2019-06-21, 17:20
Medlem
Ska bli intressant att se hur länge hysterin fortsätter. Att en 16-åring beter sig som Greta är abnormt och jag tror hon behöver någon form av vård.
2019-06-21, 17:37
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur det är med den saken märks när hon läser vidare på en högre utbildning. Om hon nu inte drunknar när hon skall simma över Atlanten.
Kanske inte behöver simma ifall Rentzhog och hans PRkampanjare Sonnenwende hinner gräva klart tunneln. Har dålig täckning i spåkulan nu så prognoserna uteblir.

Hon kanske inte behöver en enstaka båt, kanske alla nationer kan ställa upp med ett klimatvänligt fartyg som samtidigt anspelar på deras maritima nationella traditioner.

Tanken att man skulle pimpa upp ett fräscht vikingaskepp slår en när man läser att ett Fijianskt stridsskepp står till Gretas förfogande.

Åtminstone när hon är i Fijitrakter så finns det skepp att tillgå.
Lite Thor Heyerdahl o kon tiki över det hela.

Citat:
I read this morning that you are going to meet the UN Secretary-General in New York and then to Chile. But you do not know how to cross the ocean without burning fuel. I live on a boat and I have lived on a boat all my life and sometimes we have to cross an ocean without burning fuel. I know a lot of other people on boats and I could ask if they could help you.

My family built a drua. Drua were awesome Fijian battleships, the fastest ships in the world in their day.

If you can’t find a better plan, I will ask to borrow the drua to take you. It is called i Vola Sigavou – the New Rising Star

https://splash247.com/how-to-get-gre...g-to-new-york/
2019-06-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kanske inte behöver simma ifall Rentzhog och hans PRkampanjare Sonnenwende hinner gräva klart tunneln. Har dålig täckning i spåkulan nu så prognoserna uteblir.

Hon kanske inte behöver en enstaka båt, kanske alla nationer kan ställa upp med ett klimatvänligt fartyg som samtidigt anspelar på deras maritima nationella traditioner.

Tanken att man skulle pimpa upp ett fräscht vikingaskepp slår en när man läser att ett Fijianskt stridsskepp står till Gretas förfogande.

Åtminstone när hon är i Fijitrakter så finns det skepp att tillgå.
Lite Thor Heyerdahl o kon tiki över det hela.

https://splash247.com/how-to-get-gre...g-to-new-york/
Hon ska väl hem sen också? Fint om hon räddar jorden och tar vikingaskeppet.
2019-06-21, 20:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vad hade hon för betyg? Att hon enligt egen uppgift skulle kunna haft A i alla ämnen säger inte så mycket om vad hon faktiskt hade.

Här finns en film där Greta visar betygen för DN:
https://www.dn.se/nyheter/greta-thun...-i-alla-amnen/

Enligt DN fick Greta följande betyg:

Bild: A
Biologi: A
Engelska: A
Fysik: A
Geografi: A
Historia: A
Kemi: A
Matematik: A
Franska: A
Musik: A
Samhällskunskap: A
Religionskunskap: A
Slöjd: A
Teknik: A

Hem- och konsumentkunskap: B
Idrott och hälsa: B
Svenska: B

Slutbetyg är dessutom allmänna handlingar. Vem som helst har rätt att ta del av dem. Det gäller även friskolor:
https://lawline.se/answers/begara-ut...av-en-friskola

Så det går inte att ljuga om detta. Det kommer då fram.
2019-06-21, 20:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Samtidigt som hon har massiv frånvaro? Säger i så fall mer om den svenska skolan än om Greta.

Hon pluggade på distans en dag i veckan.

Det passar nog vissa elever väldigt bra. För många andra elever är det nog omöjligt för de saknar disciplin nog att plugga på egen hand, men Greta verkar inte ha tillhört denna skara av elever. Snarare tvärtom. Hon kunde nog plugga effektivare på egen hand, så länge det var inom rimliga gränser. 1 dag i veckan är väl ganska rimligt.
2019-06-21, 20:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Självklart har hon fått erfarenheter som få andra. Men strålkastarljuset falnat nog rätt snart, så en ordentlig utbildning skaffar hon sig säkert.

Inte heller lär det vara svårt för henne att skaffa någon examen. Gissar på natur på gymnasiet, och sen någon sorts miljömupp-linje på Södertörns högskola.

Det är väl ganska troligt att Greta skaffar en gedigen utbildning med tiden. En bra utbildning kombinerat med ett nobelpris kombinerat med alla andra meriter hon skaffat och kommer att skaffa gör ju att många dörrar är öppnade för henne i framtiden. Detta oavsett om hon kommer att arbeta med politik, renodlad miljökamp eller forskning.
2019-06-21, 20:59
Medlem
Rimberts avatar
Greta är ett exempel på att det går att sälja vad som helst med lyckad reklam.
Hon tycks vara det bästa som hänt sedan formskivat bröd.
Kom, kom och köp konserverad gröt.
2019-06-21, 21:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här finns en film där Greta visar betygen för DN:
https://www.dn.se/nyheter/greta-thun...-i-alla-amnen/

Enligt DN fick Greta följande betyg:

Bild: A
Biologi: A
Engelska: A
Fysik: A
Geografi: A
Historia: A
Kemi: A
Matematik: A
Franska: A
Musik: A
Samhällskunskap: A
Religionskunskap: A
Slöjd: A
Teknik: A

Hem- och konsumentkunskap: B
Idrott och hälsa: B
Svenska: B

Slutbetyg är dessutom allmänna handlingar. Vem som helst har rätt att ta del av dem. Det gäller även friskolor:

Så det går inte att ljuga om detta. Det kommer då fram.

Fick hon dessa betyg trots hennes skolkande eller på grund av det? Med rätt värdegrund kan man få det mesta gratis.
2019-06-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Antyder du att betygen är från en friskola? Förklarar i så fall hur hon kunde få höga betyg utan att ha varit där. Ofta en kalldusch när dessa elever börjar gymnasiet.
2019-06-21, 21:30
Medlem
Enligt Aftonbladet skolstrejkar den unga damen även på midsommarafton. Så kan det gå om man inte lärt sig almanackan.
2019-06-21, 22:30
Medlem
Citat:
Antyder du att betygen är från en friskola? Förklarar i så fall hur hon kunde få höga betyg utan att ha varit där. Ofta en kalldusch när dessa elever börjar gymnasiet.

När jag gick i gymnasiet läste jag psykologi A. Jag pendlade långt och då det var vår enda lektion på fredagar så stannade jag ofta hemma då. Hade ca 80% frånvaro på den kursen. Gjorde alla arbeten hemifrån. På betygssamtalet sa min lärare att hon var tvungen att ge mig MVG enligt skollagen då mina arbeten uppfyllde alla G, VG och MVG kriterier, men att hon inte gillade det pga av min frånvaro. Detta var dock 10 år sen.
2019-06-21, 22:36
Medlem
Citat:

Nu skiter jag personligen högaktligen i vad Greta har för betyg, oavsett om det är A, B eller C.
Men OM hon nu har lyckats ta till sig den kunskap för A-nivån utan att ha satt sin fot på lektionen en enda gång så förtjänar hon det betyget.
Svenska skolan måste BORT ifrån allt som inte är kunskapsrelaterat när det gäller betyg. Närvaro är helt jävla oviktig ifall man klara det ändå. Samma sak mer uppförande, så länge det inte stör någon annan.

Kunskapen ska styra, inte massa jävla flum. Har Greta den kunskap som krävs för ett A så ska hon ha ett A, oavsett om hon satt utanför riksdan, i skolbänken eller hemma och lästa kamasutra...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in