2019-08-28, 02:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
De hade kanske förtur? Varför skulle bäddarna vara oanvända när Thunbergarna var vakna?
Läser du inte texten du citerar?
Det står ju uttryckligen att de tre som var ombord förutom Thunbergsrna sov på beanbags, dvs de sov inte i kojerna.

Citat:
Expressen 27 augusti:
Flera klimatorganisationer väntas också vara på plats för att hylla Greta Thunberg. Trots att det är oklart när evenemanget ska äga rum så har över 500 personer angett att de ska komma.

Enligt presskontakten kommer Greta sedan få vila ut. Hon kommer att delta i amerikanska fredagsstrejker, men det är allt som meddelas i nuläget om vad Thunberg ska göra innan klimatmötet börjar.

De andra ombord på båten – skepparen Boris Hermann, Pierre Casiraghi, som leder båtens racingteam, och dokumentärfilmaren Nathan Grossman – gläds nog också åt ankomsten, och chansen att sova i en riktig säng. De var bussiga nog att låta Svante och Greta Thunberg ta båtens två enda riktiga kojer, och har sovit på ”beanbags”, alltså puffkuddar, enligt*New York Times.*
2019-08-28, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Har de ankrat där ute? Båten står ju still på Windy. När kommer de fram? De får ju både sjöben och långben där ute i båten.
Hehe, nä, ngn här skrev att Svante inte setts till på ett tag. De hade väl lastat över honom på följebåten och nu vill han inte kliva tillbaks ?
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
119 miles kvar inte så mycket. Jag gissar nautiska mil.
https://twitter.com/GretaThunberg/st...32482788630529

Det kan ta tio timmar till alltså, eller mer i värsta fall. Om det är så lugnt som på bilden hela vägen.

Japp nautiska mil, 1852 meter, till skillnad ifrån engelska miles, som är 1609 meter.
1 knop = 1 nautisk mil/timme.
1 nautisk mil kallas också för distansminut, och att det heter minut har att göra med att Jordens omkrets kan mätas i 360 grader. En grad delas upp i 60 minuter, sk distansminuter, 21600 distansminuter går det på ett varv.
Och varje distansminut kan delas upp i 60 "sekunder"
Likaledes finns måtten bågminuter och bågsekunder, vilka är helt analoga men man bör inte använda dessa i sjöfarten som mått på avstånd utan de är mera att se som rena vinkelmått.
Bägge är mycket gamla enheter, metersystemet är nyare, men mycket mera genomtänkt.

21600 distansminuter blir 21600 x 1852 = 40000 km som är Jordens omkrets
Varför höll man då sig kvar till det gamla måttsystemet med nautiska mil i sjöfarten ?
Jo, därför att navigering till sjöss är mycket snarlikt tidmätning. Och tidmätning det var det första måttsystemet som antogs överallt, och bygger på Babyloniernas sätt att räkna dygnets tid i timmar, minuter och sekunder.
Det var The Royal British Geographical Society som omarbetade hela det systemet ifrån grunden:
https://www.rgs.org/
I och för sig så har man ju i modern tid börjat använda ett decimalsystem för tex GPS positionerna, och är ett lite kompaktare sätt att ange koordinater på.

Nu gör hon ju 9 knop just nu så det tar sin lilla tid, kl 0500 imorgon lokal tid kan hon ju vara framme.
I och för sig så kan de få bogseras ett tag med dessa sk ribb-båtar
Greta hade gissat att de skulle vara framme kl 1300 lokal tid, den 28e, enligt den här tweeten:
https://twitter.com/borisherrmann/st...22980263903232

Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
trodde den var i eftermiddag men hinder på vägen tycks ha uppstått.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag håller med dig.
Önskar att fler insåg att fenomenet Greta inte handlar om slumpen utan att hennes framfart är resultatet av en oerhört skickligt uppbyggd PR-kampanj. Och jag önskar att fler funderade över vad syftet med kampanjen är.
Som alltid: Follow the money.
Man kan ju gissa att vissa biltillverkare nu ligger i startgroparna att lansera nya elbilsmodeller, eller hybrider, inom kort. Vi vet ju att tex BMW är inblandade. Är det någon större bilmässa snart ? Och att Tyskland har varit så intresserade av att ta in "flyktingar" kan ju bero på att de kanske vill bygga ut bilfabrikerna i Tyskland, dvs Volkswagen, Porsche, BMW, Audi och Mercedes ?
Många (europeiska) företag vill nog sälja in sina "grön energi"-prylar till USA som ju är en jättemarknad. Prinsen Pierre Casiraghi har väl figurerat förut på diverse (teknik-)mässor, tecknande av handelsavtal, och liknande.
Gissningsvis så kommer de nu att sälja ut licenstillverkning av dessa Imoca 60, eller Open 60-klassade segelbåtar till varv i USA. USA är en jättemarknad för seglarentusiaster förstås, mycket beroende på att de i regel har mycket bättre väder än vad norra Europa har. Och USA har en betydligt bättre logistik kring sina hamnar (marinor) än vad tex södra Europa har.
Imoca 60 och dess varianter är ju en lämplig storlek på en segelbåt som inte kräver så stor besättning, och drar inte så stora hamnavgifter heller.

