Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vad skulle hon behöva för omfattande packning? Några ombyten kläder och varm jacka+skor tar väl inte jättemycket plats. Mobil + laddare.

Och pappa Svante kanske är extremt vältränad, han har väl ganska mycket fritid och kan ägna sig åt träning? Medelålders medelklassmän brukar ju cykla och springa mycket.

Jag har aldrig pratat om omfattande packning, citerade bara andra. Vet ingenting om hennes packning mer än att hon sagt att hon ska passa på att läsa, så en del böcker är det kanske. Eller läsplatta eller liknande. Det har också tydligt framgått att transportmöjligheterna på båten är mycket begränsade.

Det stämmer förstås att Svante mycket väl kan vara vältränad i likhet med många andra. (Själv känner jag tillräckligt många otränade medelålders karlar för att inte dra några slutsatser.) Det säger dock inget om hans förmåga att stå emot sjösjuka, kylan ombord, psykiska påfrestningar och sydamerikansk bakterieflora.

Det kanske blir han som tvingas kasta in handsken och avbryta hela expeditionen för dem båda?

Det finns väldigt många scenarier för den fortsatta utvecklingen, där hans roll inte bör förglömmas.
2019-08-15, 08:44
Medlem
Merwinnas avatar
Varför är sista positionen man kan se på Marine Traffic sex timmar gammal? Är det för att man måste betala för att se den senaste positionen, eller? Hittar ingen info om detta...
2019-08-15, 08:48
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför är sista positionen man kan se på Marine Traffic sex timmar gammal? Är det för att man måste betala för att se den senaste positionen, eller? Hittar ingen info om detta...

Samma med vesselfinder. Men på windy är senaste uppdateringen 20 minuter.
2019-08-15, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag har aldrig pratat om omfattande packning, citerade bara andra. Vet ingenting om hennes packning mer än att hon sagt att hon ska passa på att läsa, så en del böcker är det kanske. Eller läsplatta eller liknande. Det har också tydligt framgått att transportmöjligheterna på båten är mycket begränsade.

Det stämmer förstås att Svante mycket väl kan vara vältränad i likhet med många andra. (Själv känner jag tillräckligt många otränade medelålders karlar för att inte dra några slutsatser.) Det säger dock inget om hans förmåga att stå emot sjösjuka, kylan ombord, psykiska påfrestningar och sydamerikansk bakterieflora.

Det kanske blir han som tvingas kasta in handsken och avbryta hela expeditionen för dem båda?

Det finns väldigt många scenarier för den fortsatta utvecklingen, där hans roll inte bör förglömmas.

skiter fritt i havet och skapar alg blomining ?!
källa på ev gretas rare earth eqipment https://www.pcworld.com/article/2542..._in_china.html
krävs äx antal traktorer prosseser och lastbilar som går på disel

till värkligen av "eco" båten annigreta gör reklar för andvänder strora mängder https://www.biltema.se/bat/batvard/e...oxi-2000020523 epoxy
varniksskylt på denna
"Fara
Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer. Skadligt vid inandning. Orsakar allvarliga ögonskador. Kan orsaka allergisk hudreaktion. Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon. Skadligt vid hudkontakt. Skadligt vid förtäring. "

och förmodligen ÖKAR de kallade mickroplasterna ingen källa men kall logik
2019-08-15, 09:27
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Vad skulle hon behöva för omfattande packning? Några ombyten kläder och varm jacka+skor tar väl inte jättemycket plats. Mobil + laddare.
Dom skall vara borta till minst december så det behövs en hel del packning. Är den med i båten eller har den skickats med flyg?
2019-08-15, 09:32
Medlem
Gretas syn på befolkningsökningen. Ur Malenas bok "Scener ur hjärtat", 2019:

(Notera att hon har "djurrättskonton". Kan man tänka sig att hon är djurrättsaktivist också, med allt det innebär av handgripliga och odemokratiska metoder?)

Scen 62.
DIGITAL SUCCÉ

Citat:
Greta är inloggad på ett av sina djurrättskonton på Instagram och levererar sina favoritargument till sina favoritantagonister. Klimatförnekarna. Teknikoptimisterna och i synnerhet veganerna som flyger långt och ofta för att rädda världen med nya exotiska recept. Hon ser nöjd ut (…)

”Det var en pilot i USA som var vegan på grund av djurs rättigheter … som om inte djuren också behöver en fungerande atmosfär?” svarar vår dotter. ”Och så sa han att klimatkrisen berodde på att vi var för många människor.”

”Okej. Svarade du som vanligt?”

”Mmm …”, nickar Greta och ler med hela ansiktet.

