2019-07-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yalla
Jag är en 50+, vit man, lagomt lönnfet och lat, men inte ens jag är så korkad att jag inte begriper att Greta faktiskt har rätt i sak, vi måste göra någonting nu för att undvika att våra barn och barnbarn hamnar i en situation som inte går att komma ur. Skit i att hon är 16 år, skit i att hon har kända föräldrar som både hon och dom drar nytta av och säkert tjänar en skön slant också. Bara genom att ta cykeln till macken en gång i veckan för att köpa snus gör skillnad, skit i att USA tillsammans med Indien och kina är riktiga miljösvin. Om du väljer bort bilen en gång i veckan så gör du skillnad och dessutom mår din kropp bättre också av att röra på sig, då har du iallafall gjort något.

//Yalla

Du är säkert en hygglig och rättskaffens karl som har tänkt till ordentligt men tyvärr tror jag du har missförstått Greta.

Hon försöker ju hamra i oss gång på gång att mänskligheten står inför sin värsta kris någonsin, att civilisationen står inför sin snara undergång, att vi måste leva helt annorlunda från och med nu.

Vad då, ”har i alla fall gjort något”? Sparat lite bensinpengar någon gång i veckan, fått lite motion och känner sig lite duktig en stund.

Jag tror Greta ligger och gråter på nätterna över sådana som alla er (ni är jättemånga). Över att ni säger att hon är så duktig och klok och att alla måste lyssna på henne. Sen fortsätter ni ändå att leva till 80, 90 eller 95% som innan (många antagligen till i princip 100%).

Det är ju kris för h-e! Inte en dag att förlora. Tror ni på Gretas alarmism så måste ni väl stå upp för henne, även i handling.

CO2-nivåerna måste minst halveras till 2030. Det blir till att lägga upp bilen på Blocket för försäljning senast i morgon och köpa en lådcykel att frakta hem kålrötter, mullbär och sojamjölk med. MINST 50% minskning av utsläppen, ja...
2019-07-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Är du seriöst så pass fundamentalt naiv, att du verkligen inte förstår upplägget?
Blir ärligt talat oroad att personer som du existerar.

Ja, det finns all anledning att känna oro när man läser vad ett gäng naiva och inskränkta personer med tunnelseende skriver här. Ungefär av samma kaliber som Greta själv som bara läser sådant som stöder hennes funderingar och vägrar att ens bemöta personer med andra teorier/hypoteser, hur väl underbyggda de än är.

Och när de sen hänvisar till IPCC, ett av alltför många FN-organ som skakats av korruption och skandaler, då tar man sig för pannan. Hur svårt kan det vara att läsa om deras diverse ohederligheter och manipulationer, om syftet bakom organisationens bildande och vad deras kritiker försöker förklara?

Givetvis inte svårt alls, om man bara vill.

Men det vill varken Greta eller hennes beundrare.
2019-07-09, 23:54
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Hon har tydligen en diagnos som depression vilket klart fördunklar ens omdöme. Och denna psykiskt sjuka människa tillika ett barn gör dom till nån sorts profet. Det är faktiskt lite äckligt. Jag hoppas hon får hjälp, riktig hjälp och får det liv hon förtjänar.

Ja, verkligen. Har inte läst igenom hela tråden här men det borde tagits upp alla anmälningar som socialtjänsten på Kungsholmen fått kring detta barn.

Vad jag hört av snacket på stan från folk som inte har nåt med varann att skaffa men som känner diverse socialsekreterare är det dock locket på där, förmodligen är de rädda om jobben om dom läcker för mycket. Jag tror väl knappast att anmälningar till soc är offentlig information som typ rättegångsprotokoll etc. och är inte den som vill sprida onödigt skvaller, men nån slags hjälp måste ju Greta få innan det bränner helt åt helvete. Psykiska sjukdomar är inte att leka med och helt plötsligt kan hon dingla i ett rep från taket innan hennes opportunistiska föräldrar och hennes PR-ansvariga hinner säga "hoppsan"...
2019-07-10, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yalla
Jag är en 50+, vit man, lagomt lönnfet och lat, men inte ens jag är så korkad att jag inte begriper att Greta faktiskt har rätt i sak, vi måste göra någonting nu för att undvika att våra barn och barnbarn hamnar i en situation som inte går att komma ur. Skit i att hon är 16 år, skit i att hon har kända föräldrar som både hon och dom drar nytta av och säkert tjänar en skön slant också. Bara genom att ta cykeln till macken en gång i veckan för att köpa snus gör skillnad, skit i att USA tillsammans med Indien och kina är riktiga miljösvin. Om du väljer bort bilen en gång i veckan så gör du skillnad och dessutom mår din kropp bättre också av att röra på sig, då har du iallafall gjort något.

