2019-06-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangan7086
Det är ingen tillfällighet med utvisningen av imamerna och bombattentatet sker inom en kort tidsram. De tafatta försöken att lägga skulden på mc-relaterad kriminalitet bekräftar snarare detta. Ungefär som att hävda att Hells Angels låg bakom nedskjutningen av MH17 i Ukraina. Polisens ledning har låg trovärdighet eftersom de blandar ihop rollerna polis/politik. När Klas Friberg nu vill beskära grundlagsskyddade rättigheter för medborgarna, är det ytterligare ett tecken på hur mycket de styrande tappat greppet. Löfven glider runt med regeringsplanet istället för att styra Sverige. Då känns det tryggt att våra nyhetskanaler fortsätter fokusera på saker som det för Sverige jätteviktiga borgmästarvalet i Istanbul.
Jag tror du behöver läsa på om samband. Man frihetsberövar ett gäng imamer i maj(?), någon månad(?) senare smäller en bomb. Varför skulle det ens ha ett samband, finns absolut inget som talar för det. Sannolikheten att "vanliga" brottsligar ligger bakom detta är väl närmare 100%.
Citera
2019-06-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Klart jag inte vet vem som gjort det. Men jag vet att det inte är muslimska terrorister. Den insikten bör varje person med någon typ av analysförmåga nå.

Citat:
Jag tror du behöver läsa på om samband. Man frihetsberövar ett gäng imamer i maj(?), någon månad(?) senare smäller en bomb. Varför skulle det ens ha ett samband, finns absolut inget som talar för det. Sannolikheten att "vanliga" brottsligar ligger bakom detta är väl närmare 100%.

Det finns uppgifter om att Imamerna suttit i förvar i Linköping under den aktuella tidpunkten för bomben den 7e juni.

Det var även en kortege av flera kriminalvårdsbilar som fick stanna utanför avspärrningarna pga bombhotet emot området dom isåfall skulle suttit i förvar den 12e juni.

Några timmar efter detta jippo togs beslut om utvisning.

Med tanke på bombens storlek så är detta ett mycket rimligare motiv än att någon ifrån bandidos skulle smälla av en bomb i denna storlek.

Sådana grupperingar vill inte ha onödig uppmärksamhet på sig.
Senast redigerad av Nomorefeminists 2019-06-25 kl. 21:21.
Citera
2019-06-25, 21:39
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Dock borde man listat ut vilken typ av laddning det gäller vid detta laget?

Det har de. Corren hade en blänkare idag om det, men ligger i en betalvägg och jag har förgäves letat över hela nätet typ, inkl här....inget sa de på östnytt heller. Märkvärdigt vad ointressant det verkar vara att polisen nu har svaret på vad som användes?!
Om nån här har betalat 199 spänn i månaden kanske denna någon ville vara vänlig och citera artikeln?
Jag är väldigt nyfiken...
Tycker även det är märkligt att efter 319 sidor vet ingen nånting, har ni lagt av er helt eller
Citera
2019-06-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majgull
Det har de. Corren hade en blänkare idag om det, men ligger i en betalvägg och jag har förgäves letat över hela nätet typ, inkl här....inget sa de på östnytt heller. Märkvärdigt vad ointressant det verkar vara att polisen nu har svaret på vad som användes?!
Om nån här har betalat 199 spänn i månaden kanske denna någon ville vara vänlig och citera artikeln?
Jag är väldigt nyfiken...
Tycker även det är märkligt att efter 319 sidor vet ingen nånting, har ni lagt av er helt eller

Med tanke på vilket jävla hyshande det är så är det väl ingen inifrån som törs komma ut med uppgifter.

Man vet ju aldrig om SÄPO spärrar in en för att man spred "känsliga uppgifter om rikets säkerhet" eller något annat skevt.

Det räcker ju med att skriva "Neger" på facebook så kommer polisen hem till dig nuförtiden.
Citera
2019-06-25, 22:00
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorefeminists
Med tanke på vilket jävla hyshande det är så är det väl ingen inifrån som törs komma ut med uppgifter.

Man vet ju aldrig om SÄPO spärrar in en för att man spred "känsliga uppgifter om rikets säkerhet" eller något annat skevt.

Det räcker ju med att skriva "Neger" på facebook så kommer polisen hem till dig nuförtiden.

Jamen Corren hade ju en artikel där svaret ska finnas...Rubriken är "Polisen vet vad som sprängdes". Åtminstone ANTAR jag att artikeln talar om vad det var. Fast det är klart, de kanske la upp en teaser med bara text om att polisen har fått svaret men inte vill avslöja det....(skulle inte förvåna mig iof).
Isf är det bara elakt.
Citera
2019-06-25, 22:03
Medlem
Citat:
Jamen Corren hade ju en artikel där svaret ska finnas...Rubriken är "Polisen vet vad som sprängdes". Åtminstone ANTAR jag att artikeln talar om vad det var. Fast det är klart, de kanske la upp en teaser med bara text om att polisen har fått svaret men inte vill avslöja det....(skulle inte förvåna mig iof).
Isf är det bara elakt.

Lär nog va nån med corren som kan länka åt oss. Ämnet är ju lite dött nuförtiden så vi får ha is.
Citera
2019-06-25, 22:14
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Lär nog va nån med corren som kan länka åt oss. Ämnet är ju lite dött nuförtiden så vi får ha is.

