2019-07-31, 12:24
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nu verkar det som två vittnen som åklagaren har kallat till domstolen för att styrka "flaskstoryn" har fått kalla fötter...

I morgon fortsätter rättegången mot ASAP Rocky och hans två vänner. Åklagaren har kallat två personer som ska vittna om att en flaska användes vid det uppmärksammade bråket. Men vittnen vill inte komma till domstolen på grund av ”rädsla och oro”.
//..//
Rättegången fortsätter i morgon torsdag, och åklagaren har kallat två kvinnliga vittnen. De ska berätta om “sina iakttagelser på platsen för att bevisa att flaskor använts som tillhygge, att målsäganden utsatts för slag och sparkar av flera personer samt att någon nödvärnssituation inte förelegat”, enligt åtalet.

Men de två vittnena vill inte komma till Stockholms tingsrätt på grund av att de “känner oro och rädsla för att vara närvarande i rättssalen”.

Men begäran får kalla handen från ASAP Rocky-teamets advokater. ASAP Rocky och hans vän “har förståelse för att vittnena kan känna obehag inför att höras i domstol. Detta i sig utgör dock inte skäl att inte höras på plats i rättssalen”, skriver två av advokaterna i ett mejl till domstolen.
//..//
Även den tredje advokaten har samma inställning.
Det verkar ju lite jobbigt för åklagaren om vittnen inte vill vittna. Kanske "rädslan och oron" består i att försäga sig att det inte användes några tillhyggen?

Försvaret verkar angelägna om att få höra dessa vittnen Det skrev jag om igår här inne. Att försvaret borde nog vara intresserade av att höra t.ex Abby i rättegången.
Citera
2019-07-31, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Har du någon sådan, du duckar ju alla besvärliga frågor.

Säger hen som låter sina sänkta argument (75%) rinna av hen som vatten på en gås, never to be seen again.

Självklart var det min personliga uppfattning. Jag är ingen nämndeman. Skulle jag ha understrukit det tycker du?
Citera
2019-07-31, 12:27
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Det skiljer sig ju lite från vad de har sagt i FUP. Lustigt.

Var snäll och låt bli klippa/klistra i mina inlägg när du citerar mig, för att försöka tona ned påståenden jag gör. Det är inte snyggt gjort.
Citera
2019-07-31, 12:28
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Försvaret verkar angelägna om att få höra dessa vittnen Det skrev jag om igår här inne. Att försvaret borde nog vara intresserade av att höra t.ex Abby i rättegången.

Ja, jag kan tillstå att jag bara slarvläst tråden sen igår eftermiddag. Jag såg att advokaten sa att dom kallat två vittnen själva, "livvakten" och nån till som inte framgick riktigt vem det var. Kanske var det Abby som advokaten kallat, jag vet inte vilka 2 kvinnliga vittnen som åklagaren har som avses i artikeln.
Citera
Medlem
Citat:
Säger hen som låter sina sänkta argument (75%) rinna av hen som vatten på en gås, never to be seen again.

Självklart var det min personliga uppfattning. Jag är ingen nämndeman. Skulle jag ha understrukit det tycker du?

Har du verkligen ingen som helst kunskap om juridik? Det är åklagaren som har skuldbördan och inte försvaret. När du argumenterar för fällande dom får du alltså ge argument som följer det.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Är inte heller med vad du menar med att de skulle klanka ner på häktning, i USA sitter man också i en cell före rättegång, ofta månadsvis.

En amerikan tycker absolut inte det är konstigt att nån sitter i "jail" länge. Men då ska man ha vara "charged with a crime". De ser det som absolut horribelt om någon är "Jailed without being charged". De har en lång historik av att slåss mot regeringen när den försöker göra detta. Kallas bland annat "Habeas Corpus", vilket en del kanske hört i filmer och TV-serier? Det är alltså en grundplåt i deras rättssäkerhet.

