Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Dessutom sprider hon ju veganismen i Sverige och övriga världen också, och det är jättebra. Detta innebär att vi kommer få billigare vegansk mat snart, och det är ju alltid välkommet.

(...) Som tur är finns det ju hampabränsle som är mycket energieffektivt och miljövänligt.
.

Intressant slutsats att vegansk mat snart kommer att bli billigare, eftersom Greta propagerar för sådan. Gäller det priset på elbilar också?

Har inte hört Greta, Isabella Löwin eller någon annan miljökämpe tala om hampabränsle som en räddare. Konstigt att det inte hörs oftare i debatten. Låter som ett bra alternativ till polska och tyska kolkraftverk, eller rysk gas, eller de svenska kärnkraftsreaktorerna som ska läggas ner.

Bring it on.
2019-05-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Det var ett långt inlägg. Imponerande. För att förenkla klippte jag ut ditt svar här: "Det är sant att det finns en hel del problem med vindkraftverk som skadar fåglar och fladdermöss. Som tur är finns det ju hampabränsle som är mycket energieffektivt och miljövänligt."

En del problem... Alla fåglar döda. Det är massivt. Småfåglar brinner helt enkelt upp ovanför sk solarfarms redan idag är fågeldöden mycket stor i ex Kalifornien, och man testar just nu bara solkraften där, som ett äkta energislag krävs 1000ggr storleken. Minst. För bara Kalifornien. Vad avser Vindkraften tar denna mer rovfåglar och fladdermöss. Vissa fladdermöss är redan utrotningshotade i USA pga vindkraft i USA och då har vi inte ens skrapat på ytan i den utbyggnad man från Miljömupparnas håll önskar. Vi pratar 30-40miljoner vindkraftverk med en sisådär 300-400 miljoner personer anställda för att bygga och sköta dem. Plus alla fåglar - döda. Jag säger då det, galenskap fullständig sådan..

Biobränsle
Dessa bränsleformer kräver ca 1,2-2 liter bränsle (fossilt) för att skapa 1 liter. Dessa går mot samma slut som Etanolen. Kan man inte bara sluta ljuga om allt sånt här ?

Tack för ett balanserat inlägg Måste erkänna att jag inte kände till riskerna med solenergi så det är bra att de lyfts fram. Det enda jag hade hört talas om är att framställningen av själva panelerna är miljöfarlig och kräver en sällsynt metall. Ska gärna försöka läsa på mer.

Det låter ju så mysigt med miljömupparna som propagerar för sol-vind-vatten (energiskog & pellets). Om framställningen sedan kräver mer energi än vad man får ut i andra änden ..? Öh, tänkte inte på det.

Jag tror visst att Greta är intelligent. Mycket möjligt att hon har fotografiskt minne också, och kan se gaser som jag (och nästan ingen annan) kan se.

Men vad hjälper det när hon har tunnelseende?

Greta hyllar Extinction Rebellion, som hindrar kollektivtrafik från att komma fram och människor att ta sig till sina jobb. Samma organisation blockerade Vattenfalls entré i protest mot deras kolkraftsproduktion.

Å andra sidan hyllar Greta samtidigt Paris-avtalet som tillåter Kina att starta upp mängder av nya kolkraftverk.

Det är så ologiskt att klockorna stannar.
2019-05-16, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikmayall
Vad som är inte bara sorgligt utom riktigt skrämmande är att så många vuxna människor på fullaste allvar tror på att det här fenomenet har skapats, och består av ett "barn". Barnet (är sextonåringar verkligen "barn"?) är ju endast buktalardockan åt sin narcissistiska mor och ljusskygga PR-byråer som manipulerar med offentligheten.

Fenomenet Greta Thunberg kan i många avseenden jämföras med fenomenet Bana al-Abed, den så kallade "sjuåriga twittrande flickan från Aleppo" som har under Syrienkrigets förlopp spridit massvis med propaganda framförallt mot landets president Assad och armén som är islamisternas värsta fienden. I sin karriärs höjdpunkt "skrev" den lilla sjuåriga Bana: "Kära värld, det är bättre att starta ett tredje världskrig än tillåta Ryssland och Assad begå folkmord i Aleppo".

