2019-06-24, 12:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaremmen
De tvåhjuliga varianterna likt den cykel som vittnet sett, är desto ovanligare. Tror aldrig jag sett en sådan köras. Därför kan det ju vara intressant för polisen att titta upp om en lånecykel i Vallastaden blivit stulen (fast det lär de ha gjort).
https://mobil.corren.se/nyheter/link...om5241927.aspx

De är inte så ovanliga men jag tror det är den här typen man syftar på: https://www.greenaer.ie/wp-content/u...14/05/UA-1.jpg

Annars är det mer vanligt med postcykelmodellen dvs som ser ut som en vanlig cykel, men med lite mindre framhjul och en stor låda eller korg ovanpå hjulet.
Citera
2019-06-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
Det blir de av smällen såklart, men de går fort innan de försvinner, dock beroende på blandning. Brukar inte heller bli brand eller sot efter, därför jag misstänker det. Nu är jag verkligen ingen expert, bara en teori.

Jag tänker att om det varit svartkrut hade det blivit rena lützendimman och röken hade synts över hela staden. Föreställer mig att ANFO och nitrocellolosa tex också ger en hel del rök, men jag kan ha fel. Rökutvecklingen bör ha varit måttlig eftersom inget vittne nämner någon rök. Även vittnen som tittade direkt efter smäller nämner mest krossat glas. Ingen säger något om rök. Så frågan är vilka sprängämnen ger minst rök?
Citera
2019-06-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag tänker att om det varit svartkrut hade det blivit rena lützendimman och röken hade synts över hela staden. Föreställer mig att ANFO och nitrocellolosa tex också ger en hel del rök, men jag kan ha fel. Rökutvecklingen bör ha varit måttlig eftersom inget vittne nämner någon rök. Även vittnen som tittade direkt efter smäller nämner mest krossat glas. Ingen säger något om rök. Så frågan är vilka sprängämnen ger minst rök?

Vissa har ju även i tex sågspån, då blir de väldans massa rök. Men en ren ANFO blandning ryker inte mycket, då det används mycket i gruvor, även flytande där de är svårare att hålla på, men då kallas de inte ANFO. Detta är dock helt offtopic.

Kan inte svara på vilka sprängämnen som ger mer minst eller mest rök, inte än iallafall. Har nyligen börjat jobba med detta, då har intresset växt mer. Innan har man bara kört av några rediga polska smällare, Delovarana 75mm tror jag dom hette. Dom small så in i helvete, där kände man tryckvåg! Blev knappt någon rök av dom heller.

Har heller ingen aning vad dessa människor ”brukar” använda eller vad som är mest vanligt. Kan ju egentligen vara vad som helst!
Senast redigerad av Lillegro 2019-06-24 kl. 20:19.
Citera
2019-06-25, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorefeminists
Intressant är att i maj tas 6 imamer som vistats i landet i somliga fall i 20års tid i förvar av SÄPO då dom anses utgöra ett hot emot rikets säkerhet.

Starka reaktioner vid fredagsbönen i Gävle moské – manade till lugn efter att imamen förts till förvar

Man talar om att detta kommer leda till terrorbrott och liknande.

Islamister demonstrerar 2019-05-18 i Stockholm kl. 14.00 Norrmalmstorg

Sedan är det väldigt tyst i media om detta.

Den 7e juni sprängs denna bomben i Linköping. Samtidigt sitter de 6 imamerna i förvar i Linköping.

Den 12e juni finner man en "bomb eller okänt föremål" utanför Linköpings polishus och ett stort område spärras av.

Kriminalvårdstransport tvingas vänta utanför området, oklart om de var där för att transportera imamerna ifrån linköping.

Den 12e juni senare under dagen tas beslut om att utvisa imamerna.

Vad tror ni? Mörkar man ifrån medias sida? Vill man få det att framstå som en olycka?

Det är ingen tillfällighet med utvisningen av imamerna och bombattentatet sker inom en kort tidsram. De tafatta försöken att lägga skulden på mc-relaterad kriminalitet bekräftar snarare detta. Ungefär som att hävda att Hells Angels låg bakom nedskjutningen av MH17 i Ukraina. Polisens ledning har låg trovärdighet eftersom de blandar ihop rollerna polis/politik. När Klas Friberg nu vill beskära grundlagsskyddade rättigheter för medborgarna, är det ytterligare ett tecken på hur mycket de styrande tappat greppet. Löfven glider runt med regeringsplanet istället för att styra Sverige. Då känns det tryggt att våra nyhetskanaler fortsätter fokusera på saker som det för Sverige jätteviktiga borgmästarvalet i Istanbul.
Citera
2019-06-25, 08:52
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Varför hittar du på saker? SÄPO och "underrättelsetjänst" deltar inte i denna utredning, det är en utredning för den reguljära polisen. Varför skulle det inte vara det? SÄPO och militära tjänster blandar sig i om brottsligheten hotar Sveriges säkerhet, vilket inte är fallet här. Att många vill att det ska vara något annat än vad det är är en helt annan sak.
Så du vet vem/vilka som utfört detta och även varför det utförts, dela då den informationen med oss andra som inte vet för hur kan du annars säga vad det inte är.

