2019-05-09, 17:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX

Kan det inte rör sig om visad underdånighet och lojalitet mot sin storebror. Genom att vara lite lagom olämplig i sitt beteende stärks storebroderns plats som inte bara den legitime utan även den lämpligaste arvtagaren.

Ja, kanske det. Eller trots. Men jag tror mest på Meghans dåliga inflytande, faktiskt. Tur att det går att byta förnamn idag; pojken fick ju ingen titel heller, så han kommer att vara rätt fri att forma sitt liv som han vill.
Citera
2019-05-09, 17:40
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller inte med. (Men jag tror att du skojar, du brukar ju det.) Då borde de ju ha tagit Arthur - som för övrigt hade varit utmärkt, bland annat för att det för tankarna till Kung Arthur precis som du säger. Sedan kunde de ha kallat honom Archie hemma, men faktum är att jag tycker att till och med det hade varit förminskande... Undrar för övrigt varför Harry inte har gått över till att kalla sig Henry sedan han blev vuxen? För att han inte förstår bättre, eller är det kanske en taktik för att verka mer folklig? Men det är ju ändå skillnad i så fall: folk VET att han heter Henry och känner därför respekt SAMTIDIGT som de uppfattar honom som folklig. Archie däremot inbjuder till löje, vart den stackars namnbäraren än kommer att gå i livet...
Fast då hade man missat det som en del menar är bakgrunden till namnvalet.

Att få med både pappans och mammans namn i barnets namn.
Citat:
the baby's middle name – Harrison – was in tribute to dad Harry, meaning Harry's son, and fans are now convinced that Archie has an equally special meaning. Archie is a close acronym to Rachel – Meghan's real name.

https://www.hellomagazine.com/royalt...meghan-markle/
Citat:
Born Rachel Meghan Markle

https://en.wikipedia.org/wiki/Meghan,_Duchess_of_Sussex
Citera
2019-05-09, 17:52
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Lao Tzu|67529800]Fast då hade man missat det som en del menar är bakgrunden till namnvalet.

Att få med både pappans och mammans namn i barnets namn.[/QUOTE

Meghan var väl också hennes riktiga namn? Tror det var tilltalsnamnet till och med. Men visst kan det vara som du säger. Fruktansvärt barnsligt i så fall. Representerar man ett kungahus så har man helt andra saker att ta hänsyn till, när man väljer namn till sina barn, än fåniga ordlekar. Men det förstår nog inte Meghan som sagt...
Citera
2019-05-09, 18:44
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Meghan var väl också hennes riktiga namn? Tror det var tilltalsnamnet till och med. Men visst kan det vara som du säger. Fruktansvärt barnsligt i så fall. Representerar man ett kungahus så har man helt andra saker att ta hänsyn till, när man väljer namn till sina barn, än fåniga ordlekar. Men det förstår nog inte Meghan som sagt...
Vi får hoppas att Kung Archie rättar upp kungahusets namnpolicy när han tillträder som Kung

Diagram över den nu kompletta successionsordningen
Citat:
The baby comes behind his father Prince Harry in the line of succession He bumps Harry's uncle, the Duke of York, further down line into eighth place

https://www.dailymail.co.uk/news/art...ne-throne.html
Senast redigerad av Lao Tzu 2019-05-09 kl. 19:36.
Citera
2019-05-09, 20:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Vi får hoppas att Kung Archie rättar upp kungahusets namnpolicy när han tillträder som Kung

Diagram över den nu kompletta successionsordningen

Fast det kräver ju att William och alla hans tre barn omkommer i något attentat, först. Inte så troligt. Men visst vore det kul med en liten neger-Acke på Englands tron!
Citera
2019-05-09, 22:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...delse--sparkas

"Danny Baker, radiopratare på BBC Radio, twittrade en bild på en schimpans och texten ”den kungliga babyn lämnar sjukhuset”.

Nu har han fått sparken – då bilden uppfattades som rasistisk.

”Jag skulle använt samma dumma bild för någon annan kunglig baby, för Boris Johnsons barn eller till och med mitt eget. Det är en rolig bild”, skriver Baker."

