Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Liknelsen med p-piller är en god analogi. Skydd som skydd.
Stämmer det eller far du med osanning nu igen? Det har ju tvärtom argumenterats i tråden att det inte alls blir våldtäkt bara för att ett (påstått) villkor inte uppfyllts.
Hon vaknade inte av att han hade sex, hon "vaknade till" av att han trängde in i henne, strax efter att de haft ömsesidigt sex. De pratade omedelbart med varandra och hon gav inget intryck av att inte vilja ha sex, utan sa bara "you better don't have HIV" vilket han sa att han inte hade. Det är hennes version. Enligt hans version var hon helt införstådd och med på noterna redan från början, och dessutom helt vaken.
Problemet verkar ju vara att SW var så ivrig att ha sex med JA att hon ruckade på sina regler att hålla det helt sterilt. Blir det våldtäkt då?
Förhöret med hennes ex tycks visa att skydd var viktigt för henne, men hon var ändå mindre noga med JA än vad hon varit med exet. Med exet gällde inget sex innan de båda testats. Det brydde hon sig inte om med Assange. Uppenbarligen var det inte lika viktigt för henne längre. Med Assange hade hon sex först och krävde testning, under hot, efteråt. Men "ingen får ha sex med mig utan att testas" fungerar bara om man kräver test först.
Det viktiga för Sverige och Marianne var att processa mot honom. Så utdraget som möjligt, för att blidka USA. Men att fälla honom för vad Finné sa inte var något brott? Hur ska det gå till?
Svensk lagstiftning säger inget om p-piller, som analogi kan det funka om man tycker att lagstiftningen kring att använda kondom är absurd, lika fel som det hade varit att lagstifta kring lögn om p-piller.
Däremot tillför det inget om diskussionen kring risken/möjligheten att väcka åtal mot Assange. Det kan däremot tolkningen av kvinnans beteende och trovärdighet göra. De vägs mot gällande lagstiftning, och just sånt här som att hon handlade frukost efteråt kan komma att vändas emot hennes berättelse. Att MÄ i fallet JCA sov över "av praktiska skäl" eller åt middag och besökte honom i Paris vändes inte emot henne, eller att hon initialt mycket gärna hade sex med honom. Rätt eller fel, det råder det ju delade meningar om, och sexuallagstiftningen är ganska nyligen skärpt i Sverige, fortfarande är det förstås svårt när ord står mot ord. Det jurister brukar beskriva som nytt i fallet med domen mot Arnault är att kvinnans beteende inte ifrågasattes alls.
Jag är inte alls övertygad om att det går att väcka åtal mot Assange, och då menar jag ur juridisk synvinkel, då befintlig svensk lag och kvinnans berättelse ställs mot varandra. ( Inte mot drömlagar mot kvinnor som ljuger om p-piller.
Jag är inte emot införandet av en sån lag, dvs att en man ska slippa försörjningskrav om han kan visa att kvinnan ljugit. Men det är helt irrelevant, ot på alla sätt).
Det ska bli intressant att se om Mårten Schultz skriver något. Han brukar vara kunnig och ganska neutral.