Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Jag pratade om "varumärke" några inlägg upp. Huvudproblemet är väl att varumärket "Greta Thunberg" skadas om hon ertappas med att flyga och någon t.ex fotograferar det och sedan sprider bilder över hela internet. Lite som när
Anders Lindberg ertappades med detta. Fast detta är väl 1000 gånger värre.
En Greta på en segelbåt är bra för varumärket. Det skickar två signaler:
- Noll CO2-utsläpp.
- Hon är en modig tjej.
En Greta som flyger skickar en stark signal:
- Vilken hycklare! Allt är ju bara en bluff!
Det här med att båtbesättningen flyger fram och tillbaka är kanske inte helt lyckat det heller, men inget slår ju en flygbild på Greta Thunberg.
Hej -Info-, ja, det är ju ett antal diskussioner som pågår parallellt i den här tråden, ber så mycket om ursäkt om jag rörde ihop några.
Jag håller med dig till 100% om att det vore förödande för Gretas varumärke (kommersiellt ord men låt oss vara realistiska) om hon ertappades med att stiga in i ett flygplan. Jag och många andra skulle ha full förståelse för om hon gör det av rationella och pragmatiska skäl, men många skulle garanterat inte missa tillfället att ”mosa” henne.
Problemet är att ”alla” vet att BMW + ytterligare ett storföretag sponsrar hennes resa, och därför får hon kritik. Deras namn återkommer ständigt, trots att hon förbjudit loggor på båten.
Vad jag tycker är värst är att själva Atlantresan absolut måste vara helt fossilfri, men i övrigt ser hon inga problem med att kuska runt med dieselfordon i vare sig Europa, Nord- eller Sydamerika, efter vad jag förstår iaf. Ser inte riktigt logiken med att klanka ner på just flyget. I synnerhet inte när det är det säkraste transportmedlet.
Spännande är det att följa utvecklingen hur som helst, det är vi nog många som tycker