka, eller får det bli bjud/nödskjut av den?
Låter lite som Lord Calvert, har du tur kan den funka på efterfest annars går det alltid att "krydda" glögg med den.
Något som kan funka är luftning i flaskan ett halvår (halvfull flaska), men i ditt fall är det nog inte lönt, den är för dålig från början.
Citera
2019-01-18, 21:26
Medlem
Rullandegalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Låter lite som Lord Calvert, har du tur kan den funka på efterfest annars går det alltid att "krydda" glögg med den.
Något som kan funka är luftning i flaskan ett halvår (halvfull flaska), men i ditt fall är det nog inte lönt, den är för dålig från början.

Äh glögg, fy fan!
Får väl bli nödskjut av den då!
Nått annat gott att rekommendera under 1000 lappen generellt?
Citera
2019-01-18, 21:39
Medlem
Avnjuter en fet cigarr med en stoor Tullamore nu. Så jävla najs!
Citera
2019-01-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullandegalning
Äh glögg, fy fan!
Får väl bli nödskjut av den då!
Nått annat gott att rekommendera under 1000 lappen generellt?

Finns en hel del trevligt mellan 500-1000,- att välja mellan.
Vilken typ av whisky är du ute efter?! Rökig, orökt, sherry-bourbonlagrad, fatstark?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in