En sådan allmänhet, som ser på de ovannämnda fenomen endast som "barn" och saknar förmåga att genomskåda spelet samt ställa den enkla frågan vem (om någon) drar i trådarna, kommer att tro på vilken desinformation som helst. Det är just det som gör mig så mörkrädd, betydligt mer än all (sann eller falsk) klimatalarmism. Och i det avseendet håller jag verkligen med dig, att folkvett existerar tydligen inte längre.

Tack vare Greta är klimatkampen vunnen. I sak tillför hon eller om du hellre vill fenomenet inget nytt. Men de stora massorna har vaknat. Några bruna sover fortfarande. Det gör inte så mycket.
2019-05-16, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Det handlar inte om Greta utan mer om kritik mot maskineriet bakom, Sverige är ett sjukt land och denna hysteri över en unge är ett symptom på detta. Ännu en kugge i vänsterns propaganda.

Men när man läser inlägg i tråden kan man tro något annat. Här slås ner på att hon är outvecklad kroppsligt mm.Massa dynga kastas av män med dålig självkänsla.
2019-05-16, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nej jag är inte besläktad med henne på något sätt. Tycker det är häftigt att hon är från Sverige, vegan och krigar för miljön, och gör skillnad med det också.

Tänk om Greta blev ett mediafenomen i Bangladesh eller något liknande skitland. Hur tråkigt hade inte det varit i så fall? Dessutom sprider hon ju veganismen i Sverige och övriga världen också, och det är jättebra. Detta innebär att vi kommer få billigare vegansk mat snart, och det är ju alltid välkommet.

Det är sant att det finns en hel del problem med vindkraftverk som skadar fåglar och fladdermöss. Som tur är finns det ju hampabränsle som är mycket energieffektivt och miljövänligt.

Märks att du har dålig koll. För att få diagnosen asperger så måste man ha medelgod till mycket hög intelligens. Du får alltså inte ha lägre intelligens än normalbegåvning. Därför blir det direkt missvisande när Helge.Palmcrantz kommer här och försöker få det till att Greta skulle vara korkad. Det är liksom mer sannolikt att hon är dubbelt så intelligent som Helge.Palmcrantz (som jag kan säga dig inte är den skarpaste kniven i lådan ).

Nej det är det inte. Alla aspergare har det inte, men det är faktiskt vanligt med fotografiskt minne bland aspergare. Jag läste någonstans tidigare idag att Greta ska ha fotografiskt minne och det kan jag köpa.

Jaja, du är ännu en iGnorant iDiot.

Det är snarare ni ansvarslösa, miljöfientliga korkade dårar som tillhör en sekt: IQ 80 sekten.

Att du är korkade är ju ganska känt vid det här laget.

Hitler som du gillar, var ju känd för att vara intelligent, vegetarian och hade asperger han också:

Hade Adolf Hitler Aspergers syndrom?
http://www.lakartidningen.se/OldWebA...s1201_1204.pdf

^^ Den studien beskriver ganska bra vad asperger faktiskt är. Notera stycket om "medelgod till mycket hög intelligens". Du hade haft en poäng om du sa att Greta kanske inte är den populäraste tjejen på hennes skola, men att hon skulle vara trögare än dig och därför inte förstår miljöfrågan lika bra som du gör, det är ju bara för lustigt.

Alla aspergare jag stött på IRL och via nätet genom åren, har varit skrämmande intelligenta.

Jag är inte autist, du däremot är korkad

Greta må ha en eller flera funktionsnedsättningar, men du är ju bevisligen 'mentally challenged'

Koldioxid producerar vi redan naturligt för varje andetag. Vi hade liksom inte upphört att andas bara för att vi växlar om till miljövänlig och förnybar energi. Problemet här är dessutom 1.5 miljarder kossor som pumpar ut disproportionerlig mängd metangas om dagen, och metangas är bokstavligt talat hundrs gånger mer effektivt än koldioxid på att fånga värme från solen. Fortsätter vi så, ja då blir Jorden Venus 2.0 till slut.

