Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Virtuella maskiner är bra med en installation av ett för uppgiften anpassat operativsystem.
Att ansluta till stora tjänster som e-post eller andra inloggade tjänster bör man inte göra med samma krypterade anslutning och då kan en virtuell maskin underlätta att sära på trafiken.
Jag håller med om det du säger och vikten av att sära på trafik men en bra brandvägg är alltid att föredra för att ha full kontroll på trafiken.
En bra brandvägg är nödvändig. Men ännu bättre att inte tvinga denna bra brandvägg att försöka förstå skillnaden mellan om BD-spelaren eller förstärkaren i vardagsrummet vill ut och hämta firmware-uppdatering eller latop vill spela dataspel eller om känslig session gör någonting som för guds skull inte bör gå spåra.

Därav vitsen att bra brandvägg framför allt fokuserar på att spärra inkommande trafik samt t ex hålla koll att internal IoT-prylar inte börjar försöka tunnla GB av data. Bra brandvägg samt VLAN kan där vara guld värt. Men att separat routing tillser att en säkrad VM enbart har internet via sin VPN-tunnel utan att bostadens brandvägg behöver fundera på exakt vad som sker genom denna tunnel.
Citera
2019-02-23, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman

uber
Tips på bra telefon för maximal säkerhet? Förväntar mig inget dundersvar ang kryptering mm.
Önskar endast tips på bra telefon möjlig att lägga maximal säkerhet ovanpå, i flera lager?
Kanske måste man hålla på och lära sig om phreaking, spoofing etc, klona, studera imei- mm?
Möjligtvis kanske det lättast är att byta telefon väldigt ofta i ett oregelbundet mönster, med otroligt hög genomsnittlig säkerhet för varje telefon - istället för att ha en "main" som är dunder. Tänker främst på IMEI-nr och mobilmast vid telefonanalys.

Förstår givetvis att ingen telefon > bra telefon.

Eller äh, orka.
Fortsätter vidare utan någon telefon alls.
Senast redigerad av julgodis123 2019-02-23 kl. 20:57.
Citera
2019-02-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
En bra brandvägg är nödvändig. Men ännu bättre att inte tvinga denna bra brandvägg att försöka förstå skillnaden mellan om BD-spelaren eller förstärkaren i vardagsrummet vill ut och hämta firmware-uppdatering eller latop vill spela dataspel eller om känslig session gör någonting som för guds skull inte bör gå spåra.

Därav vitsen att bra brandvägg framför allt fokuserar på att spärra inkommande trafik samt t ex hålla koll att internal IoT-prylar inte börjar försöka tunnla GB av data. Bra brandvägg samt VLAN kan där vara guld värt. Men att separat routing tillser att en säkrad VM enbart har internet via sin VPN-tunnel utan att bostadens brandvägg behöver fundera på exakt vad som sker genom denna tunnel.
Då är jag med på hur du menar, jag tänkte inte en router brandvägg eller liknande utan snarare direkt på enheten som datorn som används alltså en lokal brandvägg.
Många routrar uppdateras inte så som många gånger är önskvärt, det kan vara ett bra komplement men man ska inte lite för mycket på dom utan hantera sin säkerhet lokalt.
Ibland kan en moddad router kan vara lämpligt komplement men kräver lite mer förståelse samt fungerande uppdaterings rutiner.
Men nu är jag med på hur olika vi tänkte
Citera
2019-02-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Då är jag med på hur du menar, jag tänkte inte en router brandvägg eller liknande utan snarare direkt på enheten som datorn som används alltså en lokal brandvägg.
Många routrar uppdateras inte så som många gånger är önskvärt, det kan vara ett bra komplement men man ska inte lite för mycket på dom utan hantera sin säkerhet lokalt.
Ibland kan en moddad router kan vara lämpligt komplement men kräver lite mer förståelse samt fungerande uppdaterings rutiner.
Men nu är jag med på hur olika vi tänkte
Jo, jag föredrar en central brandvägg som bara jag har nycklarna till (dvs inte någon liten plastbox som ISP:n ev tillhandahåller) som har möjlighet att hantera multipla interna nät. Sedan mjukvarubrandvägg i varje PC/VM som ansluts. Är ju bara mjukvarubrandväggen inne i respektive maskin som har möjlighet att filtrera på specifika program eller användarkonton. Samtidigt bör ju varje ansluten enhet ha så bra skalskydd som möjligt om någonting otrevligt hittar en väg in i nätet.
Citera
2019-02-24, 13:54
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julgodis123
Tips på bra telefon för maximal säkerhet? Förväntar mig inget dundersvar ang kryptering mm.
Iphone är ditt bästa hopp om du vill slippa krångel och ha tillgång till så många appar som möjligt.
Citera
2019-02-24, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Iphone är ditt bästa hopp om du vill slippa krångel och ha tillgång till så många appar som möjligt.
Skulle hellre skjuta skallen av mig än att använda apple-produkter, men tack ändå.
Citera
2019-02-28, 20:57
Medlem
DouglasQuaids avatar
Citat:
Skulle hellre skjuta skallen av mig än att använda apple-produkter, men tack ändå.