OnT: Tyst från polisen och media i denna frågan, är det locket på eller bara inkompetens. Vad för slags ämne som använts måste vara identifierat nu, varför har man inte gått ut med den informationen.
Citera
2019-06-25, 08:55
Medlem
constants avatar
Enligt Corren:
Citat:
Vinden stängdes före explosionen
Boende på Ådalagatan klagade över spring på vinden nattetid.
Dock bakom betalvägg. Kanske någon annan som kan läsa och citera lite?

https://corren.se/nyheter/linkoping/...om6178771.aspx
Citera
2019-06-25, 12:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangan7086
Det är ingen tillfällighet med utvisningen av imamerna och bombattentatet sker inom en kort tidsram. De tafatta försöken att lägga skulden på mc-relaterad kriminalitet bekräftar snarare detta. Ungefär som att hävda att Hells Angels låg bakom nedskjutningen av MH17 i Ukraina. Polisens ledning har låg trovärdighet eftersom de blandar ihop rollerna polis/politik. När Klas Friberg nu vill beskära grundlagsskyddade rättigheter för medborgarna, är det ytterligare ett tecken på hur mycket de styrande tappat greppet. Löfven glider runt med regeringsplanet istället för att styra Sverige. Då känns det tryggt att våra nyhetskanaler fortsätter fokusera på saker som det för Sverige jätteviktiga borgmästarvalet i Istanbul.
Jag tror helt enkelt att polisen inte vet vem som utförde dådet. Det är för stort för att man skulle hemlighålla om man visste att det var en särskild grupp och utpeka en annan istället.
Citera
2019-06-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Enligt Corren:
Dock bakom betalvägg. Kanske någon annan som kan läsa och citera lite?

https://corren.se/nyheter/linkoping/...om6178771.aspx
Vanligt med de flesta av stångåstadens fastigheter sedan något år tillbaka är att man har "skalskydd", d.v.s. att man kan ta sig in i olika utrymmen med en tagg. In i trappen (där har man möjlighet med kod fram till en viss tidpunkt, runt 21-22, sedan krävs tagg för att ta sig in).
Ska man ner till källaren eller upp till vinden så är det endast tagg som fungerar för att låsa upp dörren, detta ger stångåstaden möjligheten att begränsa tillgängligheten till dessa utrymmen vid vissa tidpunkter på dagen. En åtgärd dom gjort på Ådalagatan 1 då de i höstas fick klagomål om spring på vinden nattetid. Tydligen inget ovanligt.

– Vi sätter upp tidsstyrning utifrån de problem som dyker upp i olika fastigheter, det är något vi jobbar med hela tiden, säger Ulf Gustafsson, förvaltningschef på Stångåstaden.
– Det är många adresser där vi jobbar på det här sättet. Vi åtgärdar de problem som dyker upp, ibland stänger vi en tvättstuga vid vissa tider och ibland en vind. Det är inget konstigt.
Citera
2019-06-25, 15:20
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror helt enkelt att polisen inte vet vem som utförde dådet. Det är för stort för att man skulle hemlighålla om man visste att det var en särskild grupp och utpeka en annan istället.
Dock borde man listat ut vilken typ av laddning det gäller vid detta laget?
Citera
2019-06-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangan7086

Jo givetvis är dådet politiskt riktat pga fängslandet av imamerna, alldeles uppenbart.

Såg också artikeln om Klas Friberg SÄPO och att dom hittat massa material på avrättningar.

Uppenbart att dom gjort räder hos islamistiska grupperingar runt om i landet för att hitta bombmakaren.

Som någon sa i tråden, dom vet inte vem det är, men dom vet i vilken grupp dom ska leta.
Citera
2019-06-25, 19:45
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har rapporterats om detta även i vanlig media.
Jaså? Länka, annars har det aldrig hänt.
Citera
2019-06-25, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så du vet vem/vilka som utfört detta och även varför det utförts, dela då den informationen med oss andra som inte vet för hur kan du annars säga vad det inte är.

OnT: Tyst från polisen och media i denna frågan, är det locket på eller bara inkompetens. Vad för slags ämne som använts måste vara identifierat nu, varför har man inte gått ut med den informationen.
Klart jag inte vet vem som gjort det. Men jag vet att det inte är muslimska terrorister. Den insikten bör varje person med någon typ av analysförmåga nå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in