Hon har några standardsvar som hon har sparat på svenska och engelska och ett av dem handlar om just befolkningsproblematiken som ständigt återkommande argument:

”Det är våra utsläpp som är problemet. Inte människorna. Ju rikare du är desto större utsläpp. Så om du vill begränsa befolkningen för att spara resurser borde du starta en kampanj för att vi ska göra oss av med alla miljardärer. Du kan kalla den ’mörda Bill Gates och förbjud alla företagsledare och filmstjärnor att skaffa barn!!' Men det lär nog bli lite svårt att få FN att anta en sådan resolution så jag rekommenderar att du minskar dina egna utsläpp istället. Eller stödjer utbildning för flickor i tredje världen eftersom det är det mest effektiva sättet att begränsa befolkningsökningar.”

”Vad svarade han?” frågar jag.

”Ingenting”, säger Greta. ”Eller vänta … han blockerade mig”, säger hon och skrattar så högt att Roxy hoppar upp i soffan och börjar skälla.

Hon tycks tro att hon "vann" debatten. Kanske i stället piloten bara skakade på huvudet och mumlade "den där ungjäveln verkar ju helt störd" för sig själv? Ja, vad vet jag? Att världen är mycket mer mångfasetterad än vad hon tycks tro.
2019-08-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ...napalm...
skiter fritt i havet och skapar alg blomining ?!
källa på ev gretas rare earth eqipment https://www.pcworld.com/article/2542..._in_china.html
krävs äx antal traktorer prosseser och lastbilar som går på disel

till värkligen av "eco" båten annigreta gör reklar för andvänder strora mängder https://www.biltema.se/bat/batvard/e...oxi-2000020523 epoxy
varniksskylt på denna
"Fara
Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer. Skadligt vid inandning. Orsakar allvarliga ögonskador. Kan orsaka allergisk hudreaktion. Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon. Skadligt vid hudkontakt. Skadligt vid förtäring. "

och förmodligen ÖKAR de kallade mickroplasterna ingen källa men kall logik

+1
Det Greta och hennes anhängare "glömmer" är att det väl inte spelar någon roll om själva resan är CO2-neutral om inte framställningsprocessen har varit det.

Samma sak med de hajpade elbilarna. Och solpanelerna. Och den ekologiska bomullen. För att inte tala om etanol från regnskogen.

Det är väl därför vi som inte älskar Greta över allt annat vrider oss när vi hör talas om hur "konsekvent" hon "alltid" är.

Man skulle ju önska att de hade lite mer av din kalla logik.
2019-08-15, 09:39
Medlem
styrlunds avatar
När jag läste om att hon skulle ta båten till Amerikat fick jag upp ett scenario.
Greta skulle kunna bli ett perfekt klimatmartyr.
Om båten skulle förlisa i ett oväder, som självklart har orsakats av oss drönares påverkan av klimatet, så finns det inga gränsar på hur vi kan staffbeskattas och avgiftsdränkas.
Självklart hoppas jag att Greta kommer fram.
Men, ska man hårdra saker, skulle hon kunna utnyttjas mera som död än levande just nu...
2019-08-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Dom skall vara borta till minst december så det behövs en hel del packning. Är den med i båten eller har den skickats med flyg?

Utöver varma kläder och mobil, vad behöver hon egentligen? Om hon inte ska tälta tror jag inte hon behöver så mycket packning. Hon kommer väl att ha tvättmöjligheter.
2019-08-15, 10:02
Medlem
Skulle ni kunna trycka Greta? Diskuterat detta med kollegor och vi kan inte riktigt komma fram till om det gränsar till pedofili på grund av hennes barnsliga utseende.

Jag skulle möjligen kunna tänk mig onykter förutsatt Gretis ragga upp mig.
2019-08-15, 10:29
Bannlyst
Var e greta nu? Hur ser väderutsikterna ut?
2019-08-15, 10:31
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Gretas syn på befolkningsökningen. Ur Malenas bok "Scener ur hjärtat", 2019:

(Notera att hon har "djurrättskonton". Kan man tänka sig att hon är djurrättsaktivist också, med allt det innebär av handgripliga och odemokratiska metoder?)

Scen 62.
DIGITAL SUCCÉ

Hon tycks tro att hon "vann" debatten. Kanske i stället piloten bara skakade på huvudet och mumlade "den där ungjäveln verkar ju helt störd" för sig själv? Ja, vad vet jag? Att världen är mycket mer mångfasetterad än vad hon tycks tro.

Jisses jävlar vilket dravel. Och det där har alltså getts ut som bok? Och folk läser den? Det finns tamejfan inget hopp.

Vilken utomordentligt dysfunktionell familj med tokmamma i spetsen.

Vi lever verkligen i kulturskymningens tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in