Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
”Alla” vet väl att CO2 klassas som en växthusgas. Det har kanske ursprungligen framkommit via experiment. Kanske i glasbehållare eller växthus?
Om Greta har gjort experimentet i skolmiljö har det definitivt skett i en instängd miljö. Såvida det inte hände när hon var i väg och skolstrejkade och därigenom missade undervisningen helt och hållet.
Knäckfrågan är väl snarare - rätta mig om jag har missförstått - om man kan applicera fynden i global skala och genom hela atmosfären, där det finns många andra påverkande variabler än i ett slutet rum.
Jag googlar gärna vidare på egen hand. Vi kanske kan bidra med länktips från varsitt håll?
Googla på Svante Arrhenius, hans avhandling finns på engelska och på tyska på nätet och på engelska Wikipedia finns en hyfsad sammanfattning. Effekten av 300-400 ppm CO2 i atmosfären tycks väldigt liten, men den är helt avgörande för klimatet. 0 ppm CO2 ger en mycket kall jordyta medan högre ppm-värden ger högre temperaturer. Normalt (mellan katastroferna) är det lagom temperatur för de livsformer som finns just då. När arter börja dö blir det kedjereaktioner eftersom de är beroende av varandra.
Visst finns det fler faktorer än CO2 och de verkar för att höja eller för att sänka temperaturen, men krisen handlar om den CO2 som vi släpper ut från fossil förbränning. Du vet allt det här och ändå driver du aldrig frågan framåt utan försöker göra största möjliga motstånd.
Greta Thunberg är ännu inte tystad - det tär förstås på en människa att hela tiden bli bevakad, angripen och ifrågasatt. Hon är klimatforskarnas hopp. Forskare tillåts att forska, det är deras jobb och industrivärldens mäktiga är kloka nog att sträva efter information av hög kvalitet. Men hur många forskare är så otadliga som Greta? Det finns alltid lik i garderoben som lobbyföretag kan gräva fram. Och hur många har förutsättningar för att bli så framgångsrika kommunikatörer som Greta?
Vad du sysslar med i tråden är nog att tjäna lite pengar skattefritt från suspekta lobbyingföretag. Din långa och stilige son behöver säkert märkeskläder mer än ett människovänligt klimat.