Citat:
Ursprungligen postat av
audi2019
Kvittot stärker ju trovärdigheten i deras berättelse, så det skulle dom fort visa.
I juridiska fall sparar man ibland bevis till senare om man blir mer pressad. Att komma med ett kvitto direkt ger också ett intryck av att man måste bevisa sin oskuld. Nu behövdes inte det eftersom alla instanser "ansåg" att historien var trovärdig. ("Man ödslar inte ammunition om man redan har överläge.")
Men visst är det möjligt att kvittot är en bluff. Jag bara vill säga att jag inte tror det är den mest sannolika situationen. (Köpte han inte på kort, förresten? Tänk vad som skulle hända om hans bankutdrag dök upp på Wikileaks, utan salvan. Total katastrof.)
Det är en gammal historia (2016). Vi har varit igenom den förut.
Det finns aktuella saker. VM körs. Österrikiska polisen sätter fast dopare. Video läcks där deltagare pumpar blod i sig själva:
https://www.bbc.com/news/world-europe-47415803
I Sverige har vi inte lagstiftning som gör att vi kan genomföra motsvarande razzior. Bloddoping är laglig i Sverige.
Man talar om blodpass, med de fungerar inte, ingen fälls på blodpass. Det går att hjälpa upp situationen med att testa Hb/Hct före loppen, men det görs inte etc
Ingenting förhindrar att alla deltagare genomför samma fusk. Ingen testning existerar. Polisrazzior är det enda som kan sätta fast en del.
Jag måste bryta diskussionen nu. Visst kan kvittot vara en bluff, men jag tror inte det.