2019-07-31, 12:34
Avstängd
Takadongtakadangs avatar
Hela misshandelsmålet verkar bottna i dels de skador som dokumenterats (skärskador?) samt åklagarens insyn i de SMS som skickats mellan några personer. Jag skulle GISSA att åklagaren trodde sig hitta ett litet bevis när han upptäckte att det är Rocky som håller i den gula flaska som hittas krossad på platsen.

Om det nu visar sig att det INTE är den flaskan som tillfogat MÄ de skador som dokumenterats faller hela skuldfrågan enligt min mening. Detta eftersom åklagaren knappast kommer kunna bevisa VEM som skar med flaska eller inte. Då återstår att döma Rocky för att han kastat MÄ i marken och stampat på hans arm. De andra två är i liknande situation där de kan dömas för att ha utdelat ett slag mot MÄ.

Då uppstår ju faktiskt frågan varför MÄ inte blir åtalad för att slå livvakten först med knuten näve och sedan med hörlurarna.

Sist måste man ju faktiskt ifrågasätta om MÄ är helt j-a dum i huvudet? Han slår sönder sina hörlurar så att det sprutar delar över hela Kungsgatan, och sedan bygger hela hans försvar på påståendet att "jag trakasserade dem inte, jag gick efter för att jag ville ha tillbaka min hörlurar".

*ridå*
Citera
2019-07-31, 12:36
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Tycker du att det är lustigt att de åtalades utsaga skiljer sig mellan FUP och rättegång?

Nej. Om jag hade tyckt det var konstigt så hade jag fått hjärnblödning av att hänga med i målsägandens ändringar mellan FUP och rättegång.
Citera
2019-07-31, 12:37
Medlem
Provokatörs avatar
Tecken på strukturell rasism vid polisförhör.

Nu byter jag ämne lite. Jag har tidigare varit inne på att tolkar bokas regelmässigt och inte utifrån ett verkligt behov, så fort MGM är av utländsk härkomst så klickas 'tolkbehov' i regelmässigt. I mina ögon så styrker denna del i FUP (sidan 286) att så är fallet. Polisen har här utifrån en förutfattad mening baserad endast på förhörspersonens ursprung bokat en tolk, man har inte lagt någon vikt vid vederbörandes ålder, tid i riket eller undersökt om ett faktiskt behov föreligger.

Om anställda i privata företag bokar allehanda expertis 'utifall att' så är det inget som främjar karriären.

Jag förstår att man vill undvika tidsspillan och att misstänkta överanvänder tolk, men att boka en tolk åt någon som enligt egen utsago inte behöver en tolk är även det slöseri med skattemedel, tolken fick nog kompensation iaf.
Mustafa säger att han förstår samt pratar svenska bra, och förhörsledarna pa Een och pa Eberhardsson gör samma bedömning. Vi anser att vi inte behöver nyttja den tolk vi har bokat, men ringer upp tolk [namn] som finns tillgänglig under tiden ifall det mot förmodan skulle vara något som Mustafa inte förstår eller inte kan förmedla på grund av språksvårigheter.
Här är min fråga när jag tog upp ämnet på annan plats i forumet:
(FB) Polis till er tjänst, ställ frågor

Som Mustafa Panshiri och Jens Ganman brukar hävda, 'De låga förväntningarnas rasism', så vad säger ni är detta ett uttryck för strukturell rasism inom poliskåren och åklagarmyndigheten?

/Provokatör
Citera
2019-07-31, 12:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Tycker du att det är lustigt att de åtalades utsaga skiljer sig mellan FUP och rättegång?

Är det inte ofta så att man kan ändra sig rätt mycket från förhör till domstol utan att det ligger en i fatet? Domstolen dömer mer på vad man säger i rätten än i tidigare förhör.

Blir det helt absurt så bortser rätten till slut från vad folk påstår, men jag tror de är rätt generösa? Vad har folk för erfarenhet av detta? Hur stor chans har Rocky och polare med en ändrad story?

