Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-10, 18:34
Medlem
Jag söker inte Gud i IKEA. Gör du? Tror inte det.

Under gårdagen var jag inne av slump i en luthersk kyrka i Örebro. Men vad? Ljus trä.. kalkvita väggar, ingen dekoration i form av konst, bara billig "design" av typen man kan göra i AutoCAD.

Det som tomt och ihåligt ut. Om det kan ses som lämpligt ställe att be Gud kan man lika gärna be en bön i IKEAS hiss eller parkeringsplats.

Vart tog vördnaden för Gud? Johannes 12:5 talar om att göra fina saker för Gud. Att packa kyrkor med IKEA-esque möbler är inte att visa vördnad direkt.

Nu vill jag inte dra alla lutherkyrkor över en kam, men, men, jag tycker mig se varifrån denna utvattnade och ödelagda estetik kommer från teologisk sett.

Frågor att diskutera:
Vad tycker no om den IKEA-esque estetik som finns?
Ni lutheriter, känner ni er hemma i IKEA butiken? Är IKEA besöket varannan söndag någon sorts liturgi?
Varför föredrar lutherkyrkor design över konst?
Citera
2019-03-10, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Under gårdagen var jag inne av slump i en luthersk kyrka i Örebro. Men vad? Ljus trä.. kalkvita väggar, ingen dekoration i form av konst, bara billig "design" av typen man kan göra i AutoCAD.

Det som tomt och ihåligt ut. Om det kan ses som lämpligt ställe att be Gud kan man lika gärna be en bön i IKEAS hiss eller parkeringsplats.

Vart tog vördnaden för Gud? Johannes 12:5 talar om att göra fina saker för Gud. Att packa kyrkor med IKEA-esque möbler är inte att visa vördnad direkt.

Nu vill jag inte dra alla lutherkyrkor över en kam, men, men, jag tycker mig se varifrån denna utvattnade och ödelagda estetik kommer från teologisk sett.

Frågor att diskutera:
Ni lutheriter, känner ni er hemma i IKEA butiken? Är IKEA besöket varannan söndag någon sorts liturgi?

Det är IKEA som kopierat designen från kyrkan inte tvärt om.
Citera
2019-03-10, 18:45
Medlem
GunnarSparrs avatar
Har du bild då jag inte varit där så vi kan jämföra?
Citera
2019-03-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
Har du bild då jag inte varit där så vi kan jämföra?

Exempel 1

Exempel 2

Så ser många av dagens lutherkyrkor ut.
Citera
2019-03-10, 19:01
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det är lutheraner som vördar gud på riktigt, inom sig, i hjärtat.

Exempelvis katoliker ägnar sig bara åt kätterskt bländverk i form av att allt ska vara så puttinuttigt och tillrättalagt utseendemässigt.

Jag bevistade en katolsk mässa i Malaga en gång, det var "gudstjänst" innan ett bröllop. Det var rena rama teaterföreställningen med bland annat en uttågsprocession med jesusfigurer i naturlig storlek och annat.

Jag fick lite samma känsla som när krisande par puttinuttar och manifesterar sin kärlek på facebook i en anda av "fake it 'til you make it"
Citera
2019-03-10, 19:45
Medlem
Sverige var ett mörkt, kallt och fattigt land.
Man hade inte tid och råd att pyssla med utsmyckningar utan fick jobba hårt bara för att överleva.
Mörkret gjorde väl också att man ville ha det ljust med vita väggar som lyste upp omgivningen under den långa mörka hösten/vinterns högmässor.
Så det är väl det som avspeglar sig i den lutheranska designen.
Citera
2019-03-10, 20:43
Medlem
Guds hus skall vara ett bönehus kommer jag ihåg att någon sa? Då räcker det väl med in vitrappad vägg och några bänkar?

Bevistade Vatikanen. Där var det guld och ädelstenar, purpurklädda präster i höga hattar struttade omkring som överåriga Babylons skökor.
Föredrar du detta, lingonfett?
Citera
2019-03-11, 00:55
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Exempel 1

Exempel 2

Meh, det är en modern kyrka ju, inte en gammal stenkyrka. Inte underligt att du tycker att den ser steril och tråkig ut.
Moderna kyrkor ser tyvärr ut som tagna ur en katalog eftersom dagens moderna människor inte begriper sig på konst och begriper inte heller bakgrunden till varför kyrkorummet ska vara rikt utsmyckat med olika symboler mm.
De gamla kyrkofäderna talade om att kyrkorummet ska visa på en bit av himlen så att besökaren kan lämna vardagens tristess bakom sig en stund och fundera på sitt liv. Det var därför man smyckade kyrkorna på olika sätt förr i tiden. Det var förstås också ett sätt att visa hur rik socknen var.
Ju vackrare utsmyckad kyrkan var desto rikare var bygden. Numera har man glömt detta och de moderna kyrkorna blir därför bara kopior av våra egna hem.
Citera
2019-03-11, 15:27
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Exempel 1

Exempel 2

Kyrkan i Almtuna var väl ganska så OK, men den ser lite ut som en reformert kyrka, undantaget altartavlan. Den andra ser kanske inte så rolig ut. Men än sedan egentligen? Vilka icke-fråga. Det är väl betydligt mycket mer väsentligt vad som undervisas i dessa kyrkolokaler än vad dess arkitektur har att erbjuda.
Citera
2019-03-11, 19:13
Medlem
Moderna katolska kyrkor ser väl lika IKEA-aktiga ut som de lutherska. I varje fall i Sverige, där de flesta katolska kyrkor är relativt nybyggda.
Citera
2019-03-11, 22:07
Medlem
Citat:

Frågor att diskutera:
Du söker kanske inte Gud på IKEA, men enligt bibeln så finns han överallt där några stycken samlas i Jesu namn.
Så praktiskt taget går Gud att finna även på IKEA.
Citera
2019-03-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Du söker kanske inte Gud på IKEA, men enligt bibeln så finns han överallt där några stycken samlas i Jesu namn.
Så praktiskt taget går Gud att finna även på IKEA.
Soffan Gud, soffbordet Sankte Per och bokhyllan Jesus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in