Och som det svenska systemet ser ut så översätter man "charged with a crime" till "åtalad". Och det blir man inte i Sverige förrän åklagaren är färdig med utredningen och lämnar stämningsansökan till tingsrätten.

I Sverige blir man häktad av domstolen på tillräckligt misstanke. Det räcker för min del. Men för en amerikan låter det som "jailed on a suspicion", vilket verkar jättekonstigt för dem jämfört med vad de är vana vid.

Systemet ser inte likadana ut, så det går inte att mappa begreppen på varandra. Vårt system är OK, men för en amerikan framstår det som rättsosäkert. Man kan med rätta påstå att det är felaktigt, men PR-mässigt är det inte bra för Sverige.

Så vi själva kanske tycker att vårt system är väldigt bra, och överlägset det amerikanska. Men för amerikanerna framstår nog delar av det lika exotiskt som en djungelvilde med ben genom näsan.
Citera
2019-07-31, 12:31
Medlem
Citat:
Har du verkligen ingen som helst kunskap om juridik?
Åtskilligt, på båda sidor av bänken. Vad har du själv för erfarenhet?

Citat:
Det är åklagaren som har skuldbördan och inte försvaret.
No shit

Citat:
När du argumenterar för fällande dom får du alltså ge argument som följer det.

Det har gjorts. Jag tror du är utbränd och missar text.
Citera
2019-07-31, 12:32
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ja, jag kan tillstå att jag bara slarvläst tråden sen igår eftermiddag. Jag såg att advokaten sa att dom kallat två vittnen själva, "livvakten" och nån till som inte framgick riktigt vem det var. Kanske var det Abby som advokaten kallat, jag vet inte vilka 2 kvinnliga vittnen som åklagaren har som avses i artikeln.

Kan försöka sammanfatta varför jag tror dom är så intresserade. Abby skrev som sagt ett sms om att hon säger sig ha sett en flaska krossas mot målsäganden. Åklagaren trycker mycket på att flaska använts som tillhygge. Men bevisning saknas helt för detta. Inte minst i form av allvarligare skador.

Försvaret vill självklart få in vittnen som detta så att dom kan säga att dom bara antog att flaskor användes mot målsäganden, på grund av att dom hörde ljud av flaskor som gick sönder. Att dom inte säkert vet att flaskorna faktist användes som vapen.

Jag hade också varit väldigt intresserad av att höra dom, om jag satt på försvarets sida.
Citera
2019-07-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Var snäll och låt bli klippa/klistra i mina inlägg när du citerar mig, för att försöka tona ned påståenden jag gör. Det är inte snyggt gjort.
Tycker du att det är lustigt att de åtalades utsaga skiljer sig mellan FUP och rättegång?
Citera
2019-07-31, 12:33
Medlem
Citat:
Åtskilligt, på båda sidor av bänken. Vad har du själv för erfarenhet?

No shit

Det har gjorts. Jag tror du är utbränd och missar text.

Du kör troll-stilen och säger att du har svarat trots att du inte har gjort det.
Citera
2019-07-31, 12:33
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
De vill inte att Abigail ska begå mened. Lätt löst: då får hennes textmeddelanden duga som substitut.
EDIT: Ah ok. Förstår dig nu. Ja det är mystiskt. Avses de två lokala vittnena, eller är det amerikaner?

Jag läste det som de två lokala vittnena, men är inte säker.

Citat:
Därför att sätta press på dem och inte tillåta videolänk eller någon annan teknisk lösning skulle jag tro.
Och är det då så att dom inte kommer till domstolen för att vittna sätter det ju åklagaren i en svag position.

Tack, då är jag med. Ja, självklart. De är väl en grundplåt i att "nån gav sig på afganen med flaska"?
Citera
2019-07-31, 12:34
Medlem
Citat:
Tycker du att det är lustigt att de åtalades utsaga skiljer sig mellan FUP och rättegång?

Kan du redogöra alla skillnader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in