Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Jag tror du kraftigt underskattar straffvärdet, men det beror helt på vad som anses styrkt. Min gissning är åklagaren yrkar på 8-10 månader. Men vi får väl se.
Jag har suttit i ganska många rättegångar där misshandelsdomar har avklarats. Min erfarenhet (bortser från praxis) säger mig att det krävs vad jag själv anser som mycket kraftigt våld för att någon ska kunna dömas till ett så pass långt fängelsestraff som du menar är rimligt.
T ex. så har jag sett bevis i form av olika övervakningskameror där gärningsmannen/männen har löpt fullständigt amok och besinningslöst misshandlat brottsoffret. Nu talar jag om magnituden att offren har fått mycket kraftiga skador och även vissa fysiska kvarstående men efteråt. När det har handlat om att gärningsmännen är ostraffade OCH även unga brottslingar så är nog det tyngsta straff jag har sett utdelas (med straffrabatt och förstagångsförbrytare) varit strax över 12 månaders fängelse. Tar man bort "straffrabatten" så hamnar vi nära ett maxstraff för normalgraden för misshandel. Sist men inte minst så är det sällan situationerna har föranletts av kraftiga provokationer, utan det har oftast varit ganska ensidigt våld utan förmildrande omständigheter.
Med det sagt så är det ju fortfarande så att man har en informell grundregel att man inte dömer en tidigare ostraffad person till fängelse om straffvärdet understiger 12 månader. I det här fallet måste man även som sagt ta hänsyn till provokationen som föranledde det hela, vilket givetvis är än mer förmildrande.
Ett "vanligt" slagsmål med sparkar och slag samt lättare blodvite renderar i regel till samhällstjänst/villkorligt dom och/eller dagsböter om personen är ostraffad.
I mina ögon krävs det ett mycket allvarligt våld för att någon skall dömas till 8-10 månaders fängelse med motsvarande förmildrande omständigheter. Av det jag kan se från de videos som har släppts så ligger det inte ens i närheten av det straffvärdet. I mina ögon krävs det mer eller mindre att du fullständigt slår skiten ur något för att dömas till ett så pass hårt straff, och då handlar det om att ENBART se till Rockys agerande och inte helhetsbilden. Vad är hans skuld till det hela som sagt.
Men jag kan givetvis ha fel, jag är ingen jurist utan bara en lekman med god juridisk skolning och erfarenhet. Vi får som sagt se. Personligen tror jag att helt andra aspekter kommer att spela in i det hela. T ex. att man har dragit det hela långt förbi vad som är skäligt för gärningen. Det enda sättet att rädda ansiktet. Det finns inte en jävel som någonsin skulle häktas i flera veckor för ett motsvarande krogslagsmål med flera inblandande. Flyktrisken i beaktande, men det är inte Palme-mordet vi talar om utan om en enkel misshandel där man normalt släpps efter förhör. Därför är det i mina ögon en makalöst överdriven aktion.