2019-03-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Vittnena har fått titta på bilder på andra vittnens ansikten och peka ut de personer som de känner igen. Ingen ska ha pekat ut Engström, vilket får anses anmärkningsvärt. Engström har själv gjort en sådan och då endast med säkerhet kunnat peka ut Jeppsson. Två andra vittnen som har förekommit i media ska han ha pekat ut efter en viss tveksamhet.
Jo, jag förstår detta, men saknar källmaterialet.

Av diskussionen mellan Gunnar Wall och TP på Gunnar Walls blogg som Cherryfive länkade till, verkar det vara mycket oklart om en sådan fotokonfrontation mordplatsvittnena emellan ens ägt rum, och än mindre (förstås) vad resultatet blev, vilket inte TP heller tycks känna till, mer än att Krusell och Söderblom inte kan dra sig till minne att Skandiamannen omnämnts i materialet.
Vilka andra som identifierats och av vilka, verkar inte vara klarlagt.

TP hänvisat i övrigt till förundersökningsmaterialet, och det verkar väl vara den enda tillgängliga källan f.ö.
Citera
2019-03-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Tycker också att SE är intressant men man bör vara varsam med cherry-picking. Det finns inget enhetligt signalement som stämmer in på SE precis som någon kommenterat redan. Det finns saker som talar för respektive mot SE som GM. Blir lite trött på att allt är så svartvitt i tråden såsom det handlar om att vinna en debatt när fokus borde vara på att komma så nära sanningen som möjligt. Just nu vill jag pröva hypotesen att SE ingick i ett nätverk som låg bakom mordet. Han var kanske en av flera tänkbara skyttar och när LOP lämnade Grand och sedan korsade Sveavägen blev SE den som fick genomföra mordet. Stod kanske en skytt även på andra sidan Sveavägen.

Vore intressant att söka personsamband mellan SE och CGÖ, Åke J Ek, Alf E, David F mfl. Kanske finns det ett sådant samband genom vännen (vapensamlaren).

Jag håller med dig. Men jag tycker ändå att det finns ett ganska enhetligt signalement. Jag kan inte se några uppgifter som avviker. Mer att vittnen inte har uppfattat allt i så fall. Jag kan inte se att det finns något signalement som tydligt pekar tydligt mot Engström. Sen tror jag inte att man ska krångla till det. Med Engströms egna ord var det nog mest sannolikt som "ett vådaskott under en älgjakt".
Citera
2019-03-04, 22:44
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Men jag tycker ändå att det finns ett ganska enhetligt signalement. Jag kan inte se några uppgifter som avviker. Mer att vittnen inte har uppfattat allt i så fall. Jag kan inte se att det finns något signalement som tydligt pekar tydligt mot Engström. Sen tror jag inte att man ska krångla till det. Med Engströms egna ord var det nog mest sannolikt som "ett vådaskott under en älgjakt".

Om det var så enkelt att räkna ut att det var Skandiamannen som mördade Palme, hur kunde då man hamna på Victor G, PKK och CP.
Var alla poliser inkompetenta?
Citera
2019-03-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om det var så enkelt att räkna ut att det var Skandiamannen som mördade Palme, hur kunde då man hamna på Victor G, PKK och CP.
Var alla poliser inkompetenta?

I någon mening. Men framförallt de som avfärdade honom redan 1986. Övriga verkar knappt ha känt till hans existens. Vem som helst borde dock kunnat räkna ut att CP inte var skyldig om man läser vittnesprotokollen.
Citera
2019-03-04, 23:00
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

En dum fråga men har det framkommit någonstans om ex. Christer Pettersson, Skandiamannen eller för den delen 33-åringen var vänsterhänta?

Christer Pettersson var vänsterhänt.

Björkman är enda vittnet som uppgivit att gärningsmannen var vänsterhänt. Övriga (i den mån dom säger något om det) uppger högerhänt.

Personligen är jag övertygad om höger då flera nämner att han lagt revolvern i rockfickan efter skottet. Skulle inte synts om det varit vänster.
Citera
2019-03-04, 23:01
Medlem
Citat:
I någon mening. Men framförallt de som avfärdade honom redan 1986. Övriga verkar knappt ha känt till hans existens. Vem som helst borde dock kunnat räkna ut att CP inte var skyldig om man läser vittnesprotokollen.

