2019-08-28, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Också med tanke på Gretas ålder är hon också extremt klarsynt och informerad om världen.
Jämför med den text av Greta som publicerades förra våren:
https://www.svd.se/vi-vet--och-vi-kan-gora-nagot-nu
Det är också märkligt att irl tycks Greta inte heller uttrycka sig som hon gör i boken.

Jag kommer osökt att tänka på David Lagercrantz som spökskrev Zlatan Ibrahimovics självbiografi. Han hittade på alla citat. Man har skapat den litterära illusionen av Greta som en del av ett varumärkesbyggande.
Och jag kommer att tänka på Aron Flam som var spökskrivare åt Pascalidou för ca 15 år sedan. (Så hon kanske är oskyldig, det kan vara någon av hennes spökskrivare som stått för plagiaten?) Att Greta™ tycks uttrycka sig mycket olika i tal och i skrift behöver inte i sig bevisa något. Men det väcker misstänksamhet. Det finns en omfattande organisation och logistik som ligger långt bortom gränsen för vad en ensam person klarar av.
2019-08-28, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
De hade kanske förtur? Varför skulle bäddarna vara oanvända när Thunbergarna var vakna?
Det kanske var smuts i kojerna.någon kanske hade kräkts eller kissat på sig. Det är inget som jag vet. Bara en tanke.
2019-08-28, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hehe, nä, ngn här skrev att Svante inte setts till på ett tag. De hade väl lastat över honom på följebåten och nu vill han inte kliva tillbaks ?

Japp nautiska mil, 1852 meter, till skillnad ifrån engelska miles, som är 1609 meter.
1 knop = 1 nautisk mil/timme.
1 nautisk mil kallas också för distansminut, och att det heter minut har att göra med att Jordens omkrets kan mätas i 360 grader. En grad delas upp i 60 minuter, sk distansminuter, 21600 distansminuter går det på ett varv.
Och varje distansminut kan delas upp i 60 "sekunder"
Likaledes finns måtten bågminuter och bågsekunder, vilka är helt analoga men man bör inte använda dessa i sjöfarten som mått på avstånd utan de är mera att se som rena vinkelmått.
Bägge är mycket gamla enheter, metersystemet är nyare, men mycket mera genomtänkt.

21600 distansminuter blir 21600 x 1852 = 40000 km som är Jordens omkrets
Varför höll man då sig kvar till det gamla måttsystemet med nautiska mil i sjöfarten ?
Jo, därför att navigering till sjöss är mycket snarlikt tidmätning. Och tidmätning det var det första måttsystemet som antogs överallt, och bygger på Babyloniernas sätt att räkna dygnets tid i timmar, minuter och sekunder.
Det var The Royal British Geographical Society som omarbetade hela det systemet ifrån grunden:
https://www.rgs.org/
I och för sig så har man ju i modern tid börjat använda ett decimalsystem för tex GPS positionerna, och är ett lite kompaktare sätt att ange koordinater på.

Nu gör hon ju 9 knop just nu så det tar sin lilla tid, kl 0500 imorgon lokal tid kan hon ju vara framme.
I och för sig så kan de få bogseras ett tag med dessa sk ribb-båtar
Greta hade gissat att de skulle vara framme kl 1300 lokal tid, den 28e, enligt den här tweeten:
https://twitter.com/borisherrmann/st...22980263903232

Man kan ju gissa att vissa biltillverkare nu ligger i startgroparna att lansera nya elbilsmodeller, eller hybrider, inom kort. Vi vet ju att tex BMW är inblandade. Är det någon större bilmässa snart ? Och att Tyskland har varit så intresserade av att ta in "flyktingar" kan ju bero på att de kanske vill bygga ut bilfabrikerna i Tyskland, dvs Volkswagen, Porsche, BMW, Audi och Mercedes ?
Många (europeiska) företag vill nog sälja in sina "grön energi"-prylar till USA som ju är en jättemarknad. Prinsen Pierre Casiraghi har väl figurerat förut på diverse (teknik-)mässor, tecknande av handelsavtal, och liknande.
Gissningsvis så kommer de nu att sälja ut licenstillverkning av dessa Imoca 60, eller Open 60-klassade segelbåtar till varv i USA. USA är en jättemarknad för seglarentusiaster förstås, mycket beroende på att de i regel har mycket bättre väder än vad norra Europa har. Och USA har en betydligt bättre logistik kring sina hamnar (marinor) än vad tex södra Europa har.
Imoca 60 och dess varianter är ju en lämplig storlek på en segelbåt som inte kräver så stor besättning, och drar inte så stora hamnavgifter heller.

