Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2019-09-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
Soffan Gud, soffbordet Sankte Per och bokhyllan Jesus.
Nej, bokhyllan heter Billy.
Citera
2019-11-26, 21:27
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Varför föredrar lutherkyrkor design över konst?

Under förutsättning att kyrkan är byggnadsminne/kulturminne, ärn det inte kyrkan som bestämmer hur inredningen skall se ut, utan länsstyrelsen/länsantikvarien.

...och denna design är inte billig. Designmöblerna i kyrkan är rejält överprissatta.
Citera
2019-11-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom säger t.o.m. att IKEA katalogen har större upplaga än bibeln, jag vet inte om det stämmer.
I dagens materialistiska Sverige kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
IKEA-katalogen hade inte en chans mot bibeln ens under sina storhetsdagar 2007. Nu använder väl ingen tryckta IKEA-kataloger längre när den finns i mobilen?

https://www.ikea.com/ms/sv_SE/about_..._07_060629.pdf
Det att tokarna som älskar IKEA gör en insats för att minska sin miljöförstöring.

Själv skulle jag aldrig byta ut bibeln mot en mobil-app, ingenting slår att läsa bibeln framför vedspisen sittandes i gamla, ärvda, snickerimöbler.
Citera
2019-11-29, 06:15
Medlem
Citat:
Jag söker inte Gud i IKEA. Gör du? Tror inte det.

Under gårdagen var jag inne av slump i en luthersk kyrka i Örebro. Men vad? Ljus trä.. kalkvita väggar, ingen dekoration i form av konst, bara billig "design" av typen man kan göra i AutoCAD.

Det som tomt och ihåligt ut. Om det kan ses som lämpligt ställe att be Gud kan man lika gärna be en bön i IKEAS hiss eller parkeringsplats.

Vart tog vördnaden för Gud? Johannes 12:5 talar om att göra fina saker för Gud. Att packa kyrkor med IKEA-esque möbler är inte att visa vördnad direkt.

Nu vill jag inte dra alla lutherkyrkor över en kam, men, men, jag tycker mig se varifrån denna utvattnade och ödelagda estetik kommer från teologisk sett.

Frågor att diskutera:
Vad tycker no om den IKEA-esque estetik som finns?
Ni lutheriter, känner ni er hemma i IKEA butiken? Är IKEA besöket varannan söndag någon sorts liturgi?

Det är tvärtom.... självklart är den nordiska estetiken inspirerad av det lutherskt avskalade. Och IKEAs design är väldigt nordisk, det mesta är stulet av andra verksamma i Norden.

Det är samma över världen. Estetiken i MENA är fylld av snirklar och geometri, i främre orienten och Ryssland är det mycket bling och färgat glas.
Citera
2019-11-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det är IKEA som kopierat designen från kyrkan inte tvärt om.
Fallet måste vara så, för "Svenska" "Kyrkan" fanns innan IKEA. Angående ursprunget till designen funderar jag på om inte det är mer kopplad till brist på handverkare än teologi, eller både och..?
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Varför ser inredningen i Katolska kyrkor utan som en satanistisk synagoga av avgudadyrkan och blasfemi?
Nej, den gör inte det. Vad är de sataniska drag i interiören av säg, en roccocobasilika?

Argument önskas.
Citera
2019-12-01, 01:14
Medlem
Citat:
Själv skulle jag aldrig byta ut bibeln mot en mobil-app, ingenting slår att läsa bibeln framför vedspisen sittandes i gamla, ärvda, snickerimöbler.

Låter väldigt mysigt. Hade en gång i tiden en vedspis och gamla möbler "nu är allt trampat och skövlat, fördärvat och skändat" som det heter i den gamla schlagern. Istället samlar jag på olika biblar som jag jämför och läser högt ur. "Saliga är de som höra Guds ord"

Här är en sprillans ny bibel som jag just beställt, inget klassiskt mästerverk precis, men hoppas på den ändå. https://www.amazon.co.uk/Study-Bible...5158343&sr=8-1

ON TOPIC
Alla svenska kyrkor är väl lutherska (förutom de katolska)? Även frikyrkorna är lutherska. Frikyrkorna verkar helt sakna tankar om inredningens estetik. De ställer in vad som helst bara det är funktionellt. Där finns inte ens IKEA.
Citera
2019-12-01, 01:20
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag söker inte Gud i IKEA. Gör du? Tror inte det.

Under gårdagen var jag inne av slump i en luthersk kyrka i Örebro. Men vad? Ljus trä.. kalkvita väggar, ingen dekoration i form av konst, bara billig "design" av typen man kan göra i AutoCAD.

Det som tomt och ihåligt ut. Om det kan ses som lämpligt ställe att be Gud kan man lika gärna be en bön i IKEAS hiss eller parkeringsplats.

Vart tog vördnaden för Gud? Johannes 12:5 talar om att göra fina saker för Gud. Att packa kyrkor med IKEA-esque möbler är inte att visa vördnad direkt.

Nu vill jag inte dra alla lutherkyrkor över en kam, men, men, jag tycker mig se varifrån denna utvattnade och ödelagda estetik kommer från teologisk sett.

Frågor att diskutera:
Vad tycker no om den IKEA-esque estetik som finns?
Ni lutheriter, känner ni er hemma i IKEA butiken? Är IKEA besöket varannan söndag någon sorts liturgi?
Därför att lutherska kyrkan är lutheransk, vilket är ungefär samma sak som att vara puritan. Då har man väldigt skral inredning. Och ingen utsmyckning. Påminner om "spartansk".
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in