2019-07-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag visar att forskarna står bakom Greta. Och att Greta har rätt i sakfrågan.

Greta har rätt i sakfrågan samt dom står bakom Greta, jisses var får Greta uppgifterna ifrån?
Ser du kanske ett mönster, börjar pusselbitarna falla på plats eller är hissen fortsatt kvar på första våningen?
2019-07-15, 22:12
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Bla bla bla...

Men du erkänner att 90-100% av världens klimatforskare är överens? Och att Greta gör rätt som litar på 90-100% av världens klimatforskare?

Greta litar på 7 promille av forskarna som slutligen valdes ut i en enkät. Siffran 97 % kommer från en nätenkät som skickades ut av Doran och Zimmerman vid universitetet i Illinois år 2009. Formuläret skickades till 10 257 forskare och man fick svar från 3 146 personer (ett svarsbortfall på nästan 70 procent). Men dessutom sållade man bort alla svar utom 79 stycken för att få fram en sådan hög siffra som 97 procent. Av dessa 79 svarade 76 ja på frågan att ”det blivit varmare sedan tiden före år 1 800” och 75 höll med om att ”mänsklig aktivitet är en signifikant bidragande faktor till förändringar i den globala medeltemperaturen”.
2019-07-15, 22:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Hur tycker du att hon står i relation till Stephen Hawkings. Han är onekligen ett geni inom naturvetenskap. Tycker du att hon är på samma nivå?
Eller vilken nivå tycker du hon är på? Att hon är smartare än de ledande politikerna i landet så de ska lyssna på henne?

Jag anser att hon ligger på den övre delen av IQ-skalan och har tillräckligt hög IQ för att få högsta betyg i nästan alla skolämnen.

Naturligtvis är hon ingen Stephen Hawkings. Men absolut ingen med Downs syndrom. De brukar ha en väldigt låg intelligens och ett A i nästan alla skolämnen i en vanlig skola fås ses som uteslutet.

Var exakt hon ligger vet jag inte. Det finns inte riktigt ett underlag för att bedöma det.

Citat:
Så du menar att låt oss säga att hon är jättesmart så är det hon säger om "klimatkrisen" en väldigt intelligent persons åsikter som är av värde.

Jag ser henne mest som en opinionsbildare. Hon återger vad forskare och andra har sagt.

Och som opinionsbildare är hon väl ganska framgångsrik? Åtminstone så tillvida att fler uppmärksammar problemen.
2019-07-15, 22:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Greta litar på 7 promille av forskarna som slutligen valdes ut i en enkät. Siffran 97 % kommer från en nätenkät som skickades ut av Doran och Zimmerman vid universitetet i Illinois år 2009. Formuläret skickades till 10 257 forskare och man fick svar från 3 146 personer (ett svarsbortfall på nästan 70 procent). Men dessutom sållade man bort alla svar utom 79 stycken för att få fram en sådan hög siffra som 97 procent. Av dessa 79 svarade 76 ja på frågan att ”det blivit varmare sedan tiden före år 1 800” och 75 höll med om att ”mänsklig aktivitet är en signifikant bidragande faktor till förändringar i den globala medeltemperaturen”.

Det finns flera undersökningar. Alla med liknande siffror. Klicka t.ex på länkarna i detta inlägg:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Poängen är dock att ur Greta synvinkel så är forskarna i stort överens. Så varför skulle hon inte lyssna på dem?
2019-07-15, 22:20
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Det jobbas hårt från ett flertal håll här nu med att påvisa att det finns konsensus bland de som arbetar med att påvisa att människan ligger bakom klimatförändringar och global uppvärmning.

Min fråga var på vilket sätt du bidrar till skvaller. Ditt svar bidrog inte heller till något skvaller. Var vänlig och skriv i en annan tråd!
2019-07-15, 22:21
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Hon gick ju sista året i en vanlig skola. Och hon gjorde nationella prov som de andra eleverna i skolan.