Efter finanskrisen 2008 så övergavs mängder av segelbåtar i USA, hamnarna var ju fulla av sådana vrak, och man tror väl att amerikanerna nu är pigga på att köpa nya ??
USA är dessutom eftersatt när det gäller nytänkandet kring "grön teknik".
Rimligtvis måste man ju till slut hitta någon riktigt bra "grön" produkt som går att sälja....

Citat:
Det låter konstruerat. Besättningen måste ju ha sovit i skift rimligtvis.
Så varför har man inte delat kojer med Thunbergarna? Thunbergarna har ju inte använt dem dygnets alla timmar.

Jag gissar att de hellre vill sova på beanbags därför att de har ont i axlarna efter allt vevandet. Rörkojerna är nog inte så bra om man har ont i axlarna
2019-08-28, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Undrar hur det har gått för Svante i den här sjögången - har han alls synts till på bild efter de inledande dagarna när det talades så uppmuntrande om att ingen blivit sjösjuk?

Jag tror han blivit överlämnad till följebåten för längesen. Syltryggen pallade inte helt enkelt.
2019-08-28, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta kommer att resa runt i Amerika och besöka flera länder. Jag tror inte att han vågar skicka iväg Greta ensam på en sådan resa. Speciellt i Sydamerika kan det ju bli lite farligt, om Greta reser runt helt ensam.

Och vad får dig att tro att resan blir säkrare med mes-Svante som följeslagare?
2019-08-28, 05:16
Medlem
Haha!
Malizia har knappt rört sig ur fläcken på de timmar jag sovit. De vill väl knappast komma fram mitt i natten, för få människor där då som kan tillbe Sankt Greta och Boris-PR-gurun.
2019-08-28, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Nej, men kul ser det ut att vara.

För en som gillar segling så ser det helt underbart ut! Jag hade tagit hennes plats alla dagar i veckan!
2019-08-28, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag ska be till Gud att dina inlägg försvinner för alltid.

Låt oss be tillsammans, dåren är totalt sinnessjuk!
2019-08-28, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Det hoppas jag att den inte gjort för på något sätt så finner jag den här figuren alldeles förtjusande. Vi har inte samma åsikter och tro men ja, jag gillar framtoningen.
Så må inspirationen fortsätta flöda. För oss alla egentligen.

Undrar hur det blir när Sankta Greta ska iland. Då har hon kanske sjöben och kan inte gå rakt. Ja nu blir vi väl snart översköljda i slaskpressen om ungens göranden och låtanden igen. Det har ju varit ganska lugnt på den fronten annars.

Håller med om vår inspiratoer. Vad vore detta forum om vi inte hade olika åsikter?
Sen kan jag säga att efter två veckor på sjön så gungar det när man kommer iland, ja. En sorts omvänd sjösjuka kan inträffa. Rätt häftigt fenomen när man varit med om det.
2019-08-28, 05:49
Medlem
Citat:
De hade kanske förtur? Varför skulle bäddarna vara oanvända när Thunbergarna var vakna?

Det var ju du själv som citerade en text om att de överlät kojerna till Svante och Greta?! Börjar demensen göra sig påmind, gamle man?
2019-08-28, 06:09
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Haha!
Malizia har knappt rört sig ur fläcken på de timmar jag sovit. De vill väl knappast komma fram mitt i natten, för få människor där då som kan tillbe Sankt Greta och Boris-PR-gurun.

Var det därför som de tog en 25 sjömils omväg via Block Island där det också var svagare vindar. Jag gissar på att de förlorade runt 3 timmar på den omvägen. Undrar om Boris tänkte att Greta skulle vinna gissningsleken genom att komma fram vid 13:00 tiden istället för 10:00 som han själv har gissat?