Kan själv tycka att det är fel. Helst hade jag sett att vi ändrade systemet så att alla inblandade (misstänkta, offer, vittnen) omedelbart tas in för en enda lång serie med förhörsrundor. Då kan man få fram all information på en gång utan att folk kan ändra sina storys, snacka ihop sig med folk, glömma, osv.

Sitter man sen i rätten och påstår nåt helt annat än i förhören tycker jag man får ha en väldigt bra story för att rätten ska ta hänsyn till det.

En slipad brottsling kommer givetvis att hålla käften i förhören, och lägga fram sin story först under rättegången efter han läst FUP:en. Men många "Svensson"-mål kan nog klaras upp bättre.
Citera
2019-07-31, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Du kör troll-stilen och säger att du har svarat trots att du inte har gjort det.

Jag har svarat ungefär 3-4 gånger och du låtsas inte se det. Trollet är du.

Det finns bevis för användande av flaska. Vittnesmål och textmeddelanden. Någon eller någon av skadorna på MÄs kropp kommer åklagaren peka på tyda på användande av en flaska. Du förklarar att ingen av skadorna pekar på det, men du har ingen kompetens att bedöma detta. Som du tidigare har nämnt: bevis presenteras av åklagaren, inte av dig (och följdaktligen ej heller av mig).
Citera
2019-07-31, 12:40
Medlem
The victim has had a number of run-ins with the law, including drug offences and abuse.

https://www.tmz.com/2019/07/25/asap-...ssault-record/
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Du mfl försöker göra politiska raljeringar över hela historien. Ja ingen av de är vidare förebilder för sina land och globalismen har gjort att de möts här, så punkt.

låt oss prata brottet och juridik ist för inrikespolitik.

Detta är en skvallertråd om ett slagsmål mellan ASAP Rocky och två afganer.

Tycker definitivt det hör till saken hur afganerna uppfattas i samhället. Och händelsen har nog sänkt afganers aktier i samhället, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Hela misshandelsmålet verkar bottna i dels de skador som dokumenterats (skärskador?) samt åklagarens insyn i de SMS som skickats mellan några personer. Jag skulle GISSA att åklagaren trodde sig hitta ett litet bevis när han upptäckte att det är Rocky som håller i den gula flaska som hittas krossad på platsen.

Om det nu visar sig att det INTE är den flaskan som tillfogat MÄ de skador som dokumenterats faller hela skuldfrågan enligt min mening. Detta eftersom åklagaren knappast kommer kunna bevisa VEM som skar med flaska eller inte. Då återstår att döma Rocky för att han kastat MÄ i marken och stampat på hans arm. De andra två är i liknande situation där de kan dömas för att ha utdelat ett slag mot MÄ.

Då uppstår ju faktiskt frågan varför MÄ inte blir åtalad för att slå livvakten först med knuten näve och sedan med hörlurarna.

Sist måste man ju faktiskt ifrågasätta om MÄ är helt j-a dum i huvudet? Han slår sönder sina hörlurar så att det sprutar delar över hela Kungsgatan, och sedan bygger hela hans försvar på påståendet att "jag trakasserade dem inte, jag gick efter för att jag ville ha tillbaka min hörlurar".

*ridå*

Precis, då är vi nere på våld av liknande nivå för Rocky och afghanen men bara den ena av dem är åtalad. Fiasko för åklagaren.

Att det dessutom är den som startade angreppet som slapp åtal trots att denne är en grovt kriminell våldsverkare gör inte direkt saken bättre. Hans historia av brott utan att visa någon förbättring borde leda till ett strängt straff och utvisning.

Men nu är detta en rent politisk rättegång och där finns hela förklaringen. Det är viktigt för regeringen att folket inte får veta hur mycket skit flyktingar ägnar sig åt och då måste man gulla med dem och inte åtala.
Citera
2019-07-31, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711

Kan själv tycka att det är fel. Helst hade jag sett att vi ändrade systemet så att alla inblandade (misstänkta, offer, vittnen) omedelbart tas in för en enda lång serie med förhörsrundor.