Nja.. Apple spionerar ju en hel del via Iphonen men det finns flertal fuppar och även amerikanska rättsfall som visar att det är en av få telefoner som polisen inte kan hota sig till bakdörrar och andra förmåner.

https://ssd.eff.org/en/module/how-encrypt-your-iphone
Citera
2019-02-28, 21:05
Medlem
DouglasQuaids avatar
Citat:
Möjligtvis kanske det lättast är att byta telefon väldigt ofta i ett oregelbundet mönster, med otroligt hög genomsnittlig säkerhet för varje telefon - istället för att ha en "main" som är dunder. Tänker främst på IMEI-nr och mobilmast vid telefonanalys.

Jag var också inne på de tankarna men hittade information om att det inte nödvändigtvis är så effektivt om du har en fiende med resurser. Möjligen fungerar det mot den vanliga polisen, det vet jag inte.

Argumentet var att om en grupp har span på sig så måste alla byta nummer samtidigt, annars är det lätt att hitta gruppen igen. Följdproblemet är då att det uppstår ett mönster med en ny liten "cell" som helt plötsligt är aktiv och det skall tydligen vara förhållandevis simpelt att upptäcka. Det mönstret är också något som t ex NSA håller utkik efter i jakt på tex terrorister. Tyvärr har jag ingen källa, men vill minnas att det är något av DEFCON klippen på Youtube.
Citera
2019-03-02, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasQuaid
.
Ja, instämmer.
Låter ju ganska dumt att stänga ned en särskild nätverksuppsättning, bara för att efter en viss tid sätta upp en exakt likadan.

Special-Aina lär ju ha ganska fina antenner uppe på taken som 24/7 pingar sig igenom de flesta nätverkslager. Eller är det att överskatta kling och klang?

Rättsväsendet: ett perverst självmotverkande cirkushjul, en parodi:
Så mycket skattepengar slösas med syfte att få svenne sluta röka gåsen.
Men ingen bryr sig, alla gör det ändå.

Polisen får ökat tillskott av skattepengar och behåller sina jobb.
Svenne står framåtlutad böjd; många är vi som får våran anal töjd.

Allt för att inte röka cannabis.
Blott toppen av ett isberg hur korrupt.

Snälla laglydiga medborgare straffas tidsbestämt till helvetet, får sitta i bur med pedofiler, våldsverkare och terrorister. Tiden för frihet kommer, helvetets portar lämnar man bakom sig, men det inre har blivit mörkt och upproriskt. Ser tillbaka en sista gång med vrede i ögon och svärd av eld.

Fortsätter distribuera cannabis.
Fuck aina.

Senast redigerad av julgodis123 2019-03-02 kl. 12:26.
Citera
2019-03-04, 16:44
Medlem
japanskbruds avatar
hur säker är jag om jag t ex använt qubes os med tor osv .. sen har FRA lyckats spåra mig till hemadressen på ngt sätt ändå .. Särskilda operationsgruppen stormar min lägenhet med concussion granater , flashbangs, tårgas osv .. kommer in genom alla fönster när dom firat ner sig från taket i snören .. .. Jag hinner ändå precis bryta strömmen..
Kommer dom kunna få ut ngt från datorn om disken är krypterad med ett långt lösenord, och bevisa det va jag som skrev något elakt om negrer på flashback?
Citera
2019-03-04, 18:40
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
hur säker är jag om jag t ex använt qubes os med tor osv .. sen har FRA lyckats spåra mig till hemadressen på ngt sätt ändå .. Särskilda operationsgruppen stormar min lägenhet med concussion granater , flashbangs, tårgas osv .. kommer in genom alla fönster när dom firat ner sig från taket i snören .. .. Jag hinner ändå precis bryta strömmen..
Kommer dom kunna få ut ngt från datorn om disken är krypterad med ett långt lösenord, och bevisa det va jag som skrev något elakt om negrer på flashback?
Säkert att det inte är psykos du lider av? Låter helt otroligt att de skulle storma din hemadress med tårgas.

Om datorn är krypterad kommer de såklart inte kunna få ut något av den, förutsatt att ditt lösenord inte är <14 tecken långt.
Citera
2019-03-04, 19:02
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Säkert att det inte är psykos du lider av? Låter helt otroligt att de skulle storma din hemadress med tårgas.

Om datorn är krypterad kommer de såklart inte kunna få ut något av den, förutsatt att ditt lösenord inte är <14 tecken långt.
verkar som dom kan få krypteringsnycklarna från ram-minnet .. .om dom lyckas kyla dom i tid .. om jag fattat rätt
Senast redigerad av japanskbrud 2019-03-04 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in