Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-18, 17:21
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hihi! Är behovet stort så går det nog. Att börja med gympaövningar som dom gjort kan vara en oskyldig inkörsport.

Tror det var pappa hon gymmade med.
2019-08-18, 17:22
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Tror det var pappa hon gymmade med.

Aj, fan.
Men Boris skriver så här idag:
"Greta and her team sleep all night through and chat all day with Pierre. No one would have believed they enjoy this. 😉 All good so far"
2019-08-18, 17:29
Medlem
Citat:
Nöden har ingen lag. Och hon borde vara könsmogen.

Absolut. När lampan har släckts så händer det nog grejor där..
2019-08-18, 17:29
Medlem
Citat:
Nej, det finns väl ingen sådan. Definitionen är både dess styrka och svaghet. Problemet är förstås frågan vad man menar med intelligens.

Men som ett grovt verktyg verkar det fungera rätt bra. De som folk i allmänhet anser vara intelligentare tenderar att göra bättre ifrån sig på dessa test.

De flesta anser att Greta verkar intelligent, och skulle antagligen prestera bra, trots att testerna egentligen har lite att göra med den bild som ges av henne.
För att intelligens skall vara ett användbart begrepp så vill vi gärna att det skall förutsäga sådant som hur vi klarar oss i livet. The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life är ett exempel där författarna menar att man kan förutsäga personers möjligheter till lyckligt och framgångsrikt liv utifrån deras resultat på intelligenstester. De som presterar bra på testerna tenderar också att hålla sig friska, uppnå ekonomiskt välstånd, social framgång osv. Den som är intelligent tar bättre beslut och klarar sig därför bättre på alla plan.

I ett sådant kontext är förmodligen inte Greta att betrakta som fullt lika intelligent. Vi kan redan nu förutse en ökad risk för sjukdomar, att hon schabblar med ekonomin, blir arbetslös när stjärnglansen falnar, blir utan vänner på grund av social fyrkantighet. Stor risk att även Gretas eventuella hund kommer må pyton helt enkelt.

Ja, hon presterar kanske bra på några isolerade IQ-test. Men är det verkligen samma sak som att vara intelligent?
2019-08-18, 17:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Aj, fan.
Men Boris skriver så här idag:
"Greta and her team sleep all night through and chat all day with Pierre. No one would have believed they enjoy this. 😉 All good so far"

De verkar ha en trevlig seglartur över Atlanten. Greta ser ut att trivas bra under resan.

Alla som hoppade Greta skulle spy ned båten eller ligga utslagen vid det här laget eller bli kastad överbord av de andra får nog tänka ut något nytt. Alternativt så får de hoppas att det blir värre sen. Än finns det ju tid...
2019-08-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Såg på Gretas twitter idag när en snubbe undrade om Greta ska ta samma båten på hemvägen och om samma besättningen ska ta båten hem eller flyg så det kom massa Greta-sektmedlemmar till undsättning som skyllde snubben för mobbning och kallade honom en klimatförnekare.

Läste i en tysk tidning att nyvarande besättning (4-5 personer)ska flyga till europa när dom kommit fram till NY.
I så fall är det väl värre än om hon flygit över reguljärt.

När dom skiter i sina blå plasthinkar så hoppas jag de inte slänger skiten överbord för det är inte bra för havet"..
2019-08-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vederbörande besvarade mitt inlägg om IQ och intelligens sent i går kväll och jag postade nyss ett svar till vederbörande. Jag tänker inte diskutera andra användare på det sätt du väljer att göra.

Mitt intryck av Greta är inte att hon skulle vara en bångstyrig strejkande hysterika utan hon är tvärtom mycket sansad, uthållig och fokuserad. Det tycker jag är positiva egenskaper.
Uppenbarligen har klimatkampen fått Greta att blomma upp. Hennes mor säger att Greta är lycklig.
Jag unnar verkligen Greta att få vara lycklig.
Min invändning mot fenomenet Greta handlar om att det kontext hon befinner sig i är övergående. Hon är snart vuxen och det kommer att ställas andra krav och förväntningar på henne. Jag är orolig för ör att det kommer att sluta med en krasch.
Du kan sluta oroa dig. Greta är inte ute efter uppmärksamhet för egen del och när uppmärksamheten avtar kommer hon att känna sig fri studera, kanske på något amerikanskt universitet, medan andra tar vid som talesmän. Det hon gör nu gör hon för att hon är allvarligt oroad över vad de allt högre koldioxidnivåerna kommer att betyda för framtidens klimat.
2019-08-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Artikeln uppdaterades i dag av någon anledning.

https://www.expressen.se/halsoliv/ma...vi-madde-piss/

Haha, till och med hunden mådde piss.

