Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-06-03, 20:26
  #86281
Medlem
Anonymares avatar
Beslutet att inte bifalla häktningen är lite märkligt så det kan mycket väl gå igenom i hovrätten. Tänker så här:

Det som talar emot häktning brukar vara om frihetsberövandet är oproportionerligt. I detta fall var syftet med häktningen inte att frihetsberöva utan för att lättare kunna utfärda en EAW. Han sitter ju redan på kåken för borgensbrott. Alltså kan häktningen inte innebära ett ingrepp på JA:s frihet alls under de 25 veckor han ändå sitter på kåken. Givet ett sådant resonemang har jag svårt att tro att hovrätten skulle neka häktning. Kanske försöker åklagaren den vägen.
Citera
2019-06-03, 20:27
  #86282
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Nej samtyckeslagen fanns inte då men det är ingen jättestor skillnad med gamla lagstiftningen. SW hade ju aktivt sagt att hon krävde kondom, då är det ju ett övergrepp att tränga in i henne utan kondom när hon sover och våldtäkt enligt åklagaren.

Finns inga fakta som säger att hon sover.
Citera
2019-06-03, 20:38
  #86283
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Finns inga fakta som säger att hon sover.

"Halvsov" var väl ordet hon själv använde i SMS:et till vänninan. Hon hade ju varit uppe och lagat frukost innan.
Citera
2019-06-03, 20:44
  #86284
Medlem
DikTs avatar
Är det någon som har rimlig förklaring till varför man ska förhöra JA igen överhuvudtaget?
Antingen har man på fötterna för åtal och då är det väl bara att åtala.
Alternativt är syftet endast att få honom till Sverige till varje pris, eller att man är ute och fiskar och hoppas på att hans ska göra bort sig i ett förhör.
Finns det något formellt hinder för att åtala som jag missar?
Citera
2019-06-03, 20:48
  #86285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Ett par saker är värda att notera från presskonferensen: ...

Var kan jag se presskonferensen i efterhand?
Citera
2019-06-03, 20:49
  #86286
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Är det någon som har rimlig förklaring till varför man ska förhöra JA igen överhuvudtaget?
Antingen har man på fötterna för åtal och då är det väl bara att åtala.
Alternativt är syftet endast att få honom till Sverige till varje pris, eller att man är ute och fiskar och hoppas på att hans ska göra bort sig i ett förhör.
Finns det något formellt hinder för att åtala som jag missar?

1. För att i samband med detta delge formell misstanke om våldtäkt, vilket krävs för att senare göra slutdelgivning av förundersökningen och delgivning av åtal. Allt detta var omöjligt på ambassaden pga Ecuadors hållning.
2. För att ge möjlighet till ett bättre förhör än det som genomfördes på ambassaden. Både för att ev. stärka misstankarna men även för att ge JA chansen att ge sin bild av det hela via svar på åklagarens frågor och ev. motfrågor. Under förhöret på ambassaden var alla frågor förberedda/regissserade från JA:s sida då man fått dem i förväg och dessutom var det inte tillåtet att ställa kompletterande nya frågor på plats baserat på svaren. Om man ens fick några svar vid det förhöret, det vet vi inget om. Det kanske bara blev så att JA lämnade sin skriftliga partsinlaga.
3. Ta DNA-prov, en standardåtgärd på våldtäktsmisstänkta som åklagaren försökte få till på ambassaden men JA vägrade och då vägrade även Ecuador bistå med detta.
Citera
2019-06-03, 20:52
  #86287
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Beslutet att inte bifalla häktningen är lite märkligt så det kan mycket väl gå igenom i hovrätten. Tänker så här:

Det som talar emot häktning brukar vara om frihetsberövandet är oproportionerligt. I detta fall var syftet med häktningen inte att frihetsberöva utan för att lättare kunna utfärda en EAW. Han sitter ju redan på kåken för borgensbrott. Alltså kan häktningen inte innebära ett ingrepp på JA:s frihet alls under de 25 veckor han ändå sitter på kåken. Givet ett sådant resonemang har jag svårt att tro att hovrätten skulle neka häktning. Kanske försöker åklagaren den vägen.

Har avhandlats tidigare. EAW utställd till UK kräver sannolikt åtal, inte enbart utlämning för förhör.

Citat:
Bars to Extradition

The statutory bars to extradition apply to all cases, even if there is no explicit clause in the relevant treaty.

If the judge finds that any of the bars to extradition apply, the requested person must be discharged.