CP fick dock Lisbeth Palmes tvärsäkra utpekande mot sig, det var nog det som vägde tyngst mot honom.
Citera
2019-03-04, 23:18
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En sanning med modifikation.

Efter att LJ samtalat med kommissarie Dalsgaard på åsen fördes han till mordplatsen av en polis för att där avge sitt vittnesmål till en annan polis. Alltså var han känd på mordplatsen runt 23,30-23,35. Där en nyfiken och storörad person kunde ta upp hans uppgifter genom att vara strategiskt placerad. Eller fått sig det till livs via en annan person som hörde. Misstänker att LJ dessutom visade med armen var han stod placerad inne på tunnelgatan. Detta scenario kan inte uteslutas.
Därtill har det här i tråden framförts starka tvivel på att skytten innan eller under flykten överhuvudtaget skulle kunna sett Jeppssons ansikte så väl att skytten skulle kunna identifiera Jeppsson.

T ex i juni 2018 --> (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2019-03-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Därtill har det här i tråden framförts starka tvivel på att skytten innan eller under flykten överhuvudtaget skulle kunna sett Jeppssons ansikte så väl att skytten skulle kunna identifiera Jeppsson.

T ex i juni 2018 --> (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Läste igenom texten och antagandena är felaktiga. Titta på den här bilden: https://www.lindelof.nu/wp-content/u...an-550x407.jpg

Här ser man att mördaren bör ha sett Lars Js position. Barackerna gick endast en kort bit in från korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan. Gärningsmannen bör ha observerat Lars J direkt när han vände sig om och började springa.
Citera
2019-03-04, 23:37
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Läste igenom texten och antagandena är felaktiga. Titta på den här bilden: https://www.lindelof.nu/wp-content/u...an-550x407.jpg

Här ser man att mördaren bör ha sett Lars Js position. Barackerna gick endast en kort bit in från korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan. Gärningsmannen bör ha observerat Lars J direkt när han vände sig om och började springa.
Var - exakt - stod Jeppsson påstår du?
Citera
2019-03-04, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Var - exakt - stod Jeppsson påstår du?

Han stod till höger om baracken på Luntmakargatan. Den här bilden från Google Street View fångar upp mördarens position ganska bra: https://www.google.com/maps/@59.3366...7i13312!8i6656

Poängen är att avståndet mellan Sveavägen och Luntmakargatan är längre än vad man tror och mördaren bör även initialt ha sett in i den högra flanken om baracken.
Citera
2019-03-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det är inte fullt så enkelt som det kan framstå i Tomas Petterssons bok. Det finns många aspekter av frågan och skäl att kritisera en del av den information och slutsatser man kan hitta där.
Om du är intresserad så var det från slutet av maj en livlig diskussion i tråden. Gunnar Walls blogg är en utomordentlig källa till kunskap, också där med livliga diskussioner i kommentarsfältet.
https://gunnarwall.wordpress.com/
Massor av samlad information bl a vittnesförhören finns här. https://moparkivet.wordpress.com/

Cheers

Tomas Pettersson talar ju om att man började utreda SE och personal i skandiahuset och att enligt utredaren så var lösningen nära. Utredaren gick sen i pension.

Vem var utredaren och vad finns att ta del av?

Är det förhören av personal i skandiahuset? Förhören som i sig är ett virrvarr av olika tidsangivelser och motsägelser. Dörrar som stått öppna och Kohuts förehavanden är märkliga.

Vet någon om vakterna i skandiahuset är i livet? Kohut är det iallafall.
Citera
2019-03-05, 00:09
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Han stod till höger om baracken på Luntmakargatan. Den här bilden från Google Street View fångar upp mördarens position ganska bra: https://www.google.com/maps/@59.3366...7i13312!8i6656

Poängen är att avståndet mellan Sveavägen och Luntmakargatan är längre än vad man tror och mördaren bör även initialt ha sett in i den högra flanken om baracken.
Det verkar som Jeppsson inte såg skytten vid brottsplatsen. Skulle då skytten kunna:

1. se Jeppsson från brottsplatsen?

2. och identifiera honom?

3. i en glipa söder om baracklängans sydvästra hörn bort till Luntmakargatan - sträckan som "är längre än vad man tror"?

4. ur mörkret (?) där Jeppsson stod?

5. när han hade sina två brottsoffer att tänka på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in