Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Soffan Gud, soffbordet Sankte Per och bokhyllan Jesus.
Ha ha, den va bra!
Citera
2019-03-12, 16:49
Medlem
Citat:
Soffan Gud, soffbordet Sankte Per och bokhyllan Jesus.
Fotpallen Mohammed lär dröja!
Citera
2019-03-13, 04:54
Medlem
https://www.katolskakyrkan.se/hitta-...ima-forsamling

Ser ju likadant ut i de katolska församlingarna.
Muslimerna ber på sin flygande matta i ett stinkande omklädningsrum på jobbet, så närheten till sin gud har inget med hur lokalen i sig ser ut, om man inte är materialistisk katolik som måste ha designkyrkor och en massa dyrt lullull för att impa på omgivningen likt en bratunge. Bara tom och falsk yta.
Citera
2019-03-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det är IKEA som kopierat designen från kyrkan inte tvärt om.
Ja.. man kan undra det. Att IKEA är inspirerad av lutherkyrkan är ju inte alls så tokigt, för IKEA var också en gång inspirerad av nazismen.
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det är lutheraner som vördar gud på riktigt, inom sig, i hjärtat.

Exempelvis katoliker ägnar sig bara åt kätterskt bländverk i form av att allt ska vara så puttinuttigt och tillrättalagt utseendemässigt.

Jag bevistade en katolsk mässa i Malaga en gång, det var "gudstjänst" innan ett bröllop. Det var rena rama teaterföreställningen med bland annat en uttågsprocession med jesusfigurer i naturlig storlek och annat.

Jag fick lite samma känsla som när krisande par puttinuttar och manifesterar sin kärlek på facebook i en anda av "fake it 'til you make it"
Hörru, katolska kyrkan har många olika kulturyttringar, den är inte begränsad till en viss land som de schismatiska protestanterna. Vi katoliker är inte rädda för visa vördnad, för så som du tycks mena är det fult. Fult är att inte bry sig.

Det var inga fina ord om kyrkan Jesus grundade du har.
Citera
2019-03-15, 11:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Ja.. man kan undra det. Att IKEA är inspirerad av lutherkyrkan är ju inte alls så tokigt, för IKEA var också en gång inspirerad av nazismen.

Hörru, katolska kyrkan har många olika kulturyttringar, den är inte begränsad till en viss land som de schismatiska protestanterna. Vi katoliker är inte rädda för visa vördnad, för så som du tycks mena är det fult. Fult är att inte bry sig.

Det var inga fina ord om kyrkan Jesus grundade du har.

Vi har en katolsk präst i byn där jag bor, han brukar då hålla ekumeniska gudstjänster i Svenska Kyrkans lokaler ibland, där deltar också ortodoxa från eritrea, så egentligen vet jag inte varför du försöker så split mellan Katoliker och Lutheraner.
Citera
2019-03-15, 20:30
Medlem
Dom säger t.o.m. att IKEA katalogen har större upplaga än bibeln, jag vet inte om det stämmer.
Citera
2019-03-17, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom säger t.o.m. att IKEA katalogen har större upplaga än bibeln, jag vet inte om det stämmer.
IKEA-katalogen hade inte en chans mot bibeln ens under sina storhetsdagar 2007. Nu använder väl ingen tryckta IKEA-kataloger längre när den finns i mobilen?

Citat:
IKEA katalogen trycktes i 175 miljoner exemplar [2007] på 27 språk. www.IKEA.se
https://www.ikea.com/ms/sv_SE/about_..._07_060629.pdf
Citera
2019-03-17, 16:02
Medlem
Skogsvattes avatar
Varför ser inredningen i Katolska kyrkor utan som en satanistisk synagoga av avgudadyrkan och blasfemi?
Citera
2019-03-17, 16:04
Medlem
F.Hansens avatar
Ser ju snarare ut som någon kommunal verksamhet på 80-talet.
Citera
2019-03-20, 23:47
Medlem
Citat:
Sverige var ett mörkt, kallt och fattigt land.
Man hade inte tid och råd att pyssla med utsmyckningar utan fick jobba hårt bara för att överleva.
Mörkret gjorde väl också att man ville ha det ljust med vita väggar som lyste upp omgivningen under den långa mörka hösten/vinterns högmässor.
Så det är väl det som avspeglar sig i den lutheranska designen.
Vad är det för slags [Jared] diamond förklaring? Dikterar klimatet hur inredningen och utsmyckningen av kyrkor ska vara? Skärpning!

Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Guds hus skall vara ett bönehus kommer jag ihåg att någon sa? Då räcker det väl med in vitrappad vägg och några bänkar?
Det räcker, men det är fint att visa vördnad.

Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Bevistade Vatikanen. Där var det guld och ädelstenar, purpurklädda präster i höga hattar struttade omkring som överåriga Babylons skökor.
Föredrar du detta, lingonfett?
Det står inte till så, men om det skulle det skulle jag föredra det framför Jackeléns "progressiva" irrläror och abortvurmande.
Citera
2019-03-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vad är det för slags [Jared] diamond förklaring? Dikterar klimatet hur inredningen och utsmyckningen av kyrkor ska vara? Skärpning!

Det räcker, men det är fint att visa vördnad.

Det står inte till så, men om det skulle det skulle jag föredra det framför Jackeléns "progressiva" irrläror och abortvurmande.
Knappa resurser i det dagliga livet gör att man får prioritera överlevnad före tjusigt smyckade av kyrkor.
Citera
2019-03-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Meh, det är en modern kyrka ju, inte en gammal stenkyrka. Inte underligt att du tycker att den ser steril och tråkig ut.
Moderna kyrkor ser tyvärr ut som tagna ur en katalog eftersom dagens moderna människor inte begriper sig på konst och begriper inte heller bakgrunden till varför kyrkorummet ska vara rikt utsmyckat med olika symboler mm.
De gamla kyrkofäderna talade om att kyrkorummet ska visa på en bit av himlen så att besökaren kan lämna vardagens tristess bakom sig en stund och fundera på sitt liv. Det var därför man smyckade kyrkorna på olika sätt förr i tiden. Det var förstås också ett sätt att visa hur rik socknen var.
Ju vackrare utsmyckad kyrkan var desto rikare var bygden. Numera har man glömt detta och de moderna kyrkorna blir därför bara kopior av våra egna hem.
Bit av himlen? Som hednatemplet pantheon? Nja... har du källa?

Tyvärr så händer det att i med a tron sviktar blir teologin en återspegling av sekulära politiken (t.ex. abortvurm) och kyrkorummet en kopia av sekulära hemmet - IKEA. Tråkig utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Kyrkan i Almtuna var väl ganska så OK, men den ser lite ut som en reformert kyrka, undantaget altartavlan. Den andra ser kanske inte så rolig ut. Men än sedan egentligen? Vilka icke-fråga. Det är väl betydligt mycket mer väsentligt vad som undervisas i dessa kyrkolokaler än vad dess arkitektur har att erbjuda.
Altuna är väl ok, men lite väl vit innuti? Möblerna är inte IKEA, det är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in