Skön lirare det där.
Tydligen stod det hornalister hånflinandes utanför hans dörr och frågade honom om han tycker att svarta bebisar liknar apor? Jag anser ju att hornalisterna gör den kopplingen!

UGH så trött jag blir på stillösheten hos de nya kungligheterna. Om de åtminstone döpt ungen till Archibald!

Archibald is a masculine given name, composed of the Germanic elements erchan (with an original meaning of "genuine" or "precious") and bald "bold". Medieval forms include Old High German Erchambald, Erkanbold, Erkanbald and Anglo-Saxon Eorcenbald.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2019-05-09 kl. 22:11.
Citera
2019-05-10, 15:39
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja och så var en prins född.
The Standard lyxar till det rejält med "ROYAL BABY NEWS LIVE".
https://www.standard.co.uk/news/uk/r...-a4136591.html

Men är det ingen som har sett en bild av ungen än? Man vill gärna veta om den är vit, lattefärgad eller, tja, brun??
Lord Rotschild ska ha varit helt klar i sin konversation med farfar Charles enligt 4chan
Citat:
... I said black..

http://i.4cdn.org/pol/1557191503760.jpg
.
Citera
2019-05-10, 17:05
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ja, det var min första tanke också. Så otroligt dumt. Det är ju inte ens ett riktigt namn, utan ett smeknamn. Och Harrison är ett efternamn. Det är rätt vanligt att amerikanska negrer ger sina söner efternamn som förnamn - Jackson är t.ex. jättevanligt - för dom fattar inte hur det gamla brittiska namnskicket funkade, som gjorde att vissa mansnamn idag kan vara både förnamn och efternamn. Exempel på sådana namn är James, Charles, Michael, Ian, Edward och Philip. D.v.s. gamla namn i Storbritannien, som fanns på den tiden då namnskicket var sådant, att ett barn fick sin fars förnamn som efternamn. Men med son-namnen, som kom till USA med skandinaverna på 1800-talet, har det ju aldrig funkat så. Det är ett helt annat namnbruk. Det är lika dumt som om en svensk skulle heta Andersson i förnamn.

...usch, jag vill inte låta som jag kanske låter nu, men det här bevisar ju bara hur det blir när man släpper in negrer och White Trash i kungahusen. De gamla traditionerna försvinner, för att dessa personer inte förstår dem/inte känner till dem/inte bryr sig om dem - och då försvinner ju även en stor del av syftet med att ha en monarki. Nämligen det traditionsbärande, kontinuiteten från tid till tid...

Dock får man lov att säga att Meghan ser oförskämt fräsch och pigg ut för att vara nyförlöst. Kanske är negerblodet där också - de har visst vidare bäcken än vi, precis som kossor.

Jag tänkte när jag gick in i tråden att det är synd att Merwinna är avstängd, hade varit intressant att ta del av hennes förfärade inlägg; men så var du tillbaka och gjorde ingen besviken!

Jag håller med dig i sak; att döpa någon till ett smeknamn och efternamn som förnamn ÄR trashigt, men du behöver inte jämföra henne med ett djur för det. (Särskilt eftersom du hänvisar till hennes ursprung.)

Och ja, kontinuitet och konservatism anser jag viktigt för kungahuset. Sänker man sig mer och mer ner till common people blir man snart det själv också. Men kungen lät Sofia gifta in sig och Harry valde att ge dessa namn till sitt barn; uppenbarligen godkänner ”äkta” blåblodiga dylikt, så de bäddar själva för sitt fall, man behöver inte skylla på Meghan (eller Sofia i det svenska fallet) - kungahusen får väl säga nej!
Citera
2019-05-10, 18:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Jag tänkte när jag gick in i tråden att det är synd att Merwinna är avstängd, hade varit intressant att ta del av hennes förfärade inlägg; men så var du tillbaka och gjorde ingen besviken!

Jag håller med dig i sak; att döpa någon till ett smeknamn och efternamn som förnamn ÄR trashigt, men du behöver inte jämföra henne med ett djur för det. (Särskilt eftersom du hänvisar till hennes ursprung.)

