2019-03-10, 16:32
Medlem
Mattelols avatar
Det här fick ju mig som flygrädd att få ännu mer ångest inför flygresorna. Det finns alltså ett automatiskt system som vinklar nosen nedåt om flygplanet hamnar i stall, ett system som bygger på en till synes felvisande sensor? Som om det inte vore illa nog så har piloterna i exemplvis Lion Air-olyckan inte fått instruktioner om hur man stänger av den här funktionen manuellt?

Rent spontant så känns ju detta som, jag vet inte, typ den absolut viktigaste punkten att upp om man ska flyga planet? Nu har ju inte MCAS-teorin bekräftats men om teorierna stämmer så är det ju en skandal utan dess like.
Senast redigerad av Mattelol 2019-03-10 kl. 16:34.
Citera
2019-03-10, 16:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Här finns den preliminära rapporten om Lion Air-olyckan 2018-10-28.

https://reports.aviation-safety.net/...RELIMINARY.pdf

Jag kan inte helt frikoppla mig från misstanken att hur en del formuleringar i utredningen vinklas, lite speglar de enorma penningsummor som står på spel för de inblandade.

Några siffror för "flygindustrin" för 2018:

Omsättning: 824 miljarder USD
Vinst: 38,4 miljarder USD

https://economictimes.indiatimes.com...w/61930040.cms

Boeing har ca 5000 737 MAX á ca 120 miljoner dollar i orderboken. Det motsvarar ca 600 miljarder USD.

Även om "sanningen" efter en olycka som den med Lion Air 610 är att:
– Planet inte borde ha startat, efter att problem noterats vid tidigare flygningar.
– Piloterna hade kunnat rädda planet genom att stänga av MCAS.
– Piloterna borde varit bättre utbildade om speciella egenheter hos Boeing 737 MAX.

så tycker jag att Boeing har ett övergripande ansvar. Om det visar sig att det är MCAS som styrt även Ethiopian Airlines ET302 i backen så tycker jag att man kan säga säkert att det finns en tekniskt problem som Boeing måste åtgärda. I "tekniskt" inkluderar jag möjligheten att handhavandet är för svårt så att det leder till en betydande olycksrisk.

Om det kommer fram att Boeing genom försummelse eller slarv har orsakat två stora olyckor med mer än 300 döda så kommer det att kosta Boeing många miljarder USD. Genom skadestånd och minskad försäljning. Hur mycket är Boeing beredda att betala för att undvika en sådan slutsats?

Jag håller med! Boeing har ett övergripande ansvar och jag tycker inte att man kan lägga hela skulden för Lion Air-katastrofen på piloterna eller bolaget. Om det nu skulle visa sig att ett andra plan trillat i marken pga bristfälliga system så kommer det kosta Boeing dyrt! Man kan liksom inte friskriva sig ansvar även om piloterna "borde ha räddat planet" eller bolaget "borde ha vidtagit åtgärder".
Citera
2019-03-10, 16:34
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nu är det alldeles för tidigt att säga att olyckan beror på MCAS men redan vid Lionair-olyckan slog det mig att det verkar vara jätteknas att bygga ett system som är helt beroende av en (1) AoA-givare.

För mig vore det betydligt vettigare att förlita sig på två olika AoA-givare och är dessa inte överens så ska MCAS bli inaktivt.

De här datasystemen kan väl ställa till det. Har för mig att Gripens datasystem i början överkompenserade och gjorde piloten maktlös. Kan det vara något sådant här också?
Citera
2019-03-10, 16:38
Medlem
Asså, det är nog inget fel på planen som sådant, men det finns några aber som propelldrdrivet och tyngden.
Att köra med propeller i nutid är ute, men kunde man satsa på jetdrivet så hade det nog blivit lite bättre resultat..
Citera
2019-03-10, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Absolut och om jag inte är helt ute och cyklar så lyder flygbolag som flyger internationellt under samma regler,säkerhet etc.
Vad jag minns så kraschade ett Ethiopian Air plan i Medelhavet strax efter start från Beirut 2010.
1996 så kapades ett Ethiopian Air plan just på denna rutt mellan Addis Abeba till Nairobi och kraschen/nödlandningen fångades på film.

