2019-08-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja det märker man tom om man har åkt buss länge. Man kan bli lite gungig när man kommer hem även om man inte varit åksjuk alls på bussen. Så det tror jag på att detta kan inträffa.

Tro mig, jag har varit ute till havs långa perioder 😊
2019-08-28, 08:25
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det borde varit Svante som tog bilden

https://mobile.twitter.com/GretaThun...32482788630529

igår.

Är det inte Svante som står i bakgrunden tillsammans med besättningen?
2019-08-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Läste någonstans att Greta kan spela piano om det är sant. Då kanske det blir Greta Thunberg pianist. Det skulle vara det bästa tycker jag.

Ojoj, det är inte det enda hon kan.
Hon är begåvad dansare, sångerska, teaterartist samt innehar absolut gehör.
Det finns överhuvudtaget inget som denna lilla Kristuslika flicka går bet på.
2019-08-28, 08:30
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Jag håller med. Är själv seglare med förarbevis men detta om distansminuter och dess bakgrund hade jag missat! Värdefullt för tråden att få input från en till synes mycket kompetent och erfaren person.
Helt OnT också då tråden de senaste veckorna handlat nästan enbart om seglingen.

Den kunskapen är basal och ingår om man ska ha förarbevis, (Det Som tidigare kallades skepparexamen.) Hur ska du annars veta hur du mäter avstånd på sjökort
2019-08-28, 08:31
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:

Omdöme
2019-08-28, 08:32
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Fast det optimala vore: Greta - skolelev.
2019-08-28, 08:58
Medlem
Fp
2019-08-28, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Den kunskapen är basal och ingår om man ska ha förarbevis, (Det Som tidigare kallades skepparexamen.) Hur ska du annars veta hur du mäter avstånd på sjökort

Har du själv skepparexamen?
Givetvis vet jag vad distansminuter/sjömil/knop/1852m är men DrSvenne adderade ytterligare en dimension i kunskapen.
2019-08-28, 09:22
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Har du själv skepparexamen?
Givetvis vet jag vad distansminuter/sjömil/knop/1852m är men DrSvenne adderade ytterligare en dimension i kunskapen.

Ta din passade och när upp en gradminut, sekund eller vad som är lämpligt, på vänstra eller högra sidan av sjökortet. Då har du en gradminut på din passade, och kan mäta upp sträckor på sjökortet.

Den gradminuten är inte lika med en sjömil, som definieras som 1852 meter, men som för alla praktiska tillämpningar är det tillräckligt bra. För övrigt är inte jorden rund i alla fall, så att hålla på med en massa decimaler ger i alla fall inget.

Du mäter inte upp din minut uppe eller nere på simkortet, eftersom en sådan minut är mycket mindre på våra breddgrader.
2019-08-28, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Ta din passade och när upp en gradminut, sekund eller vad som är lämpligt, på vänstra eller högra sidan av sjökortet. Då har du en gradminut på din passade, och kan mäta upp sträckor på sjökortet.

Den gradminuten är inte lika med en sjömil, som definieras som 1852 meter, men som för alla praktiska tillämpningar är det tillräckligt bra. För övrigt är inte jorden rund i alla fall, så att hålla på med en massa decimaler ger i alla fall inget.

Du mäter inte upp din minut uppe eller nere på simkortet, eftersom en sådan minut är mycket mindre på våra breddgrader.

Vad yrar du om? Jag har navigerat över Nordsjön, Engelska kanalen, Atlanten, Biscaya samt Medelhavet utan att rådfråga dig. Så vad är din poäng? Min poäng var att DrSvenne förklarade den historiska bakgrunden till just distansminuter.
Idiot.
2019-08-28, 10:06
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Vad yrar du om? Jag har navigerat över Nordsjön, Engelska kanalen, Atlanten, Biscaya samt Medelhavet utan att rådfråga dig. Så vad är din poäng? Min poäng var att DrSvenne förklarade den historiska bakgrunden till just distansminuter.
Idiot.

Jaha. Då förvånar du mig genom att inte kunna den historiska bakgrunden. Då kanske du även känner till att knop inte är ett längdmått?
Idiot.
2019-08-28, 10:18
Medlem
Greta twittrar om att hon ser ljusen från Long Island.

https://twitter.com/GretaThunberg/st...21693017776128

Om några timmar kan en påpasslig fotograf fotografera Malizia II segla in mot Frihetsgudinnan i soluppgången. Mycket symboliskt.

https://www.youtube.com/watch?v=FFeTP10DnEM

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in