2019-08-15, 10:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
+1
Det Greta och hennes anhängare "glömmer" är att det väl inte spelar någon roll om själva resan är CO2-neutral om inte framställningsprocessen har varit det.

Samma sak med de hajpade elbilarna. Och solpanelerna. Och den ekologiska bomullen. För att inte tala om etanol från regnskogen.

Det är väl därför vi som inte älskar Greta över allt annat vrider oss när vi hör talas om hur "konsekvent" hon "alltid" är.

Man skulle ju önska att de hade lite mer av din kalla logik.

...medan produktionen av dieselbilar, dieselfartyg och flygplan - alternativen till segelfartyg alltså - inklusive alla deras komponenter, är helt emissionsfri..? Logik var det, ja...

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Samma med vesselfinder. Men på windy är senaste uppdateringen 20 minuter.

Tack, den sajten kände jag faktiskt inte till!
2019-08-15, 11:22
Medlem
Livsstilsparasits avatar
De har seglat förbi Englands sydöstra udde i den makliga farten av 13 knop.
2019-08-15, 11:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack, den sajten kände jag faktiskt inte till!

Windy är bra tycker jag:

https://windy.com/track-team-malizia...s-the-atlantic
2019-08-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
+1
Det Greta och hennes anhängare "glömmer" är att det väl inte spelar någon roll om själva resan är CO2-neutral om inte framställningsprocessen har varit det.

Samma sak med de hajpade elbilarna. Och solpanelerna. Och den ekologiska bomullen. För att inte tala om etanol från regnskogen.

Det är väl därför vi som inte älskar Greta över allt annat vrider oss när vi hör talas om hur "konsekvent" hon "alltid" är.

Man skulle ju önska att de hade lite mer av din kalla logik.

Det är enorma hycklare som vi har att göra med, att köpa en elbil med smutsig gruvdrift för att få fram litium till över 200 kg batterier motsvarar att köpa en vanlig bil och köra den 15000 mil.
Men det förstår ju inte Svante eller Greta.

För att inte tala om tillverkningen av båten hon seglar med till New York, som vanligt så handlar det enbart om symbolpolitik inte resultat som vanligt i det här patetiska landet.
Senast redigerad av Hibiscrub 2019-08-15 kl. 11:28.
2019-08-15, 11:39
Medlem
wwrs avatar
Alla förstår att Greta är en produkt av reklamgurus och starka ekonomiska aktörer (om man själv tar en skylt och strejkar så får man se hur långt man når - garanterat ingenstans) samt att resan som helhet säkert producerar en massa CO2. Men det är svårt att inte ryckas med av stämningen
Senast redigerad av wwr 2019-08-15 kl. 11:44.
2019-08-15, 12:10
Moderator
-Info-s avatar
Senaste nyheterna från Greta:

Citat:
"Day 2. 100 nautical miles west of Cape Finisterre. A very bumpy night but I slept surprisingly well. Some dolphins showed up and swam along the boat last night!"

https://twitter.com/GretaThunberg/st...39623880400896
2019-08-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Hur många kallingar skulle du vilja ha med dig på en sådan lång resa?

Alltså man tvättar väl? Inte har man med sig ombyte för att genomföra en hel resa utan att tvätta? Har Greta och övriga med sig 7-8 par underkläder per person räcker det att tvätta en gång i veckan. Men under själva båtresan har jag läst att de inte kommer att tvätta sig eller byta kläder...
2019-08-15, 12:29
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Senaste nyheterna från Greta:

Fy fan har dom nät där ute?? eller nä det är ju en av medarbetarna som inte finns som instagrammar..........

Citat:
Ursprungligen postat av justina
Alltså man tvättar väl? Inte har man med sig ombyte för att genomföra en hel resa utan att tvätta? Har Greta och övriga med sig 7-8 par underkläder per person räcker det att tvätta en gång i veckan. Men under själva båtresan har jag läst att de inte kommer att tvätta sig eller byta kläder...

Du har verkligen noll koll på vad hon åker med.
2019-08-15, 12:35
Medlem
BlackBookss avatar
Vem äger AMARAN SFE2513, denna skuta ligger oroväckande nära MalizaII.

Jag hoppas verkligen inte att skitungen ska avbryta redan...
2019-08-15, 12:47
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Vem äger AMARAN SFE2513, denna skuta ligger oroväckande nära MalizaII.

Jag hoppas verkligen inte att skitungen ska avbryta redan...

Positionen har inte uppdaterats på drygt 10 timmer. Båten befinner sig nog väster om Portugals kust.
2019-08-15, 12:49
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Positionen har inte uppdaterats på drygt 10 timmer. Båten befinner sig nog väster om Portugals kust.

Varför uppdaterar den inte?
2019-08-15, 12:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Fy fan har dom nät där ute?? eller nä det är ju en av medarbetarna som inte finns som instagrammar..........

Satellit.

Fast du har rätt på sätt och vis. Det står så här i en tidningsartikel:

Citat:
"There is a satellite phone on board, so she plans to send some pictures and text messages from her voyage to friends who will upload them on her social media accounts."

https://www.irishtimes.com/news/envi...ence-1.3985887

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in