2019-06-16, 13:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kom med fakta i frågan istället för allmänt tyckande.
Greta är en utvecklingsstörd flicka som utnyttjas. Hon hade trivts bäst på dagcenter där hon kunnat ägna dagarna åt att klippa pappersänglar.

Hon har Asperger/ASD.

Precis som Albert Einstein och Bill Gates (enligt många).

Tycker du att även de skulle ha tillbringat dagarna med att klippa pappersänglar istället för att göra det de trodde på?

Även om Asperger är en funktionsnedsättning så påverkar det inte intelligensen. Tvärtom så är ju många med Asperger osedvanligt smarta människor. Deras stora förmåga till att fokusera gör att de kan nå väldigt långt inom områden som de är intresserade av.

Så ja. Hon har en funktionsnedsättning. Men det innebär inte att hon är dum. Hon har inte testats ännu på allvar, men nästan bara A i betyg indikerar att hon är en ganska smart tjej.

Även om den svenska skolan inte är direkt svår, så är den ju fylld med elever med betydligt sämre betyg. Ja, vissa får inte ens godkänt i alla ämnen.

Den vanliga svenska 16-åringen instagramar om smink, katter och fester och har 50 följare. Det är hennes yttersta gräns när det gäller offentligheten i hennes ålder. Däremot Greta, hon:

- är med i TV varje dag världen över
- håller tal i europeiska parlament och på FN-möten
- dricker kaffe med superkändisar som Arnold Schwarzenegger
- samtalar med påven
- samlar priser, utmärkelser och en nobelprisnominering
- skaffar en hedersdoktortitel
- låter sig fotas till Times omslag
- får människor i över 2000 städer att demonstrera för hennes skull
- är med TED-talk
- har 2 miljoner följare på instagram

Fast du vill att hon ska klippa pappersänglar istället? En sämre rådgivare än dig går nog inte att ha...
2019-06-16, 13:07
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Enkelt svar. Ja.
Nu har barnen visat vägen.
Nu är det upp till de vuxna och visa dem att vi mena allvar om en hållbar framtid.

Remember, remember 20 september
Vilka skall strejka då? Sjukhuspersonal?
2019-06-16, 13:27
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie

ehh, det blir vel några dagistanter som tar ledigt en fredag, vem fan bryr sig.
2019-06-16, 13:28
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hon har Asperger/ASD.

Precis som Albert Einstein och Bill Gates (enligt många).

Tycker du att även de skulle ha tillbringat dagarna med att klippa pappersänglar istället för att göra det de trodde på?

Även om Asperger är en funktionsnedsättning så påverkar det inte intelligensen. Tvärtom så är ju många med Asperger osedvanligt smarta människor. Deras stora förmåga till att fokusera gör att de kan nå väldigt långt inom områden som de är intresserade av.

Så ja. Hon har en funktionsnedsättning. Men det innebär inte att hon är dum. Hon har inte testats ännu på allvar, men nästan bara A i betyg indikerar att hon är en ganska smart tjej.

Även om den svenska skolan inte är direkt svår, så är den ju fylld med elever med betydligt sämre betyg. Ja, vissa får inte ens godkänt i alla ämnen.

Den vanliga svenska 16-åringen instagramar om smink, katter och fester och har 50 följare. Det är hennes yttersta gräns när det gäller offentligheten i hennes ålder. Däremot Greta, hon:

- är med i TV varje dag världen över
- håller tal i europeiska parlament och på FN-möten
- dricker kaffe med superkändisar som Arnold Schwarzenegger
- samtalar med påven
- samlar priser, utmärkelser och en nobelprisnominering
- skaffar en hedersdoktortitel
- låter sig fotas till Times omslag
- får människor i över 2000 städer att demonstrera för hennes skull
- är med TED-talk
- har 2 miljoner följare på instagram

Fast du vill att hon ska klippa pappersänglar istället? En sämre rådgivare än dig går nog inte att ha...

Men vad har hon åstadkommit? Enda skillnaden mellan Greta och Kardashians verkar vara att fler tar henne på allvar.
2019-06-16, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Men vad har hon åstadkommit? Enda skillnaden mellan Greta och Kardashians verkar vara att fler tar henne på allvar.
Du är gravt förståndshandikappad. Alla de punkterna och vid 16års åldern. Du har förmodligen aldrig ens uppfyllt en av dem.

Hennes betyg är verkligen exceptionellt bra, det tycker jag till och med idioterna i tråden kan erkänna? No? Nu må det vara så att det går inflation i A, vilket var tänkt att vara extremt svårt att få, dock verkar färre få det än de som fick MVG förr i tiden. Hennes b etyg är helt enkelt geniala. Är då Greta ett geni? Givetvis är det så, men detta behöver vi inte sätta som ett faktum. VAD VI DÄREMOT måste ha som faktum är att hon DE FACTO har klarat av en jävla massa och hon är rewdan 16 år. Egentligen behöver jag inte säga allt detta för ni vet det lika bra som jag, vad exakt ska hon "göra med sitt liv" om inte det hon redan gör är att göra något med sitt liv?

Resa? Mååånga människor menar att man inte har levt om man inte har rest.
Träffat människor? Träffat påven och fler än ni haters träffar i ett helt liv.
Känd. Detta behöver vi inte ens tala om men jag kommer att tala om det nedan.
Engagerad och forskande? Ja ni som sitter hemma kollar på Farmen och Idol är ju stora tänkare.