//Yalla
Jag tror att Greta Thunberg uppskattar vad du gör. Du har nämligen fått insikt att något är tokigt, grattis. Och helt riktigt. Kan man göra något, från litet till stort så är det bra.
Man kan också strunta i att göra ett smack, som en viss person här inne raljerar om, med hänvisning till att Greta kräver allt av dig.
Eller så kan man med hänvisning till att allt är försent skita att göra något.
Eller kan man ge fan i att göra något för att man håller på att läsa klimatkarusellen minsann.
Passa dig bara för du kan bli anklagad att godhetssignalera och det är illa, bättre att skita i att göra något och lipa lite hur illa det kommer gå för Greta i framtiden.

Som sagt, bra jobbat och var stolt över vad du gör.
2019-07-10, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
För två månader sedan hade jag bara en vag uppfattning om varför jag gjorde fel när jag tankade med fossilt diesel. Jag tänkte, ja men vi kör nästan aldrig bilen utan promenerar eller åker kommunalt. Trots att jag är naturvetare, mest matematik visserligen, men även fysik och med bra betyg i kemi från gymnasiet, så hade jag inte förstått vad som är så galet.

Greta Thunberg förstod galenskapen innan hon ens börjat på högstadiet. Om jag kör med biodiesel handlar det om kol från kretsloppet och koldioxiden från avgasröret är snart tillbaka där den kom från. När kolet kommer ifrån fossila källor så tillför jag kol till kretsloppet som kommer från en annan tid med ett annat klimat. Enligt Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) så är trenden just nu att vi år 2100 är tillbaka på samma nivåer och temperaturer som på dinosaurernas tid. Vilket kommer att leda till ett annat klimat med en annan atmosfär med högre halter metan och svavelväte.

Greta Thunbergs släkting nobelpristagaren Svante Arrhenius visade i slutet 1800-talet av att ökad halt av koldioxid ökar jordens medeltemperatur. För varje fördubbling av koldioxidhalten skulle medeltemperaturen öka med ungefär en grad. Han hade redan då idén att mänskligheten skulle kunna rubba klimatet med fossila bränslen för att slippa de ständigt återkommande istiderna.

Svante Arrhenius och Greta Thunberg var båda tidigt ute med att förstå vad de flesta kanske aldrig kommer att förstå.
Jag gjorde precis som du innan, var lite halvt medveten om något Kyotoavtal eller Parisavtal innan Greta Thunberg dök upp och jag började läsa på hur hon egentligen menade.
Jag insåg att någon måste göra något, för att sen komma fram till att jag inte kan kräva av någon att göra något om jag inte själv gör något. Inkluderat myndigheter och andra länder.
Att göra något överhuvudtaget är bra, litet eller stort, var och en efter sin förmåga. detta sprider ett budskap till de som har makten så att de också vågar göra något.
Som Greta säger. Diskutera och sprid.
2019-07-10, 07:47
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det där låter mycket oinitierat och hotfullt.

Att socialsekreterare inte berättat något om Greta Thunberg för folket på stan tyder bara på att du är lika otrevlig som ointelligent. Läs Malena Ernmans bok 'Scener från hjärtat' om du vill veta skvaller om Greta. Malena har skvallrat en hel del om hennes problem.

Din hotfulla avslutning är lite oroväckande eftersom du nog inte är ett betaltroll eller arbetar gratis för en hallick som är betaltroll. I ditt fall är det något mer personligt. Jag gissar att du känner någon som mår skitdåligt av Gretas revansch.

Du väljer ju att misstolka hens inlägg troll eller inte. Det finns en fara att folk med depression avslutar sitt liv. Hon verkar ha allt möjligt som fobier och tvångstankar. Det är inte hälsosamt att exponera någon med såna diagnoser så pass hårt som media gör.