Är resursskola ett finare ord för särskola (PK-ord)?

Malena i artikeln: "Om 18 år, med dagens utsläppstakt, har vi inte längre en atmosfär som fungerar för det nuvarande livet på jorden."

Var har hon hämtat det alarmerande påståendet ifrån, med tydlig tidsangivelse och allt? Är det ett officiellt uttalande från "världens främsta klimatforskare" i en rapport från IPCC?

Inte undra på att familjen mått piss eller att många av oss kallar den för "dysfunktionell" om de "eldar upp" varandra med svart undergångspropaganda på det här viset.

Den som eventuellt försöker argumentera emot avfärdas bara som "klimatförnekare" och "högerextremist" och Malena hör omedelbart stöveltramp ... 1930-talet är tillbaka ...

Hoppas för övrigt att deras vackra Golden retriever-hanne slipper att må piss numera.
2019-08-18, 17:39
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
För att intelligens skall vara ett användbart begrepp så vill vi gärna att det skall förutsäga sådant som hur vi klarar oss i livet. The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life är ett exempel där författarna menar att man kan förutsäga personers möjligheter till lyckligt och framgångsrikt liv utifrån deras resultat på intelligenstester. De som presterar bra på testerna tenderar också att hålla sig friska, uppnå ekonomiskt välstånd, social framgång osv. Den som är intelligent tar bättre beslut och klarar sig därför bättre på alla plan.

I ett sådant kontext är förmodligen inte Greta att betrakta som fullt lika intelligent. Vi kan redan nu förutse en ökad risk för sjukdomar, att hon schabblar med ekonomin, blir arbetslös när stjärnglansen falnar, blir utan vänner på grund av social fyrkantighet. Stor risk att även Gretas eventuella hund kommer må pyton helt enkelt.

Ja, hon presterar kanske bra på några isolerade IQ-test. Men är det verkligen samma sak som att vara intelligent?

Du skriver själv tenderar. Självklart är ett IQ-test inte någon kristallkula för framtida framgång.
2019-08-18, 17:40
Medlem
Citat:
Du skriver själv tenderar. Självklart är ett IQ-test inte någon kristallkula för framtida framgång.
Inte någon kristallkula men ett statistiskt väntevärde.
2019-08-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Malena har varit en ond och skadlig kraft, ja - men då är det väl bra att hon lägger den energin på Greta och klimatet i stället? Men jag måste säga, att det oroar mig lite att man inte vet var Greta står när det gäller övriga frågor, som BRUKAR ingå i samma paket som omsorgen om klimatet (men enligt mig inte behöver göra det). Som massmigrationen, daltandet med migranterna när de väl är här, genusfeminismen och HBTQ-tramset. Jag VILL stödja Greta, men jag vill inte vakna upp och finna att jag har närt en orm vid min barm...
Nej Malena är inte ond för att hon tycker om människor även om de är födda utomlands. De onda är de som gör skillnad och särbehandlar människor efter hudfärg. Vi är många som är tacksamma för att Greta fick just den uppväxtmiljö hon fick, bortsett från de elaka barn som mobbade henne i skolan kanske för att hennes mamma hette Malena Ernman.
2019-08-18, 17:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Du kan sluta oroa dig. Greta är inte ute efter uppmärksamhet för egen del och när uppmärksamheten avtar kommer hon att känna sig fri studera, kanske på något amerikanskt universitet, medan andra tar vid som talesmän. Det hon gör nu gör hon för att hon är allvarligt oroad över vad de allt högre koldioxidnivåerna kommer att betyda för framtidens klimat.
Jaha. Enligt dig kommer alltså Greta att magiskt förvandlas från ett barn med allvarlig neuropsykatrisk problematik och ätstörningar som alltid har sin pappa med sig till en vuxen, högpresterande, fungerande och självständig kvinna i USA.
Det tror du inte på själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in