Såå kom nu in i gamet och jag ska prata om det gällande kändheten. VARFÖR är det att en tjej som inte knullar eller viker ut sig får mer hat än horor eller knarksäljare? Världens mest kända kändis är det för att hon knullade på film! Även om man är världens största miljöhatare och issmältare måste man väl för fan erkänna att de tär en bra utveckling att människor som tänker blir kända och att det nog fan är så mycket bättre än kändisar som är det för att de knullar.
2019-06-16, 14:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det är upp till var och en.

Edit. Under actionveckan fram tills finalen den 27 så kan man göra mycket teamwork för att förbättra just sitt verksamhetsområde vad det gäller klimat och miljö. Samt kanske tänka på livsstilsförändringar som enskilda personer kan göra.
Senast redigerad av Giant Squid 2019-06-16 kl. 14:36.
2019-06-16, 14:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence

Hon väcker opinion i klimatfrågan. T.ex så här:

Citat:
Ungdomar världen över demonstrerade för klimatet i 2052 städer

Ungdomar runt om i hela världen strejkade, inspirerade av 16-åriga klimataktivisten Greta Thunberg. Under fredagens gång pågick det demonstrationer i över tvåtusen städer i hundra länder runt världen.

https://svenska.yle.fi/artikel/2019/...-i-2052-stader

Det finns ju en del som antyder att hon påstår sig kunna lösa klimatfrågan, men det har ju varken hon eller personerna kring henne påstått. Vad hon gör är att öka uppmärksamheten kring klimatfrågan.

Och där måste man ju säga att hon lyckats väldigt bra.
2019-06-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är upp till var och en.
Upp till var och en. Så fungerar det inte i arbetslivet. Många års arbetslivserfarenhet har lärt mig det.
2019-06-16, 14:41
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofenshuvudbry
Du är gravt förståndshandikappad. Alla de punkterna och vid 16års åldern. Du har förmodligen aldrig ens uppfyllt en av dem.

Hennes betyg är verkligen exceptionellt bra, det tycker jag till och med idioterna i tråden kan erkänna? No? Nu må det vara så att det går inflation i A, vilket var tänkt att vara extremt svårt att få, dock verkar färre få det än de som fick MVG förr i tiden. Hennes b etyg är helt enkelt geniala. Är då Greta ett geni? Givetvis är det så, men detta behöver vi inte sätta som ett faktum. VAD VI DÄREMOT måste ha som faktum är att hon DE FACTO har klarat av en jävla massa och hon är rewdan 16 år. Egentligen behöver jag inte säga allt detta för ni vet det lika bra som jag, vad exakt ska hon "göra med sitt liv" om inte det hon redan gör är att göra något med sitt liv?

Engagerad och forskande? Ja ni som sitter hemma kollar på Farmen och Idol är ju stora tänkare.

Såå kom nu in i gamet och jag ska prata om det gällande kändheten. VARFÖR är det att en tjej som inte knullar eller viker ut sig får mer hat än horor eller knarksäljare? Världens mest kända kändis är det för att hon knullade på film! Även om man är världens största miljöhatare och issmältare måste man väl för fan erkänna att de tär en bra utveckling att människor som tänker blir kända och att det nog fan är så mycket bättre än kändisar som är det för att de knullar.

Vad ärendet för fel med att knulla nu plötsligt? Oerhört klimatsmart nöje! Förstår inte varför Greta inte rekommenderar det?
2019-06-16, 14:52
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Upp till var och en. Så fungerar det inte i arbetslivet. Många års arbetslivserfarenhet har lärt mig det.
Känns som du inte vet vad strejk innebär eller är för något.
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofenshuvudbry

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hon väcker opinion i klimatfrågan. T.ex så här:

Det finns ju en del som antyder att hon påstår sig kunna lösa klimatfrågan, men det har ju varken hon eller personerna kring henne påstått. Vad hon gör är att öka uppmärksamheten kring klimatfrågan.

Och där måste man ju säga att hon lyckats väldigt bra.

Vad konkret har hon lyckats med förutom att kända människor klappar henne på huvudet och håller med och sedan gör i stort sett tvärtemot vad hon predikar?

Att sitta och gnälla över att något är fel och kräva att andra gör något kan vem som helst göra, även ni.

Ser ni inte själva likheterna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Children%27s_Crusade
https://en.wikipedia.org/wiki/Noble_savage
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Boy_Who_Cried_Wolf

Ärligt talat hade varit bättre för miljön om hon hade plockat skräp i vägrenarna istället.
Medlem
Citat:
Greta uppmanar på instagram att vuxna ska strejka från jobbet. Är det vettigt?

Om hon och hennes föräldrar strejkar gör det varken från eller till.

Om hundratusentals busschaufförer, under- och sjuksköterskor, tulltjänstemän, väktare, barnmorskor och servicetekniker däremot går ut i strejk så blir det kaos i samhället och som vanligt drabbas tredje man mest.

Vad inbillar de sig att uppnå? Att myndigheterna ska förbjuda allt flyg och straffbeskatta bensin med några 100 %?

Eller att Kina ska avbryta sin kolkraftsutbyggnad?

*
Vore mer slagkraftigt om Greta uppmuntrade sin käre bundsförvant påven att tillåta barnbegränsning.

Det skulle snarare kunna innebära mirakel för miljön (och klimatet?).

Det gör däremot inte hennes viftande med handskrivna plakat.

För f-n, Greta, kom igen nu och ta ett nytt snack med påven.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in