Det media gör äcklar mig mer än något troll i tråden.
2019-07-10, 08:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Jag gjorde precis som du innan, var lite halvt medveten om något Kyotoavtal eller Parisavtal innan Greta Thunberg dök upp och jag började läsa på hur hon egentligen menade.
Jag insåg att någon måste göra något, för att sen komma fram till att jag inte kan kräva av någon att göra något om jag inte själv gör något. Inkluderat myndigheter och andra länder.
Att göra något överhuvudtaget är bra, litet eller stort, var och en efter sin förmåga. detta sprider ett budskap till de som har makten så att de också vågar göra något.
Som Greta säger. Diskutera och sprid.
Påminner om hur pingstvänner och andra religiösa och nyfrälsta brukar ” vittna”.
Dårsekten jobbar vidare.
Går Greta i sommarskola för att lära sig om CO2’s effekt på klimatet?
2019-07-10, 08:23
Medlem
Citat:
Du väljer ju att misstolka hens inlägg troll eller inte. Det finns en fara att folk med depression avslutar sitt liv. Hon verkar ha allt möjligt som fobier och tvångstankar. Det är inte hälsosamt att exponera någon med såna diagnoser så pass hårt som media gör.

Det media gör äcklar mig mer än något troll i tråden.

Du har helt, rätt Mad monk. Dock är det mycket möjligt att Greta kommit ur sin depression. Enligt hennes mor är hon lyckligare nu än på länge, och man får hoppas att hon har rätt.

Men uppenbart har hon en historia av psykisk ohälsa som visat sig i form av ätstörningar, selektiv mutism och undergångstankar. Hon har varit mobbad i skolan och skolvägrat. Dessutom är hon bara 16 år, en känslig ålder för vem som helst.

Men under loppet av några få månader börjar hon plötsligt att hyllas som världens frälsare, mänsklighetens räddare osv. ”Alla” säger att vi måste lyssna på Greta - men nästan ingen tycks följa hennes råd. Hon skruvar upp sin retorik alltmer. Vill att andra ska känna panik, hotar med civilisationens undergång.

Hon vet tydligen inte att många ”profeter” gjort exakt samma sak som hon genom historien. För bara 40-50 år sen påstod forskarna att planeten närmade sig nästa istid. Undergångspropagandan är evig men föremålen växlar...

Enligt uppgifter i tråden om hennes mor gjordes redan för flera månader sedan anmälningar till socialtjänsten.

Oavsett vilket så tror jag att risken är överhängande för att Greta drabbas av en utmattningsdepression. Den här kalabaliken kring henne kan inte vara hälsosam. Och när hon inser att folk i allmänhet inte alls tänker sluta flyga eller bli veganer lär det inte vara lätt för henne att acceptera verkligheten.

Men vi vet alla redan nu vilka som kommer att anklagas: högerextremister, oljeindustrin, patriarkala strukturer, ”klimatförnekare” (vilket j-a ord!). Inte etablissemanget med hennes egna föräldrar i spetsen som tillät cirkusen att gå överstyr.
2019-07-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Påminner om hur pingstvänner och andra religiösa och nyfrälsta brukar ” vittna”.
Dårsekten jobbar vidare.
Går Greta i sommarskola för att lära sig om CO2’s effekt på klimatet?
Greta lär sig hela tiden, att tro att man kan allt från början det gör bara enfaldiga.
Att sprida sitt budskap inom miljö och klimatområdet är nödvändigt sen kan du kalla det sekt och religiös eller vad du vill.
Eftersom du predikar för motsatsen måste du med den logiken vara djävulen eller oljeindustrin?
Men du har en poäng, miljö och klimatkunskap borde vara ett skolämne!
2019-07-10, 10:20
Medlem
Gretas påverkan är verkligen enorm (obs ironi)

https://nyheteridag.se/lofven-tog-st...ce-sjalvklart/

Löfven tar flyget över dagen för att få ett propaganda tillfälle.

Ingen bryr sig tydligen om Greta utom sekten.
2019-07-10, 10:45
Avstängd
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Gretas påverkan är verkligen enorm (obs ironi)

https://nyheteridag.se/lofven-tog-st...ce-sjalvklart/

Löfven tar flyget över dagen för att få ett propaganda tillfälle.

Ingen bryr sig tydligen om Greta utom sekten.

Det är bara käbbel.
2019-07-10, 11:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Men menar du att risken för en depression ökat nu när hon är lycklig och har funnit en mening med sitt liv jämfört med då hon var deprimerad och såg ingen mening med sitt liv?

Jag själv anser att det som hänt nu är det bästa som kunde ha hänt Greta. Istället för att vara hånad och osynlig är hon nu mycket uppskattad och synlig.

Det måste vara den bästa medicinen hon bara kunde få. Äntligen hittade hon en mening med sitt liv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in