Citat:
Ursprungligen postat av
LiteKetaTack
Men vad har den här Greta för speciella egenskaper som kan "påverka de som faktiskt har resurserna"? Vad är det just hon kan säga/göra som inte andra intresseorganisationer kan?
Folk som hyllar henne får det att låta som att hon är en ensam superhjälte som är skänkt från ovan som kommer lösa klimtathotet på ett halvår. Hon är en aspie-tjej som snöat in på klimathotet...
Hon lyckas väcka uppmärksamhet utifrån en vinkel som inte har gjorts tidigare; barnen. Om en vuxen säger något jobbigt är det lätt att avfärda med diverse argument. Men om ditt barn genuint känner ångest och säger "Pappa, jag är rädd för att jorden kommer vara obebolig när jag blir stor", då kan jag lova dig att du kommer börja agera. Greta har fått väldigt många barn att börja prata om frågan på det här sättet, och jag tror det kommer göra skillnad mot hur det gjorts tidigare.
I övrigt håller jag med om att det finns många andra debattörer och intresseorganisationer som är mycket mer kompetenta och kunniga i frågan. Det är egentligen sjukt att det ska behövas ångestdrabbade barn innan vi börjar agera när det finns så mycket tillgänglig information.
Och nej, klimatfrågan kommer inte lösas på ett halvår. Den som tror det är okunnig.