Så Greta med hennes höga IQ har rätt i sak: bli vegan.

Can You Be a Non-Vegan Environmentalist? In Conversation w/ Jack Harries (The Disclosure Podcast):
https://www.youtube.com/watch?v=owTiJhze5b4

Självklart.

Hon förstår helt klart mer än dig hur sådant fungerar. Har du hört henne säga att vi måste totalföbjuda koldioxid? Detta är ju en halmgubbe.
Oj gör vi det? CO2 är livsfarligt!! Vet Greta om att hon är en del av problemet?
Skulle vi stoppa våra utsläpp av CO2 som Greta predikar så är det game over för vår civilisation. Då får du tvinna rep av din hampa och hänga dig i den.

Det räcker att titta på Greta så det man att hon är en särskoleelev. Att ha IQ en bit under 100 gör dig medelintelligent. Men det kanske är förmågan att se CO2 med blotta ögat som gör henne begåvad.
Senast redigerad av Urtimating 2019-05-16 kl. 06:19.
2019-05-16, 06:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Oj gör vi det? CO2 är livsfarligt!! Vet Greta om att hon är en del av problemet?
Skulle vi stoppa våra utsläpp av CO2 som Greta predikar så är det game over för vår civilisation. Då får du tvinna rep av din hampa och hänga dig i den.

Det räcker att titta på Greta så det man att hon är en särskoleelev. Att ha IQ en bit under 100 gör dig medelintelligent. Men det kanske är förmågan att se CO2 med blotta ögat som gör henne begåvad.

Jag gillar inte Greta men den du citerar har tyvärr rätt - Greta är mycket intelligentare än dig.
2019-05-16, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukiroven
Jag gillar inte Greta men den du citerar har tyvärr rätt - Greta är mycket intelligentare än dig.
Det är inte alla som kan se CO2 med blotta ögat. Den förmågan kanske sög musten ur Gretas fysiska och intellektuella utveckling. Eller så röker hon för mycket hampabaserade produkter.
2019-05-16, 07:36
Medlem
Picamagpies avatar
Om alla blir veganer som Greta så kommer många att svälta ihjäl.
2019-05-16, 07:46
Medlem
Citat:
Det är inte alla som kan se CO2 med blotta ögat. Den förmågan kanske sög musten ur Gretas fysiska och intellektuella utveckling. Eller så röker hon för mycket hampabaserade produkter.
Att du och några till inte kan tolka utdraget ur deras bok rätt utan fortsätter att tjata om att Greta kan se co2( inklusive skattfuskarn Dagerlind) gör faktiskt dig m.fl oerhört korkade.
2019-05-16, 08:23
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det spelar roll på så vis att vi som medborgare inte får chans till att ställning till evidensbaserad forskning, som oftast inte är så svartvit som den bilden Greta målar upp? Har jag fel?
Vad är du för lustigkurre? Menar du på fullaste allvar att vi inte har fått några vetenskapliga bevis för att miljön förstörs, arter är utrotningshotade och att temperaturen ökar onaturligt snabbt? Har du redan glömt hur varmt det var i somras?

Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Som jag har sagt tidigare - det här är en medelklass/överklasspsykos - jag har inget emot om de slutar flyga eller svälter sig själva för den delen. Jag lever själv ett stoiskt liv på landet- jag fastar mellan 16- 20 timmar om dygnet, och konsumerar knappt någonting. Jag ser ingen mening i konsumtion - det är inget jag behöver. Det har inte med miljön att göra, utan med mig själv att göra, en högst privat angelägenhet.
Spelar ingen roll att du inte flyger osv. Ät veganskt och köp skalade hampafrön, annars har du inte gjort någon större nytta.