Och ja, kontinuitet och konservatism anser jag viktigt för kungahuset. Sänker man sig mer och mer ner till common people blir man snart det själv också. Men kungen lät Sofia gifta in sig och Harry valde att ge dessa namn till sitt barn; uppenbarligen godkänner ”äkta” blåblodiga dylikt, så de bäddar själva för sitt fall, man behöver inte skylla på Meghan (eller Sofia i det svenska fallet) - kungahusen får väl säga nej!

Lustigt att du har så bestämda åsikter om mig - jag har ingen aning om vem du är! Bra att du också ser det trashiga med smeknamn och efternamn som förnamn, dock.

Ja, det är ju så - hela idén med monarkin bygger på att det finns en mystik och en magi över de kungliga, som vanligt folk kan se upp till och fantisera om. När de kungliga också heter Archie och Tallulah (en av Märtha Louises döttrar), gifter sig med kvinnor som har utomäktenskapliga barn sedan förr (Mette-Marit), har vikt ut sig (Sofia), eller har varit gifta tidigare, är jänkare och har arbetat i nöjesindustrin (Meghan), kör epatraktor och äter på McDonalds, så försvinner ju det. Och då tappar folk lusten att betala till det. Ingen kan vara gladare än jag om så sker.

Fast jämförelsen med en ko och dess enklare nedkomster, kan ju vara både positiv och negativ. Det är mycket möjligt att det ÄR så som jag skrev, när det gäller Meghan. Det finns en enkel förklaring: i naturfolken har de kvinnor som inte kunnat föda fram sina barn utan medicinska interventioner dött vid förlossningen, och vanligen barnen också. Därför har en bred bäckeningång avlats fram av det naturliga urvalet.
Citera
2019-05-10, 20:49
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Lustigt att du har så bestämda åsikter om mig - jag har ingen aning om vem du är! Bra att du också ser det trashiga med smeknamn och efternamn som förnamn, dock.

Ja, det är ju så - hela idén med monarkin bygger på att det finns en mystik och en magi över de kungliga, som vanligt folk kan se upp till och fantisera om. När de kungliga också heter Archie och Tallulah (en av Märtha Louises döttrar), gifter sig med kvinnor som har utomäktenskapliga barn sedan förr (Mette-Marit), har vikt ut sig (Sofia), eller har varit gifta tidigare, är jänkare och har arbetat i nöjesindustrin (Meghan), kör epatraktor och äter på McDonalds, så försvinner ju det. Och då tappar folk lusten att betala till det. Ingen kan vara gladare än jag om så sker.

Fast jämförelsen med en ko och dess enklare nedkomster, kan ju vara både positiv och negativ. Det är mycket möjligt att det ÄR så som jag skrev, när det gäller Meghan. Det finns en enkel förklaring: i naturfolken har de kvinnor som inte kunnat föda fram sina barn utan medicinska interventioner dött vid förlossningen, och vanligen barnen också. Därför har en bred bäckeningång avlats fram av det naturliga urvalet.

De medicinska interventionerna kom sent till västerländska kvinnor också, något naturligt urval lär inte ha hunnits göra på så kort tid.

För övrigt visade väl Meghan upp sig två dygn efter födseln. Inte konstigt att man pallar att se glad och pigg ut i 5 minuter då, särskilt om man har stylist, frisör och make up-artist till hands.

Hur som helst är jag övertygad om att en stor del av deras snabba falling in love-process bestod av att de är väldigt lika. Samma skidbackenäsa, samma ansiktsform (ganska långsmalt men framträdande, kantiga käkar). Folk brukar uppskatta dem som har samma drag som en själv.
Citera
2019-05-11, 15:54
Medlem
Lao Tzus avatar
En fet katt kan ha gett Archie sitt namn
Citat:
hertiginnan av Sussex nyfödde son är döpt efter Meghans gamla husdjur, en överviktig katt som hette Archie.

https://www.expressen.se/nyheter/kun...s-tjocka-katt/
Citera
2019-05-11, 16:57
Medlem
Merwinnas avatar
Archie ska bli prins ändå, när Drottning Elizabeth dör, p.g.a. att han då blir sonson till monarken. Så då var det inte så heroiskt ändå att de avstod från de adliga titlarna nu - kan ju inte gälla många år ändå förrän Elizabeth kolar vippen...

Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
De medicinska interventionerna kom sent till västerländska kvinnor också, något naturligt urval lär inte ha hunnits göra på så kort tid.

För övrigt visade väl Meghan upp sig två dygn efter födseln. Inte konstigt att man pallar att se glad och pigg ut i 5 minuter då, särskilt om man har stylist, frisör och make up-artist till hands.

Hur som helst är jag övertygad om att en stor del av deras snabba falling in love-process bestod av att de är väldigt lika. Samma skidbackenäsa, samma ansiktsform (ganska långsmalt men framträdande, kantiga käkar). Folk brukar uppskatta dem som har samma drag som en själv.

Stämmer inte. Evolutionen kan faktiskt skapa stora förändringar på bara EN ENDA generation - om omständigheterna som orsakar förändringen påverkar tillräckligt många exemplar av arten. Och när det gäller k-snitten är det åtskilliga generationer vita kvinnor som har kunnat få det nu, och de som inte har kunnat få k-snitt har ändå oftast haft hjälp av en utbildad barnmorska de senaste 150 åren eller så, och inte fött ensamma i en hydda som de afrikanska kvinnorna. Antar att plantageägarna inte skickade efter barnmorska eller läkare när deras slavinnor skulle föda heller... Du kan läsa här t.ex. om vita kvinnors minskande bäckenmått:

https://www.bbc.com/news/science-environment-38210837

Jag gissar att sköterskorna passade ungen på nätterna efter förlossningen också, så att föräldrarna fick sova ut. Annars ser man inte så där fräsch ut. Det stod också i en brittisk tidning, att den dyyyyyra kvinnokliniken där hon födde, har en barnkammare där mamman kan checka in ungen när hon vill vila. Den lyxen finns liksom inte på skattefinansierade sjukhus...

Jag kan inte riktigt se den likheten. Jag tycker dessutom att det är omöjligt att bestämma sig för hur Meghan ser ut, eftersom hon ser så plastig och konstgjord ut. Jag misstänker som jag har sagt tidigare, att hon både har gjort plastikoperationer för att få bort så mycket som möjligt av de negroida dragen, rakpermanentat håret, blekt huden - och kanske till och med tatuerat dit fräknarna...

På samma sätt känns det omöjligt att bestämma sig för hur Meghan "är", för hon ÄR ju en erkänt skicklig skådespelerska och kan spela precis den rollen som krävs för tillfället. Det där ljuva, väna och feminina kan ju vara spel. Det finns ju vittnesmål om att hon behandlat både tjänare och sina egna släktingar illa, t.ex.. En viktig skillnad mot Sofia, som du tog upp förut, är just att Meghan åtminstone kan spela den rätta personlighetstypen för en kvinnlig kunglighet. Sofia kan ju inte ens spela, utan det syns hela tiden på henne vad hon är: en obildad, ouppfostrad småstads-WT-slampa...

Meghan känns som en stylad produkt för mig, inte som en människa... Men om jag ska fortsätta jämförelsen med Sofia, så skulle jag hundra gånger hellre ha föredragit Meghan som svensk prinsessa ändå. Det är i alla fall bättre att vara fel men kunna spela rätt, än att vara fel - och det märks för alla hela tiden. Men idealet är förstås att VARA rätt och inte behöva förställa sig alls. Som Silvia, eller (tror jag i alla fall) Drottning Rania av Jordanien och Prinsessan Marie av Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
En fet katt kan ha gett Archie sitt namn

Ja jag såg det, och den andra möjliga förklaringen i den artikeln - att det skulle vara efter seriefiguren Archie som en blinkning till pappan, för att han och hon hade gillat serien tillsammans - låter ju också helt absurd. Om det är sant. Valet av namn till sitt barn är så stort - det måste byggas på helt andra grunder. (Såvida inte den feta katten hade råkat heta James eller något annat passande då, så att det hade sammanfallit.)
Senast redigerad av Merwinna 2019-05-11 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in