Instämmer. Allt det här skedde för långsamt och på slentrian och med för få resurser. Man kanske inte borde dyka nedanför Grand Hotel för att leta efter mobiltelefoner, men lite mer hade behövt sättas in.

Jag har helt enkelt misstro mot Rakim och crew. De uppenbara försöken att göra sig av med bevis gör att jag inte tror på deras vittnesmål. Det är ju en del av deras gangsta-kultur trots allt, likväl som det är en del av de 2 afghanernas knarkarkultur.
Citera
2019-07-31, 12:43
Medlem
Revejs avatar
Citat:
En amerikan tycker absolut inte det är konstigt att nån sitter i "jail" länge. Men då ska man ha vara "charged with a crime". De ser det som absolut horribelt om någon är "Jailed without being charged". De har en lång historik av att slåss mot regeringen när den försöker göra detta. Kallas bland annat "Habeas Corpus", vilket en del kanske hört i filmer och TV-serier? Det är alltså en grundplåt i deras rättssäkerhet.

Och som det svenska systemet ser ut så översätter man "charged with a crime" till "åtalad". Och det blir man inte i Sverige förrän åklagaren är färdig med utredningen och lämnar stämningsansökan till tingsrätten.

I Sverige blir man häktad av domstolen på tillräckligt misstanke. Det räcker för min del. Men för en amerikan låter det som "jailed on a suspicion", vilket verkar jättekonstigt för dem jämfört med vad de är vana vid.

Systemet ser inte likadana ut, så det går inte att mappa begreppen på varandra. Vårt system är OK, men för en amerikan framstår det som rättsosäkert. Man kan med rätta påstå att det är felaktigt, men PR-mässigt är det inte bra för Sverige.

Så vi själva kanske tycker att vårt system är väldigt bra, och överlägset det amerikanska. Men för amerikanerna framstår nog delar av det lika exotiskt som en djungelvilde med ben genom näsan.
Generellt har en amerikansk åklagare 3 dygn på sig att väcka åtal, även om detta kan skilja sig i vissa delstater, väcks inte åtal inom den stipulerade tiden ska den misstänkte, enligt det sjätte tillägget släppas. I annat fall blir Habeas Corpus aktuellt.

Tror ändå de flesta amerikaner har förståelse för att rättssystemet ser olika ut i olika länder och att ett frikännande inte är att vänta.
Vissa har skrivit om att straffet kan uppgå till så mycket som sex år i fängelse så man kan då förstå oron.

Om straffet stannar vid 3 månader och några tusen i skadestånd kommer detta bara vara en parentes i de åtalades liv, några veckor till så kan de åka hem och berätta nya historier.
Citera
2019-07-31, 12:44
Medlem
Citat:
Hur mycket jag än ogillar afganen får jag ändå försvara honom här.

Han är kanske uppväxt helt utan engelska? Har han sen varit i Sverige i 3-4 år så räcker det inte långt för att lära sig ett nytt språk. Särskilt inte som det blir ovanpå att han ska lära sig svenska.

Hur bra lärde ni er själva franska eller tyska på gymnasiet? Tänk att ni flyttar till Tyskland som 15-åring och måste lära er tyska. Samtidigt pluggar ni franska där. Hur bra blir franskan i det läget?

Sa inte att han kan eller ska kunna flytande engelska.
Men om han nu pluggar och va duktig elev. Så kanske han läser engelska, som alla andra elever i en svensk skola.

Då borde han ha lärt sig enkla fraser som ”walk away” ”stop” ”don’t follow us” osv.
Det hade jag till och med lärt mig i grundskolan. Eller rent av genom att sätta på TVn.
Citera
2019-07-31, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Kan du redogöra alla skillnader?

Om jag skulle ha några timmar på mig och inget arbete, visst. Har du gjort jobbet redan? V.g. dela med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in