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Intressant slutsats att vegansk mat snart kommer att bli billigare, eftersom Greta propagerar för sådan. Gäller det priset på elbilar också?
Ja,det gäller elbilar också. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Orsaken till att sojakött, sojamjölk och quorn är dyrare än riktigt kött och mjölk, beror på att det produceras så mycket mer riktigt kött och mjölk, helt enkelt eftersom folk köper mer sånt. Veganism är ju framtiden och kommer ersätta kött och mjölk till den graden att vi helt kan avskaffa och förbjuda skiten till slut. Att Greta uppmuntrar veganism snabbar bara på processen med veganism, och det är mycket bra. Ju fler som köper veganskt, desto billigare kommer vegansk mat att bli, och desto bättre för miljön. Man kan inte vara en miljökämpe om man inte är vegan, så Greta är konsekvent.

Sedan kommer flygbolagen förmodligen att satsa på elflygplan eller flygplan drivna på hampabränsle eller någon liknande miljövänlig lösning, så det är bra att det rörs om i grytan nu istället för status quo.

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har inte hört Greta, Isabella Löwin eller någon annan miljökämpe tala om hampabränsle som en räddare. Konstigt att det inte hörs oftare i debatten. Låter som ett bra alternativ till polska och tyska kolkraftverk, eller rysk gas, eller de svenska kärnkraftsreaktorerna som ska läggas ner.

Bring it on.
Miljöpartiet är inget riktigt miljöparti, därför snackar de inte om sånt. Mp är mer intresserade av att höja skatterna, införa elcyklar och blidka muslimska väljare, än att satsa på de riktiga miljövänliga lösningarna. Det närmaste jag sett ett miljöparti förespråka industrihampa är tyska miljöpartiet, som förespråkade cannabislegalisering, vilket inte riktigt är samma sak, men nära nog.

Citat:
Men är du dum på riktigt eller, ditt korkade troll? Koldioxid produceras finfint på naturlig väg. Problemet är ju de enorma mängder industriell koldioxid som inte ska produceras, i kombination med att regnskogar skövlas och mer rum av jordens yta ges till kossor som bara pumpar ut metangas för att du ska kunna äta karcinogent och insulinogent kött och mjölk. Industriell koldioxid och metangas är det stora problemet.

Citat:
Greta är definitivt mycket intelligentare än dig, den saken är säker, och det kan nog de flesta i tråden hålla med om. Med detractors som dig är det ju inte konstigt att Greta har kommit så långt med miljön. Hon revolutionerar medan du inte ens kan posta inlägg med korrekt svenska. Pinsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av kukiroven
Så är det. Jag gissar på att Greta åtminstone kvalificerar till Mensa, medan den genomsnittliga IQ nivån bland trådens anti-Greta deltagare är 80.

Citat:
Jaja, du är ett korkat troll.

Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Att du och några till inte kan tolka utdraget ur deras bok rätt utan fortsätter att tjata om att Greta kan se co2( inklusive skattfuskarn Dagerlind) gör faktiskt dig m.fl oerhört korkade.
Vore bra om vi kunde få lite förtydligande kring detta. Helt ovanligt är det inte bland aspergare med en viss synestesi, men jag har också läst vissa påstå, att hon ska ha förmågan att se koldioxid, och detta låter som att folk trollar henne.
2019-05-16, 08:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det är naturligtvis sorgligt att så många vuxna ? män ? kan nedlåta sig att kasta så mycket skit på ett barn. De borde skämmas. Folkvett existerarar tydligen inte längre.
Kritiken verkar mest riktas mot de giriga & cyniska vuxna som matchar fram den stackars tjejen.

Samt de jubelidioter som går på bluffen.

Greta är det bara synd om, det här kommer inte att sluta bra för henne.
2019-05-16, 08:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Men när man läser inlägg i tråden kan man tro något annat. Här slås ner på att hon är outvecklad kroppsligt mm.Massa dynga kastas av män med dålig självkänsla.
Hon är outvecklad kroppsligt, hon ser ut som 12. Som ett barn & inte en ung kvinna. Vilket också är själva förutsättningen för att det här skall lyckas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in