The statutory bars to extradition include the following:
*
* Absence of Prosecution Decision - whether the prosecution case against the accused is sufficiently advanced;
*
https://www.cps.gov.uk/legal-guidance/extradition

Prosecution på svenska översätts till åtal.
Därför bör en EIO utfärdas, så man kan förhöra (en 3:e gång nu), delge misstanke vid förhör, samt om underlag för prövning i svensk domstol föreligger, väcka åtal och delge åtalsbeslut. Först då är det vettigt att pröva en EAW i brittisk domstol.

För utredningen skyndsamt framåt, med adekvat proportionalitet. Åtala, eller lägg ner.
Den logiskt bästa ordningen för såväl målsägare, misstänkt, skattebetalare, och rättvisan.
__________________
Senast redigerad av probe53 2019-06-03 kl. 21:06.
Citera
2019-06-03, 20:58
  #86288
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
"Halvsov" var väl ordet hon själv använde i SMS:et till vänninan. Hon hade ju varit uppe och lagat frukost innan.

Ja, så står det i protokollen. Luddigt ordval, men kan inte sägas vara detsamma som att sova.
Citera
2019-06-03, 20:58
  #86289
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Var kan jag se presskonferensen i efterhand?

https://www.svtplay.se/video/2249979...nge?start=auto
Citera
2019-06-03, 20:59
  #86290
Medlem
Creaturs avatar
Man anade att något var på gång när det talades om nya uppgifter. Men ändå trodde jag inte domstolen skulle agera rationellt. Vi som undrat varför inte MLA kunde användas (det som nu kallas utredningsorder) fick höra att det var omöjligt eller olagligt eller olämpligt. PES lyckades få domaren att inse att det tvärtom är det normala och proportionerliga. Jag skulle verkligen vilja veta vad som fick Eva-Britt som själv talat om förhör via länk att falla in i Nys dumheter. Tror dock inte hon överklagar, kanske känns det rentav skönt för henne att få tingsrättens stöd för att bedriva en normal förundersökning.
Citera
2019-06-03, 21:01
  #86291
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Man anade att något var på gång när det talades om nya uppgifter. Men ändå trodde jag inte domstolen skulle agera rationellt. Vi som undrat varför inte MLA kunde användas (det som nu kallas utredningsorder) fick höra att det var omöjligt eller olagligt eller olämpligt. PES lyckades få domaren att inse att det tvärtom är det normala och proportionerliga. Jag skulle verkligen vilja veta vad som fick Eva-Britt som själv talat om förhör via länk att falla in i Nys dumheter. Tror dock inte hon överklagar, kanske känns det rentav skönt för henne att få tingsrättens stöd för att bedriva en normal förundersökning.

Märkligt att det kallas rationellt bara när det går JA:s väg... Vi får se, jag utesluter inte att häktning går igenom i hovrätten eftersom det ju inte i praktiken innebär ett frihetsberövande idag, men kan göra det efter de 25 veckorna om man då inte sitter i häkte av andra skäl (USA).
Citera
2019-06-03, 21:02
  #86292
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Beslutet att inte bifalla häktningen är lite märkligt så det kan mycket väl gå igenom i hovrätten. Tänker så här:

Det som talar emot häktning brukar vara om frihetsberövandet är oproportionerligt. I detta fall var syftet med häktningen inte att frihetsberöva utan för att lättare kunna utfärda en EAW. Han sitter ju redan på kåken för borgensbrott. Alltså kan häktningen inte innebära ett ingrepp på JA:s frihet alls under de 25 veckor han ändå sitter på kåken. Givet ett sådant resonemang har jag svårt att tro att hovrätten skulle neka häktning. Kanske försöker åklagaren den vägen.

Har avhandlats tidigare. EAW utställd till UK kräver sannolikt åtal, inte enbart utlämning för förhör.

Citat:
Bars to Extradition

The statutory bars to extradition apply to all cases, even if there is no explicit clause in the relevant treaty.

If the judge finds that any of the bars to extradition apply, the requested person must be discharged.

The statutory bars to extradition include the following:
*
* Absence of Prosecution Decision - whether the prosecution case against the accused is sufficiently advanced;
*
https://www.cps.gov.uk/legal-guidance/extradition

Prosecution på svenska översätts till åtal.
Därför bör en EIO utfärdas, så man kan förhöra (en 3:e gång nu), delge brottsmisstankar som föreligger, vid förhör (vilket enligt delgivningslagen redan skett), samt om underlag för prövning i svensk domstol föreligger, väcka åtal och delge åtalsbeslut. Först då är det vettigt att pröva en EAW i brittisk domstol.

För utredningen skyndsamt framåt, med adekvat proportionalitet. Åtala, eller lägg ner.
Den logiskt bästa ordningen för såväl målsägare, misstänkt, skattebetalare, och rättvisan.

Edit: Redigera-knappen buggig idag
__________________
Senast redigerad av probe53 2019-06-03 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in