2019-07-31, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Poängen med att afganens dåliga kvinnosyn kommer i dager är att det finns många i Sverige som vurmar för denna folkgrupp, och tycker att vi ska ha så stor invandring som möjligt av dem.

Detsamma kan inte direkt sägas om amerikanska gangsterrappare.
Varför är det så många som vurmar för denna grupp..?
Citera
2019-07-31, 12:06
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Att det är förbjudet att spöa på folk för att du upplever dem som irriterande är knappast en åsikt som vänstern är ensamma om.
Ge mig ett exempel på någon från den dissidenta högern, som är den enda riktiga högern, som tycker att det som Rocky och co. gjorde borde vara olagligt.
Citera
2019-07-31, 12:07
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ja, jänkarna är nästan lika chauvinistiska som vi svenskar. Vi spelar blyga, men inte så långt under ytan så är ju Sverige världens bästa land enligt oss.

På många sätt stämmer det, eller har åtminstone gjort det tidigare. Kommer ihåg på 80-talet när många saker i USA var värsta skräckexemplen. Och idag har vi hamnat på liknande nivå i Sverige.

Som du säger tycker säkert amerikaner att deras system är bäst oavsett sanningen. Men Rocky-fallet har försämrat deras åsikt om det svenska systemet. Och jag tog tidigare upp flera saker i Sverige som de inte ens känner till, som kan sänka åsikten ännu mer.
Är inte heller med vad du menar med att de skulle klanka ner på häktning, i USA sitter man också i en cell före rättegång, ofta månadsvis. Vet inte hur det ser ut med ersättning för friade, men misstänker att det blir väldigt tufft ekonomiskt för en oskyldig som hamnat i den situationen.
Citera
2019-07-31, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Nödvärnskortet drar ju alla. Att i efterhand säga att de trodde att MÄ hade kniv och han var påverkad kommer rätten aldrig köpa. OM han hade varit påverkad hade det heller inte spelat ngn roll. Det är hur han agerat som är av betydelse. Att hävda nödvärn när man är fyra mot en och dessutom har en livvakt blir inte lätt.

Det spelar egentligen ingen roll exakt hur skador har uppkommit. Om man kastar ngn i backen får man ta ansvar för de skador som uppkommer även om det är pga glas eller pga av att MÄ slår huvudet i en stenkant.

De skador som visats upp räcker gott till 3 månader.
Det är ju hur han agerar som väcker intresse. Det att han som mindre man ger sig inte bara på en mycket större säkerhetsvakt utan fyra män. Ett udda beteende och att dra slutsatsen att han är galen eller drogpåverkad är inte fel. Att han sedan förföljer dom förstärker ju det intrycket och inte minst att han kan bära vapen som kompensation till fysisk storlek. Att han sedan tidigare har stora ärr efter skärskador synliga gör ju inte misstanken mindre för gänget. Försvarsinstinkter slår nog till om man har erfarenhet från Harlem. Afghanen är helt utan fruktan för sin egen hälsa genom att jaga fyra afroamerikaner och då är det heller inte långt till att misstänka att han också själv åsamkat sig skärskador i affekt eller för att förstärka synen på misshandeln.

Visst, har gänget gett honom dessa skador medvetet så kan jag köpa 3 månader för den som gjort det men vad kan bevisas här?
Citera
2019-07-31, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag tror du kraftigt underskattar straffvärdet, men det beror helt på vad som anses styrkt. Min gissning är åklagaren yrkar på 8-10 månader. Men vi får väl se.

Jag har suttit i ganska många rättegångar där misshandelsdomar har avklarats. Min erfarenhet (bortser från praxis) säger mig att det krävs vad jag själv anser som mycket kraftigt våld för att någon ska kunna dömas till ett så pass långt fängelsestraff som du menar är rimligt.

T ex. så har jag sett bevis i form av olika övervakningskameror där gärningsmannen/männen har löpt fullständigt amok och besinningslöst misshandlat brottsoffret. Nu talar jag om magnituden att offren har fått mycket kraftiga skador och även vissa fysiska kvarstående men efteråt. När det har handlat om att gärningsmännen är ostraffade OCH även unga brottslingar så är nog det tyngsta straff jag har sett utdelas (med straffrabatt och förstagångsförbrytare) varit strax över 12 månaders fängelse. Tar man bort "straffrabatten" så hamnar vi nära ett maxstraff för normalgraden för misshandel. Sist men inte minst så är det sällan situationerna har föranletts av kraftiga provokationer, utan det har oftast varit ganska ensidigt våld utan förmildrande omständigheter.