Länk till deras gissningar.

2019-08-28, 06:12
Medlem
Citat:
Läser du inte texten du citerar?
Det står ju uttryckligen att de tre som var ombord förutom Thunbergsrna sov på beanbags, dvs de sov inte i kojerna.
Jovisst! Men antingen har Expressen och NY Times fel eller så stod två kojer tomma när Greta och Svante inte sov.
2019-08-28, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hehe, nä, ngn här skrev att Svante inte setts till på ett tag. De hade väl lastat över honom på följebåten och nu vill han inte kliva tillbaks ?

Japp nautiska mil, 1852 meter, till skillnad ifrån engelska miles, som är 1609 meter.
1 knop = 1 nautisk mil/timme.
1 nautisk mil kallas också för distansminut, och att det heter minut har att göra med att Jordens omkrets kan mätas i 360 grader. En grad delas upp i 60 minuter, sk distansminuter, 21600 distansminuter går det på ett varv.
Och varje distansminut kan delas upp i 60 "sekunder"
Likaledes finns måtten bågminuter och bågsekunder, vilka är helt analoga men man bör inte använda dessa i sjöfarten som mått på avstånd utan de är mera att se som rena vinkelmått.
Bägge är mycket gamla enheter, metersystemet är nyare, men mycket mera genomtänkt.

21600 distansminuter blir 21600 x 1852 = 40000 km som är Jordens omkrets
Varför höll man då sig kvar till det gamla måttsystemet med nautiska mil i sjöfarten ?
Jo, därför att navigering till sjöss är mycket snarlikt tidmätning. Och tidmätning det var det första måttsystemet som antogs överallt, och bygger på Babyloniernas sätt att räkna dygnets tid i timmar, minuter och sekunder.
Det var The Royal British Geographical Society som omarbetade hela det systemet ifrån grunden:
https://www.rgs.org/
I och för sig så har man ju i modern tid börjat använda ett decimalsystem för tex GPS positionerna, och är ett lite kompaktare sätt att ange koordinater på.

Nu gör hon ju 9 knop just nu så det tar sin lilla tid, kl 0500 imorgon lokal tid kan hon ju vara framme.
I och för sig så kan de få bogseras ett tag med dessa sk ribb-båtar
Greta hade gissat att de skulle vara framme kl 1300 lokal tid, den 28e, enligt den här tweeten:

Man kan ju gissa att vissa biltillverkare nu ligger i startgroparna att lansera nya elbilsmodeller, eller hybrider, inom kort. Vi vet ju att tex BMW är inblandade. Är det någon större bilmässa snart ? Och att Tyskland har varit så intresserade av att ta in "flyktingar" kan ju bero på att de kanske vill bygga ut bilfabrikerna i Tyskland, dvs Volkswagen, Porsche, BMW, Audi och Mercedes ?
Många (europeiska) företag vill nog sälja in sina "grön energi"-prylar till USA som ju är en jättemarknad. Prinsen Pierre Casiraghi har väl figurerat förut på diverse (teknik-)mässor, tecknande av handelsavtal, och liknande.
Gissningsvis så kommer de nu att sälja ut licenstillverkning av dessa Imoca 60, eller Open 60-klassade segelbåtar till varv i USA. USA är en jättemarknad för seglarentusiaster förstås, mycket beroende på att de i regel har mycket bättre väder än vad norra Europa har. Och USA har en betydligt bättre logistik kring sina hamnar (marinor) än vad tex södra Europa har.
Imoca 60 och dess varianter är ju en lämplig storlek på en segelbåt som inte kräver så stor besättning, och drar inte så stora hamnavgifter heller.

Efter finanskrisen 2008 så övergavs mängder av segelbåtar i USA, hamnarna var ju fulla av sådana vrak, och man tror väl att amerikanerna nu är pigga på att köpa nya ??
USA är dessutom eftersatt när det gäller nytänkandet kring "grön teknik".
Rimligtvis måste man ju till slut hitta någon riktigt bra "grön" produkt som går att sälja....

Jag gissar att de hellre vill sova på beanbags därför att de har ont i axlarna efter allt vevandet. Rörkojerna är nog inte så bra om man har ont i axlarna
Det borde varit Svante som tog bilden

https://mobile.twitter.com/GretaThun...32482788630529

igår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in