Efter finanskrisen 2008 så övergavs mängder av segelbåtar i USA, hamnarna var ju fulla av sådana vrak, och man tror väl att amerikanerna nu är pigga på att köpa nya ??
USA är dessutom eftersatt när det gäller nytänkandet kring "grön teknik".
Rimligtvis måste man ju till slut hitta någon riktigt bra "grön" produkt som går att sälja....

Jag gissar att de hellre vill sova på beanbags därför att de har ont i axlarna efter allt vevandet. Rörkojerna är nog inte så bra om man har ont i axlarna
Jag är mycket imponerad av dr. Svennes kunskaper. Kul att han tar sig tid att skriva i den här tråden.
2019-08-28, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Jag tror han blivit överlämnad till följebåten för längesen. Syltryggen pallade inte helt enkelt.
Vad har de för slags följebåt?
2019-08-28, 07:18
Medlem
Citat:
För en som gillar segling så ser det helt underbart ut! Jag hade tagit hennes plats alla dagar i veckan!
Jag är överlycklig över att jag inte är med. Snygga killar visserligen men alla är ju gifta så det blir att se men inte röra.
2019-08-28, 07:24
Medlem
Citat:
Håller med om vår inspiratoer. Vad vore detta forum om vi inte hade olika åsikter?
Sen kan jag säga att efter två veckor på sjön så gungar det när man kommer iland, ja. En sorts omvänd sjösjuka kan inträffa. Rätt häftigt fenomen när man varit med om det.
Ja det märker man tom om man har åkt buss länge. Man kan bli lite gungig när man kommer hem även om man inte varit åksjuk alls på bussen. Så det tror jag på att detta kan inträffa.
2019-08-28, 07:49
Medlem
Citat:
Håller med om vår inspiratoer. Vad vore detta forum om vi inte hade olika åsikter?
Sen kan jag säga att efter två veckor på sjön så gungar det när man kommer iland, ja. En sorts omvänd sjösjuka kan inträffa. Rätt häftigt fenomen när man varit med om det.

+1
Inspiratoeren är en charmerande och vänlig gentleman som dessutom är hederlig nog att lyfta fram synpunkter och artiklar som inte bara är till Gretas fördel.

Att han inte kallar andra tråddeltagare för tillmälen som ”asshole” och ”kryp” är också ett plus i kanten.

Hoppas han är tillbaka snart igen

*
Har upptäckt fenomenet med att marken ”gungar” när man stiger i land redan efter hyfsat korta resor med stora och stabila färjor. Omöjligt att ens föreställa sig hur det är efter 2 veckor på en segelbåt över Atlanten ...
2019-08-28, 07:54
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
+1
Inspiratoeren är en charmerande och vänlig gentleman som dessutom är hederlig nog att lyfta fram synpunkter och artiklar som inte bara är till Gretas fördel.

Att han inte kallar andra tråddeltagare för tillmälen som ”asshole” och ”kryp” är också ett plus i kanten.

Hoppas han är tillbaka snart igen

Han fantiserar om att han känner Greta
2019-08-28, 08:04
Medlem
Jofs avatar
Greta Thunberg "(klimataktivist)"
Hur länge kommer hon att vara just det?
Epitetet klimataktivist kommer förr eller senare att ersättas av något annat eller av inget alls (i bästa fall).
Greta Thunberg folkpartist. Greta Thunberg studerande. Greta Thunberg ...
2019-08-28, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Greta Thunberg "(klimataktivist)"
Hur länge kommer hon att vara just det?
Epitetet klimataktivist kommer förr eller senare att ersättas av något annat eller av inget alls (i bästa fall).
Greta Thunberg folkpartist. Greta Thunberg studerande. Greta Thunberg ...
Läste någonstans att Greta kan spela piano om det är sant. Då kanske det blir Greta Thunberg pianist. Det skulle vara det bästa tycker jag.
2019-08-28, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag är mycket imponerad av dr. Svennes kunskaper. Kul att han tar sig tid att skriva i den här tråden.

Jag håller med. Är själv seglare med förarbevis men detta om distansminuter och dess bakgrund hade jag missat! Värdefullt för tråden att få input från en till synes mycket kompetent och erfaren person.
Helt OnT också då tråden de senaste veckorna handlat nästan enbart om seglingen.
2019-08-28, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag är överlycklig över att jag inte är med. Snygga killar visserligen men alla är ju gifta så det blir att se men inte röra.

Jag är karl och inte lagd åt det hållet, så jag hade fokuserat mer på utsikten över havet snarare än att glåma på de svettiga karlarna ombord 😄

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in