Jotack, jag har märkt det. Det är lite märkligt egentligen, är vi så vana vid sprängningar och skjutningar och annat elände att man knappt reagerar?
Jag reagerade inte ens på själva smällen...iof har jag ett pågående bygge utanför som för väsen men här är vi vana vid att det smäller både nu och då, jag lyfter inte ens på ögonbrynen längre....
Iof bor jag rätt långt från Ådalagatan men det hördes ju ända till Ljungsbro och ännu längre så jag BORDE reagerat.
Och just därför, att det inte var nån smällare, eller banger och att det just varit skottlossning både i Ryd och skäggetorp, borde väl vara av allmänintresse då hur det ligger till. För det är rätt tydligt att det eskalerar nu igen. Det måste ha varit en jädra laddning men jag får inte ihop det. Om man vill rikta en explosion mot någon, varför lägga laddningen i en jäkla lådcykel i ett cykelförråd och spränga bort husen för en massa "oskyldiga"? Var det ett misstag att det small där? (jag har inte orkat läsa igenom alla spekulationer här)
Citera
2019-06-25, 22:17
Medlem
hesons avatar
Citat:
Isf är det bara elakt.

Citat:

Det var en kort artikel, polisen vet men vill inte säga.

Jag tror att om experterna på forensiskt centrum inte kunde ta cykeln ner lika fort som man åker bil så hade lokal polis gjort en (troligen korrekt) gissning på sprängmedelstyp redan samma dag, men smartare killar kom emellan och så fick de vänta på rapport med korrekt försättsblad etc. och på försättsbladet stod det sekretess. Nu får vi vänta lite till på att de tittar igenom jättelånga listor med råpvaruinköp etc.
Citera
2019-06-25, 22:20
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Klart jag inte vet vem som gjort det. Men jag vet att det inte är muslimska terrorister. Den insikten bör varje person med någon typ av analysförmåga nå.

Det vet du inte. Du utgår ifrån att planen var att spränga skiten där och inte att det kanske var ett ställe där de förvarade skiten eller där de ställde ifrån sig den.

Vi hade ju en muslimsk terrorist som sprängde sig själv på en bakgata i julruschen utan att någon annan blev skadad. Troligen så var det inte målet.
Citera
2019-06-25, 22:30
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Det var en kort artikel, polisen vet men vill inte säga.

Jag tror att om experterna på forensiskt centrum inte kunde ta cykeln ner lika fort som man åker bil så hade lokal polis gjort en (troligen korrekt) gissning på sprängmedelstyp redan samma dag, men smartare killar kom emellan och så fick de vänta på rapport med korrekt försättsblad etc. och på försättsbladet stod det sekretess. Nu får vi vänta lite till på att de tittar igenom jättelånga listor med råpvaruinköp etc.

Tack för svaret! Var rädd för att det var så. Egentligen är jag inte förvånad..när jag måste skära ner på utgifterna rök Corren först. 199 spänn i månaden för en massa felstavat skit är rätt ovärt egentligen. Men ändå går man in av gammal vana och blir förbannad för att artiklarna är låsta....

Dåså, då kan jag gå vidare i livet och invänta att de lossar på förlåten. Hoppas gamle GW kan komma och upplysa oss så småningom
Citera
2019-06-25, 22:34
Medlem
Citat:
Jotack, jag har märkt det. Det är lite märkligt egentligen, är vi så vana vid sprängningar och skjutningar och annat elände att man knappt reagerar?
Jag reagerade inte ens på själva smällen...iof har jag ett pågående bygge utanför som för väsen men här är vi vana vid att det smäller både nu och då, jag lyfter inte ens på ögonbrynen längre....
Iof bor jag rätt långt från Ådalagatan men det hördes ju ända till Ljungsbro och ännu längre så jag BORDE reagerat.
Och just därför, att det inte var nån smällare, eller banger och att det just varit skottlossning både i Ryd och skäggetorp, borde väl vara av allmänintresse då hur det ligger till. För det är rätt tydligt att det eskalerar nu igen. Det måste ha varit en jädra laddning men jag får inte ihop det. Om man vill rikta en explosion mot någon, varför lägga laddningen i en jäkla lådcykel i ett cykelförråd och spränga bort husen för en massa "oskyldiga"? Var det ett misstag att det small där? (jag har inte orkat läsa igenom alla spekulationer här)

Mja tråden har endå 2.3 miljoner visningar, så nog var det av allmänintresse.

Man kan bara konstatera att det är en tråkig utveckling, bor själv i stan och kände mig jävligt otrygg ett tag efter bombningen, inte så att man inte vågade gå ut men nog fan tänkte man att det kan ju lika gärna smälla här, bor ju själv i stan.

Sverige börjar mer och mer förvandlas till mellanöstern, jag minns den här staden innan massinvandringen, småflickor på 10år kunde fna tälta ensamma utomhus och där jag växte upp behövde vi inte ens låsa dörrarna på husen när familjen var iväg på skola arbete.

Värsta som hände var väl att några svenskar gav varandra en högerkrok i fyllan.

Nu har vi mord, skjutningar, sprängdåd det är ju fan stört.
Citera
2019-06-25, 23:26
Moderator
yz44s avatar
Citat:
En insikt utan belägg är inget annat än en åsikt. Vore intressant att veta hur ditt resonemang har gått när du så kategoriskt utesluter möjligheten av att GM är muslimsk terrorist.

OnT: Finns faktorer som talar för att det skulle kunna vara ett terrordåd. Det mest uppenbara är att en bomb exploderade, även tidpunkt (häktade extremister) och storlek (ingen liten oskyldig smällare direkt) kan peka åt det hållet.

Osäker på varför polisen inte går ut med information om vilken typ av sprängämne det rör sig om, kan det vara för att det är så signifikant att det leder direkt till GM. Har svårt att se att det vore skadligt för utredningen att gå ut med den informationen om det visar sig att det t.ex. är dynamit som använts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in