Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Jag tror inte du förstår varför jag valt ut just dessa elva händelser. Anledningen är för att flertalet av dem drabbat mig personligen. Exempelvis har jag faktiskt fått tillsägelse av ovvar för "brottet" att ha kastat snöboll. Visst kanske det är ovanligt med gamla gubbar som kastar snöbollar, men så jobbar jag.
Är det verkligen vakternas problem om någon kastar en snöboll eller två på en jäkla betongvägg medans han väntar på nästa tåg? Man klarar sig ur situationerna genom att säga "Oj, förlåååååt!" men om man inte tänker sig för och säger "Varför bryr du dig?" får man räkna med att bli nedbrottad.
Ibland tänker man sig inte för.
Som i fallet med Daniel Diaz som vakterna tyckte det var värt att brotta ned eftersom han sa "Varför?"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...angade-pa-film
Ja det stämmer och det tycker inte jag är rimligt. Klarar de inte av att någon säger emot utan att tända till på alla cylindrar ska de heller inte jobba med människor. Tänk på alla entrévärdar som avvisar för berusade människor varje kväll. Ska dessa bunta ihop alla fyllon som inte har vett nog att inte argumentera med dem?
Nej, det är det inte. Tunnelbanan är en allmän plats och vem som helst får filma där. Däremot så hatar vakterna att bli filmade och brukar försöka ställa till med problem för de som filmar. Trots att de absolut inte får det. Här är ett exempel från förra året:
”Jag tänkte lägga upp det i sociala medier för att visa vilka hjältar vakterna var. Då kom de plötsligt och brottade ned mig”
https://www.etc.se/inrikes/ordningsv...ar-jag-filmade
Det är
inte alla vakter som beter sig som rövhål. Inte ens en majoritet av dem. Men ett litet antal av dem gör det och de skyddas av kårandan. Dessutom har det blivit värre på senare är - inte för att vakterna har blivit sämre utan för att de blivit ofantligt många. Du stöter minst på ett halvdussin vakter varje gång du företar en resa som går genom T-Centralen, Slussen eller Fridhemsplan. Enkel matematik säger att sannolikheten att förr eller senare stöta på ett rötägg blir ganska hög.
1 Snöboll
Nej, att vakterna gnäller över att man kastar snöboll på en betongvägg kan givetvis tyckas löjligt. Däremot är deras jobb defakto att hålla ordning och att kasta saker kan faktiskt betraktas som ordningsstörande eller som en början till ett beteende som eventuellt kan vara mer hotfullt då handlingen, som vuxen, trots allt inte är helt normal.
Det senare kan göra att OV bad dig sluta kasta snöboll endast för att se om det var något som var mer fel än själva snöbollskastandet. En typ av "Hur står det till?" utan att säga "Hur står det till?".
Att ge sig in i någon typ av debatt huruvida det är okej att kasta föremål på andra föremål med en OV är annars ganska menlöst. De har liksom inga svar utan är det ordningsstörande så är det, om inte så inte.
Det finns inget större filosofiskt resonemang bakom och det är ju inte OV som sätter reglerna och ibland finns det t om inga regler utan reglerna skapas "på plats". Det hela är givetvis idiotiskt och istället för "Sluta kasta snöboll" skulle de, med lite bildning och bättre regler, kunna ha sagt "Du bryter mot regel X så vi måste be dig sluta med det". Det senare svaret är lite mer "stolpigt" men förmodligen något lättare för de flesta att acceptera då det framgår att det faktiskt finns en regel som man bryter mot; inte att en OV för tillfället är grinig och hittar på regler lite hur som helst bara för att i allmänhet djälvas med folk.
7. Ordningsvakternas roll
Nej, det är förkastligt att de har så väldigt nära till att bruka våld mot folk som inte brukat våld mot någon eller något. Med bruka våld menar jag nu dock inte "leda ut en person" utan då syftar jag mer till att brotta ned personer. Ett problem här är att vissa människor betraktar minsta vidröring till "bruka våld" och agerar sedan därefter vilket givetvis leder till nedbrottningar. Det tycker jag ändå man måste förstå; alltså att om man gör motstånd så kommer inte OV att släppa en utan då leder det till en situation som eskalerar.
Entrevärdarna som ex är ganska dåligt ty jag kan inte tänka mig att dessa har tid att stå och argumentera hela kvällen och natten med fulla människor om olika regler?
8. Ja, vem som helst får filma då det är allmän plats men det kan likväl uppfattas som ordningsstörande trots att man enligt lagen har rätt.
Regler kring foto/filmande är dock konstiga, här är MTR:s regler:
http://www.mtrnordic.se/globalassets..._juni-2017.pdf
Dessa går helt på tvären med de regler som finns kring foto/film i Sverige och på allmän plats.
Detta då det av vissa tolkas som att MTR/SL är en privat aktör som lånar ut sina saker till allmänheten. Det hela blir extremt diffust.
Tidigare Connex som hade hand om tunnelbanan sa att det var en allmän plats och det enda som gällde då var att man inte fick vara allmänt ordningsstörande (vad nu detta innebär) eller utgöra en säkerhetsrisk på något vis. MTR har dock egna regler konstigt nog.
Tumregeln för fotografi i Sverige är annars att om det inte är tydligt att det rör fotoförbud så råder inget fotoförbud. Allt annat är att betrakta som rent skitsnack.
Men detta gäller endast om t ex tunnelbanan är allmän plats. Googlar man detta går uppgifter isär. T om SL sa för 10 år sedan att tunnelbanan är allmän plats varpå foto och film inte kan beivras om man inte utgör en säkerhetsrisk eller t ex är i vägen för andra resenärer mm.
Samtidigt säger MTR:s regler något helt annat och vissa menar på att SL/MTR "lånar ut" egendomen till allmänheten och således kan ha egna regler.
Jag försökte hitta vettigare källor för detta i runt 30 minuter men misslyckades dessvärre. Du kanske kan starta en tråd i Juridik.
9. OV = Rövhål
Jag tycker att en sund inställning till OV i kollektivtrafiken runt 02:00 på natten är att betrakta dessa ungefär som man betraktar massmördare. Dvs folk som man helst ser till att inte ha någon typ av kontakt med och gärna undviker om möjligt. Detta då det är så uppenbart att de flesta "reglerna" de följer inte existerar utan rör ordningsbrott där de godtyckligt tolkar in olika saker beroende på hur de känner för stunden.
Ett klassisk exempel på något som tolkas helt godtyckligt är "Man får inte vara full i tunnelbanan" ...
Andel procent som är full i tunnelbanan fredag-lördag 01-04:00 lär vara runt 90%. OV skulle således behöva stänga ned hela tunnelbanan varje helg för att efterfölja denna, av folket, icke godkända regel.
Givet att inte alla OV är svin, men detta kan man inte på förhand veta vilket gör att den säkra tolkningen av OV är att de alla är svin och förmodligen inte tillför något positivt till någon typ av situation som kan uppstå förutom möjligtvis de situationer som inte rör en själv. Det är inget dåligt att ha "massmördaren" på sin sida vid oroligheter trots allt.