Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Eller så letar du själv i arkiven, alternativt startar en tråd själv. Det var du som gjorde ett påstående.
Om du inte vill att vi diskuterar det hör så får du referera till det ställe där du vill att jag fortsätter den diskussionen med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Rysslands ekonomi är lika stor som den tyska, om man justerar bort artefakter som växelkurseffekten.
5 Germany 4,356.35
6 Russia 4,213.40
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...es_by_GDP_(PPP)
Ja den är lite mindre enligt IMF. Trots att man har dubbelt så många invånare. Icke köpkraftsjusterad BNP är dock enbart 3ggr högre än Sveriges.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Ja, det kan man väl säga. Och det du då beskriver är att Ryssland använt oljeinkomsterna på ett klokt sätt, investerat för framtiden, skapat ordning i finanserna och tillväxt i ekonomin. Bra jobbat, med andra ord. Att det gått så bra beror bland annat på att man tagit kontroll över olje- och gasindustrin, istället för att låta utländska bolag och oligarker plundra tillgångarna. Istället har inkomsterna kommit landet och folket som helhet tillgodo.
Jag tror att Putin faktiskt gjorde i stora drag rätt vad gäller den ekonomiska situationen vid millenieskiftet. Man använde oljeintäkterna till att reda ut statsfinanserna istället för att alternativt stoppa dessa inkomster i fickorna på diverse suspekta typer. Ekonomin stabiliserades och växte kraftigt fram till 2008.
Jag är inte speciellt kunnig när det gäller de interna affärerna för olje och gas industrin vid denna tidpunkt. Det finns dock andra mini-länder som låter utländska bolag sköta oljeutvinning mot att de betalar 60% av intäkterna(UAE). Alternativt kanske man kunde upprätta ett strikt ramverk som skulle möjliggöra utländska bolag att genom sin know-how och teknik ta en större del av oljeutvinningen men ändå ta hem den största intäktsdelen till sig själv. Så det hade nog funnits fler sätt att göra det på, men en del är nog mer populära än andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Men ovanstående betyder INTE att oljan idag är en stor del av ekonomin. Minns jag den senaste siffran rätt så handlade det om 16% av BNP (med reservation för att mitt minne kanske inte är perfekt). Med andra ord är den absoluta huvuddelen av ekonomin INTE olja, utan annan industri, tjänster, jordbruk, osv.
16% av BNP och den står för 52% av rysslands export. Dessa 16% är viktiga procent eftersom det är den vanligaste källan till införsel av valuta i ekonomin. Tack vare detta kan man importera sådant som för Ryssland själva är kostsamt eller omöjligt att framställa. Utan dessa intäkter vill jag bestämt påstå att fortsatt oreda hade rådit i de ryska statsfinanserna och ekonomin hade nog varit ganska jämförbar med den i dagens Ukraina. Ukrainas ekonomi hade nog varit lite bättre iom att Ryssland då inte skulle haft råd med något aggressivt beteende mot landet som minskat investeringsviljan.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Precis, men som du själv skrev så har Ryssland tagit tillvara på oljan på ett klokt sätt. Och det går dessutom att bli rik även utan olja. Du nämnde själv Tyskland ovan. Ett annat exempel kan vara Japan. Så att Ukraina inte har några större oljefyndigheter betyder inte att de behöver vara dömda till fattigdom. Att de ändå blivit fattiga är ett politiskt misslyckande, som till stor del grundas på att det är ett artificiellt land med onaturliga gränser, vilket i sin tur orsakat de faktorer jag räknade upp: Splittring, identitetslöshet, korruption, ansvarslöshet.
Ryssland hade f.ö. samma uppsättning problem under en period, men tog sig i kragen och löste det. På egen hand. Ukrainas förutsättningar att göra detsamma ser inte särskilt lovande ut. Av, som sagt var, historiska och geopolitiska skäl.
Alla länder har mer eller mindre onaturliga gränser. FInns nog inga länder med prefekta gränser som passar alla. Det finns gott om länder som vänt en negativ utveckling till något positivt. Det är naturligtvis lättare med olja, men det är ingen garanti.
Vad tror du att Rysslands reaktion blir om de går med i EU och NATO? Tror du att situationen kan bli bättre med tiden? Man har ju nyss öppnat den nya antikorruptionsdomstolen.