Då borde man ju inte få högsta betyg, om man är långt ifrån kraven för A.
Hennes betyg från högstadiet är egentligen obetydliga. De säger ingenting.

Jag tror nog att flickan är väldigt intelligent inom vissa områden. Vi har även sett saker som tyder på att hon har en enormt bra förmåga att lära sig utantill. Däremot så ska inte en 16-åring som varit frånvarande stor del av skoltiden då hon suttit hemma med depression och pga av matvägran m.m. stannat i kroppslig utveckling, som lett fram till att hon rent fysiskt ser ut som en mellanstadieelev, kunna nå upp till näst högsta betyg i ämnet idrott. Det gör ju att skolans betygsättning överlag borde ifrågasättas.

Men med tanke på flickans (eller viss medias 2019 års kvinna) superintelligens, absoluta gehör, skådespelaranlag, fotografiska minne och förmågan att se koldioxid med blotta ögat så skulle det kanske inte förvåna om hon även är ett fysiskt praktexemplar.
Senast redigerad av Maltsev 2019-07-15 kl. 22:42.
2019-07-15, 22:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Greta har rätt i sakfrågan samt dom står bakom Greta, jisses var får Greta uppgifterna ifrån?
Ser du kanske ett mönster, börjar pusselbitarna falla på plats eller är hissen fortsatt kvar på första våningen?

Greta får sin fakta från forskarna? Som i stort sett är överens i klimatfrågan?
2019-07-15, 22:22
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis

Har inte med saken att göra, dvs trådens ämne.
2019-07-15, 22:23
Medlem
Citat:
Greta får sin fakta från forskarna? Som i stort sett är överens i klimatfrågan?

Ger upp.
2019-07-15, 22:26
Medlem
Citat:
Har inte intresserat mig för denna person tidigare. Förstår inte hur ett barn får denna typ av uppmärksamhet eftersom man uppenbarligen inte förstår något om världen om man är tonåring.

Kollade på ett videoklipp med henne nu. Det ser ut som om att hon har downs syndrom fast till hälften. Hur är det möjligt?

Fint, hon är tillräckligt downs för att folk ska känna mongoloid-sympatier för henne och att hon är duktig nog att kunna prata och föra sig med ett bra budskap att man bara står upp och applåderar. Och den som inte gör det står inte för henne.

Ett utmärkt redskap för kändisar att hänga på och skapa en större hype kring sig själva och henne. Win win.

Det som är relevant är spelet bakom. Nu är hon den hon är. Men vem formade henne så.
Hur mycket är det som hon säger hennes egna slutsatser?
Hur stor är hennes förmåga att värdera information och göra en slutsats utifrån det?

Personligen tror jag att hon är en marionett som dansar enligt vad den hon lyssnar på säger. Av två anledningar. Hon är väldigt ung, sedan att hon uppenbarligen har någon form av handikapp.
Några tiotal personer på Flashback tror som du, medan miljontals människor över hela världen hyllar henne. I oktober utses hon till hedersdoktor och hon är favorit till ett nobelpris i december. Och nästan alla klimatforskare stöder henne aktivt:

2019-07-15, 22:29
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Några tiotal personer på Flashback tror som du, medan miljontals människor över hela världen hyllar henne. I oktober utses hon till hedersdoktor och hon är favorit till ett nobelpris i december. Och nästan alla klimatforskare stöder henne aktivt:

Jag säger inte att hon har rätt eller fel. Jag undrar bara varför ingen annan av ugdomarnas åsikter lyfts fram som tunga åsikter.

Krävs det en person som ser ut som har downs syndrom men som "inte har det"?
2019-07-15, 22:30
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Min fråga var på vilket sätt du bidrar till skvaller. Ditt svar bidrog inte heller till något skvaller. Var vänlig och skriv i en annan tråd!
Och ändå var du tvungen att svara på det .

Mitt svar var ett svar på varför personen du citerar skriver som den skriver och alltså en åsyftning till att vissa personer i tråden kommer med inlägg som tar bort fokus från trådämnet. Det var inget påhopp på dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in