2019-03-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Hon har inspirerat till protester i 1700 städer. Väldigt många är barn, barn som har föräldrar som kommer göra vad de kan för att deras barn ska må bra. Föräldrar som i sin tur är väljare och har plånböcker. Tro mig, Gretas aktion kommer leda till stor påverkan. Med det inte sagt att detta kommer lösa klimatproblematiken, men det kommer vara en av många knuffar i rätt riktning att faktiskt genuint ta tag i frågan.

Samma visa varje gång, klimatfrågan är tydligen odödlig, man flyttar fram domedagen varje år så att forskningen kan fortgå obehindrat.
2019-03-16, 14:15
Medlem
Jack-Ryans avatar
Hela frågan kring den stackars Greta har spårat ut totalt. Ingen ställer en enda kritisk fråga. Ingen med avvikande uppfattning tillåts komma till tals. Publicistklubben med Anna Hedemo i spetsen har förbjudit diskussion i klimatfrågan då ”97 procent” av alla ”vetenskapsmän” tycker och tror lika. Att ifrågasätta klimatet är värre än att förneka förintelsen, osv osv.

Det spelar ingen roll överhuvudtaget vem som har rätt eller fel. Att helt släcka Sverige påverkar inte klimatet det minsta. För 5/6 av jordens befolkning är klimatet en ickefråga. Alla önskar en högre ekonomisk standard i nivå med OECD länderna, en del önskar värme, andra air condition, många bara mat för dagen. Allt detta struntar Greta, alla hennes ”kompisar”, vänsterstollar och media i. Alla vill mest av allt ha uppmärksamhet, f.ö. fullkomligt normalt för en tonåring men kanske inte helt för vuxna.

Vad som är obegripligt är att ingen vågar ifrågasätta och säga ifrån. Tom Riksdagspolitiker syntes på Mynttorget igår, livrädda för att inte synas och ”tycka fel”.

Det enda som kan lösa det eventuella klimatproblemet är ny teknik, forskning och ekonomiska styrmedel. Att skolka löser definitivt inga problem. Vill Greta och hennes gelikar ta itu med sin klimatångest borde de infinna sig på alla lektioner så att de kommer in på naturvetenskaplig linje på gymnasiet, plugga flitigt och sedan söka in på Chalmers eller KTH. Med bra betyg därifrån kan de därefter söka till t.ex. Stanford eller annat lämpligt universitet i USA eller UK. Då skulle de kunna göra skillnad på riktigt!
2019-03-16, 14:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Samma visa varje gång, klimatfrågan är tydligen odödlig, man flyttar fram domedagen varje år så att forskningen kan fortgå obehindrat.

Hehe, precis. När jag var ung så hette det att Sverige skulle vara obeboeligt runt 2005-2010 ungefär. Men då handlade det om att vi skulle ha permafrost och inlandsis.

Ungefär samtidigt så sa man att alla sälar, havsörnar och vargar skulle vara utdöda runt år 2000. Nu har vi fler av dessa arter än vi någonsin har haft.

Nu (2019) så försöker man pracka på oss global uppvärmning istället. Men isen i Arktis växer för varje år och har aldrig varit större. När ska man få det rätt?
2019-03-16, 14:16
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Blir kul när lille greta blir stor & sitter med i fn:s klimatorgan & cyklar till mötena i USA

För att då har båtarna slutat gå över Atlanten, eller?

Det finns faktiskt fler alternativ än flyg...
2019-03-16, 14:18
Medlem
Greta är väl en jättefin cool tjej med ett stort miljöengagemang och aspergers men inte kommer hon lösa klimatfrågan åt oss. Det är upp till oss vuxna att ta tag i klimatet och se till att jorden blir en plats vi kan lämna över till våra barn och barnbarn. Unga idag mår väldigt dåligt över att vuxna förnekar klimathotet och gör för lite för förändring och att de ska sitta där i en obebolig värld med krig,torka, matbrist och misär. Det är dags för oss alla att vakna och göra det vi kan för våra barns skull.
2019-03-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Att ifrågasätta klimatet är värre än att förneka förintelsen, osv osv.
Nej. Det visar bara att du inte direkt är den skarpaste kniven i lådan.
2019-03-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Nej. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.
2019-03-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Gud vilka bra argument du kommer med, verkligen imponerande text! Klart som fan att Greta ska gå okritiserad fram och den som inte stämmer in i hyllningskören är en JÄVLA NOLLA!!!!
Tack. Det värmde. När människor som är på riktigt säger det värmer det extra mycket. Är det jobbigt att hon har miljoner ggr mer tyngd i sitt budskap än lilla du på flashback? Hm? 100000000 ggr mer makt? 100000000 ggr mer öron som lyssnar ? Opinionsbildar en hel generation av framtidens makthavare och blir inbjuden till påven? Framtidens generaler har lyssnat på lilla Greta men inte dig. Taskigt läge. Varför hoppa på berg när det finns sandkorn?
2019-03-16, 14:20
Medlem
.
2019-03-16, 14:23
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag är inne på samma spår som dig....

Väldigt känslostyrd och inte driven av logik... står ut med närheten av neurotyper med sina förevigade känsloargument är bannemig det värsta som existerar speciellt när det finns en hel horde av dom.

Det har jag förstått är väldigt stressande och obekvämt för (er?)
Greta verkar ju tvärtemot trivas i rampljuset, vilket är raka motsatsen...
2019-03-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Men vad har den här Greta för speciella egenskaper som kan "påverka de som faktiskt har resurserna"? Vad är det just hon kan säga/göra som inte andra intresseorganisationer kan?

Folk som hyllar henne får det att låta som att hon är en ensam superhjälte som är skänkt från ovan som kommer lösa klimtathotet på ett halvår. Hon är en aspie-tjej som snöat in på klimathotet...
Hon lyckas väcka uppmärksamhet utifrån en vinkel som inte har gjorts tidigare; barnen. Om en vuxen säger något jobbigt är det lätt att avfärda med diverse argument. Men om ditt barn genuint känner ångest och säger "Pappa, jag är rädd för att jorden kommer vara obebolig när jag blir stor", då kan jag lova dig att du kommer börja agera. Greta har fått väldigt många barn att börja prata om frågan på det här sättet, och jag tror det kommer göra skillnad mot hur det gjorts tidigare.

I övrigt håller jag med om att det finns många andra debattörer och intresseorganisationer som är mycket mer kompetenta och kunniga i frågan. Det är egentligen sjukt att det ska behövas ångestdrabbade barn innan vi börjar agera när det finns så mycket tillgänglig information.

Och nej, klimatfrågan kommer inte lösas på ett halvår. Den som tror det är okunnig.
2019-03-16, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hehe, precis. När jag var ung så hette det att Sverige skulle vara obeboeligt runt 2005-2010 ungefär. Men då handlade det om att vi skulle ha permafrost och inlandsis.

Ungefär samtidigt så sa man att alla sälar, havsörnar och vargar skulle vara utdöda runt år 2000. Nu har vi fler av dessa arter än vi någonsin har haft.

Nu (2019) så försöker man pracka på oss global uppvärmning istället. Men isen i Arktis växer för varje år och har aldrig varit större. När ska man få det rätt?

Precis, det räcker med bild på en isbjörn som försöker klamra sig fast på ett isflak, med stora kaos rubriker så är det i rullning.
Man rubricerar det med ny forskning "bevisar" inte "enligt", media använder sig av enligt när resultatet inte passar agendan.

Japp tydligen så växer isen, men det passar som ovan nämnt inte hysteri media agendan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in