Den kraschen minns jag från 1996, väldigt känd:

https://www.youtube.com/watch?v=SqKdVo_IcGs
Citera
2019-03-10, 16:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Asså, det är nog inget fel på planen som sådant, men det finns några aber som propelldrdrivet och tyngden.
Att köra med propeller i nutid är ute, men kunde man satsa på jetdrivet så hade det nog blivit lite bättre resultat..

Vad i hela världen pratar du om?

Den här tråden handlar om en B737MAX, ett av de modernaste jetflygplanen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX
Citera
2019-03-10, 16:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
De här datasystemen kan väl ställa till det. Har för mig att Gripens datasystem i början överkompenserade och gjorde piloten maktlös. Kan det vara något sådant här också?
Var det inte Rådström som på egen hand lyckades få fpl 39 att tappa kontrollen. Åtminstone vid olycka nr 2.
Citera
2019-03-10, 17:01
Medlem
Det är fel på Boeings nya Max plan. Ofta är det tekniska fel som leder till olyckor. Boeing chefens bör åtalas och fängslas. Stora skadestånd till anhöriga och flygbolag.
Citera
2019-03-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Är det inte så att det statistiskt sker flygolyckor oftast i samband med start och landning? Jag vet att det finns kunniga piloter som har konton på Flashback så jag hoppas de eller andra pålästa personer ger oss sin syn.

Jo visst är det så, men det är ju logiskt.
Citera
2019-03-10, 17:16
Medlem
Angående de tre omkomna svenskarna: I tidningsartiklarna används begreppet tjänsteresa och tjänsteutövning, uttryck som oftast (enligt min uppfattning) används inom statliga myndigheter och/eller större organisationer. För personer med privat anställning brukar begreppet resa i arbetet eller liknande vara vanligare. Min gissning är att det var personer ur förstnämnda kategori som omkom, kanske ambassadpersonal, UNHCR, poliser som genomför utvisning eller liknande. Vad tror ni?
Citera
2019-03-10, 17:20
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Angående de tre omkomna svenskarna: I tidningsartiklarna används begreppet tjänsteresa och tjänsteutövning, uttryck som oftast (enligt min uppfattning) används inom statliga myndigheter och/eller större organisationer. För personer med privat anställning brukar begreppet resa i arbetet eller liknande vara vanligare. Min gissning är att det var personer ur förstnämnda kategori som omkom, kanske ambassadpersonal, UNHCR, poliser som genomför utvisning eller liknande. Vad tror ni?

Skulle tydligen börja en stor miljökonferens i Nairobi i morgon och många ombord var på väg till den.

https://10times.com/united-nations-e...embly/visitors
Senast redigerad av Reda 2019-03-10 kl. 17:30.
Citera
2019-03-10, 17:24
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
men är det samma orsak än en gång, så ska Boeing fan inte komma undan med att skylla på att piloterna borde ha agerat på ett annat sätt. Gör man det så är det bara en tidsfråga innan en olycka sker igen.

Har vi alls sett Boeing säga att piloterna gjort fel?
Boeing håller inte i utredningen, de bistår med kunskap men skriver inte själva utredningstexten.

Man kan ganska klart( i min värld) tycka att Boeing gjorde fel som inte hade med MCAS systembeskrivning i utbildningen.
Jag tycker att systemkunskap är viktigt.
Boeings syn var att inte överbelasta piloten med i formation. Någonstans måste man dra en linje för vad man informerar om och inte...men MCAS borde ingått.

Nu är ju MCAS känt av alla piloter och att man inte skulle känna till systemet, hur det funkar och att nödchecklistan gäller är helt orimligt.
(Det bolaget skulle i så fall bli av med sitt tillstånd asap).

Innebär att det inte börvara MCAS i sig som var problemet. Jag kan absolut ha fel, men ser vi med öppna ögon och sannolikhet så borde inte MCAS vara skyldig.

Det finns ju fler möjliga händelseförlopp, både till pitchkontrollproblem och låg höjd/hög fart. En jammed stabilisator skulle kunna få samma följder, en vanlig trim runaway som inte har med MCAS att göra, eller felhanterad unreliable airspeed etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in