Med det sagt så är det ju fortfarande så att man har en informell grundregel att man inte dömer en tidigare ostraffad person till fängelse om straffvärdet understiger 12 månader. I det här fallet måste man även som sagt ta hänsyn till provokationen som föranledde det hela, vilket givetvis är än mer förmildrande.

Ett "vanligt" slagsmål med sparkar och slag samt lättare blodvite renderar i regel till samhällstjänst/villkorligt dom och/eller dagsböter om personen är ostraffad.

I mina ögon krävs det ett mycket allvarligt våld för att någon skall dömas till 8-10 månaders fängelse med motsvarande förmildrande omständigheter. Av det jag kan se från de videos som har släppts så ligger det inte ens i närheten av det straffvärdet. I mina ögon krävs det mer eller mindre att du fullständigt slår skiten ur något för att dömas till ett så pass hårt straff, och då handlar det om att ENBART se till Rockys agerande och inte helhetsbilden. Vad är hans skuld till det hela som sagt.

Men jag kan givetvis ha fel, jag är ingen jurist utan bara en lekman med god juridisk skolning och erfarenhet. Vi får som sagt se. Personligen tror jag att helt andra aspekter kommer att spela in i det hela. T ex. att man har dragit det hela långt förbi vad som är skäligt för gärningen. Det enda sättet att rädda ansiktet. Det finns inte en jävel som någonsin skulle häktas i flera veckor för ett motsvarande krogslagsmål med flera inblandande. Flyktrisken i beaktande, men det är inte Palme-mordet vi talar om utan om en enkel misshandel där man normalt släpps efter förhör. Därför är det i mina ögon en makalöst överdriven aktion.
Citera
2019-07-31, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det avgör nämndemannen och rådmannen själva, oavsett din inställning. Fri bevisföring.

Hade du förstått innebörden om jag skrev "enligt min uppfattning"?
Citera
2019-07-31, 12:12
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Jo fast nu anklagas afghanen för rätt oproportionerliga saker vilket jag invänder mot.

Menar du sexuella trakasserier?

Min poäng var att afganen inte kan göra nånting rätt. Det är som att SD:s PR-avdelning hade hittat på den värsta karikatyren av en afgan. Det är verkligen bingo direkt åt alla håll.

De som vill ha generös invandring av afganer måste ju ha huvudet permanent begravt i skämskudden sedan den här soppan eskalerade.
Citera
2019-07-31, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Att presentera ny bevisning för högre instans som man som part redan kände till när målet behandlades i lägre instans, men undanhållit både rätten och motparten, är inte okej.

Jag har sett det hända och jag har fått det förklarat av min advokat. Kanske praxis har ändrats men för ngt decennium sedan gick det, afaik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Hade du förstått innebörden om jag skrev "enligt min uppfattning"?

Har du någon sådan, du duckar ju alla besvärliga frågor.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Precis. Svenskar är väldigt bra på engelska därför att alla tycker det är väldigt viktigt att kunna så bra engelska som möjligt. Till och med de mest skoltrötta WT-eleverna på fordonslinjen.

Om afganen tycker engelska bara är skit så lär all undervisning gå in genom ena örat och ut genom det andra.

Exakt, speciellt om han ovanpå det fokuserar på att lära sig Svenska, folk glömmer ofta bort hur jävla mycket jobb det är att lära sig ett helt språk från grunden speciellt om det även är ett nytt skriftspråk.

Jag insåg hur jävla mycket jobb det är när jag försökte lära mig Kinesiska...Det är frustrerande mycket jobb
Citera
2019-07-31, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Jag tror du överskattar betydelsen av denna storm i en ankdamm. Riktiga artister flygs in, gör sin grej, flyger hem. Att 2-3 halvkända mummelrappare vill bojkotta Sverige spelar ingen som helst roll. De är ju ändå fullständigt utbytbara. Nästa år så heter de "lil dinghy" eller "ASAP Moose", och låter ungefär likadant. Ni kids (ASAP fans) är inte så viktiga, varken som influerare eller marketing demographic.

Jesus gråter.

Jag är inget Asap Rocky fan men jag tror inte heller man ska underskatta vilken effekt detta kan få.
Citera
2019-07-31, 12:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Ge mig ett exempel på någon från den dissidenta högern, som är den enda riktiga högern, som tycker att det som Rocky och co. gjorde borde vara olagligt.
Jag känner inte till något lagförslag från högerkanten där man vill legalisera misshandel av irriterande personer. Det är ett exklusivt defakto privilegium för polis och väktare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in