Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
men är det samma orsak än en gång, så ska Boeing fan inte komma undan med att skylla på att piloterna borde ha agerat på ett annat sätt. Gör man det så är det bara en tidsfråga innan en olycka sker igen.
Har vi alls sett Boeing säga att piloterna gjort fel?
Boeing håller inte i utredningen, de bistår med kunskap men skriver inte själva utredningstexten.
Man kan ganska klart( i min värld) tycka att Boeing gjorde fel som inte hade med MCAS systembeskrivning i utbildningen.
Jag tycker att systemkunskap är viktigt.
Boeings syn var att inte överbelasta piloten med i formation. Någonstans måste man dra en linje för vad man informerar om och inte...men MCAS borde ingått.
Nu är ju MCAS känt av alla piloter och att man inte skulle känna till systemet, hur det funkar och att nödchecklistan gäller är helt orimligt.
(Det bolaget skulle i så fall bli av med sitt tillstånd asap).
Innebär att det
inte börvara MCAS i sig som var problemet. Jag kan absolut ha fel, men ser vi med öppna ögon och sannolikhet så borde inte MCAS vara skyldig.
Det finns ju fler möjliga händelseförlopp, både till pitchkontrollproblem och låg höjd/hög fart. En jammed stabilisator skulle kunna få samma följder, en vanlig trim runaway som inte har med MCAS att göra, eller felhanterad unreliable airspeed etc.