2019-09-30, 08:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Jag skrev inte att den är Photoshoppad. Jag skrev bara att den rapporterar Photoshop som programmet som skapade den. Det är stor skillnad det.

Om jag vill så kan jag skriva namnet "Kalle Anka" i filen, utan att det betyder att Kalle Anka egenhändigt har skapat fotot...
Men bilden har förmodligen inte gått direkt från en telefon till Instagram utan körts via en dator och Photoshop?

Jag uttryckte mig oklart. Med shoppad menade jag i detta fall bara att någon har besvärat sig med att köra den i Photoshop i en dator, (men inte säkert manipulerat den).
Senast redigerad av wwr 2019-09-30 kl. 08:42.
2019-09-30, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist

I mitten av 1800-talet var det mycket kallt på grund av ett stort vulkanutbrott i Stilla havet. Uppgången från den köldperioden framstår som en tidig värmeökning. År 1900 hade koldioxidnivåerna stigit snabbt pga fossila bränslen.

Annars brukar man förstås tala om ett längre perspektiv i form av "lilla istiden".

Citat:
Perioden varade olika länge i olika regioner men definieras ofta som från omkring år 1350 till omkring 1850, alternativt mellan 1430 och 1850 eller från 1500-talet till mitten av 1800-talet.

Men jag lämnar den diskussionen därhän.

Det är lite trist att du inte kan eller vill förstå att forskning kan vara politiskt präglad och vad det kan innebära att IPCC tillsätts politiskt. Men jag lämnar den diskussionen också. Jag är övertygad om att sanningen kommer att komma fram. Och den är inte enbart till Gretas fördel, om man säger så.
2019-09-30, 08:45
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men bilden har förmodligen inte gått direkt från en telefon till Instagram utan körts via en dator och Photoshop?

Jag uttryckte mig oklart. Med shoppad menade jag i detta fall bara att någon har besvärat sig med att köra den i Photoshop i en dator, (men inte säkert manipulerat den).

Jag kan inte svära på det. Tyvärr kan jag bara se vad som står i filen, men jag kan inte se vilken väg den tog. Har hittat antydningar på nätet att det kan vara iPhone som ändrar "skaparen" av filen. Dessutom Photoshop levererar JPEG och inte JFIF. Har vi någon bildexpert på tråden som kan komma med lite vettigare input än det jag kan leverera?
2019-09-30, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Hon har nu sagt, att hon ska dela på det nya alternativa nobelpriset mellan sig själv och FFF, så hon börjar tänka till! Om hon nu får Nobels fredspris hoppas och räknar jag, att hon gör en liknande lösning. Formellt får dock ett barn EJ skänka bort de stora summor, som hon har gjort, vilket överförmyndare skriftligt har påpekat!

Ja, hur ska det gå med FFF? Du har ju berättat om den radikala falangen som ville motarbeta kapitalism och som försökte avsätta (?) Greta i Lausanne under former som journalisterna inte ens fick ta del av.

Radikala rörelser har en tendens att dra åt olika håll, där en del är mer aggressiva, oförsonliga och otåliga än andra. Är det, som här, unga människor inblandade är konsekvenstänket av biologiska skäl inte heller det bästa.

Det blir inte lätt för Greta att hålla ihop rörelsen. Kanske pengarna försvinner åt ett håll som hon inte alls kan stå för?

Hon kanske borde gett dem till ett "säkrare kort". Varför inte till Greenpeace? Problemet är att Greenpeace inte alls är lika förtjusta i Parisavtalet som hon:

https://inbeijing.se/bulletin/2019/0...innan-ar-2030/

Citat:
Medan många i Sverige ser på klimatförändringarna som en fråga om flygresor och sugrör av plast, uppmärksammade Greenpeace i en text under gårdagen den enskilt viktigaste frågan för huruvida mänskligheten kan stoppa den globala uppvärmningen. Nämligen hur många hundra nya kolkraftverk Kina kommer att bygga under det kommande årtiondet.

Citat:
För samtidigt som USA och Europa enligt Parisavtalet lovade minska sina utsläpp med 25 respektive 40 procent under närmsta åren, så insisterade Kina på rätten att fortsätta öka sina utsläpp fram till år 2030. Detta trots att Kina redan står för cirka 30 procent av världens koldioxidutsläpp, vilket är mer än USA och Europa tillsammans.

Ja, hur påläst är Greta egentligen?
2019-09-30, 08:49
Medlem
Citat:
Jag bara kollade grovt.
På Youtube lades hennes tal i New York upp 24/9, i Montreal den 27/9. Det tar 6 timmar att köra enligt Google men säkert mycket tid i städerna. Samt allt annat hon gör.

Det gäller att passa ihop detta med mer detaljerade uppgifter om hennes göranden samt hennes Twitter.

Den som kan visa att hon kom i tidsnöd och tog helikopter/business-jet för att hinna möta sina lärjungar, får Nobelpriset

Jag vet inte alls hur hon reste. Men det är mycket skumt att det i Skavlan sägs bestämt (enligt tidigare i tråden) att hon får låna Arnolds elbil. Men sedan blir det tyst om resan.
Greta™ är barnsligt fixerad vid sin egen person. Det tycks vara hennes OCD som gör att hon känner sig smutsig om hon färdas i ett fordon som drivs av fossilt bränsle. Om hon hade varit lite mer begåvad så hade hon förstått att man måste se till helheten. I USA är 63,5% av elproduktionen genererad med fossila bränslen. Motsvarande siffra för Polen är ca 85%. Att åka elbil eller tåg i de länderna är alltså långt från fossilfritt, oavsett önsketänkande. Hennes seglats över Atlanten gav upphov till många fler flygresor än om hon själv hade tagit flyget. Men det enda som räknas är hur hennes höghet själv transporteras. Den omgivande verkligheten vill hon tydligen helst inte tänka på, bättre att stanna kvar i den lilla ångestbubblan. Och det här barnet tillbes av vuxna människor. Patetiskt.
2019-09-30, 08:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag kan inte svära på det. Tyvärr kan jag bara se vad som står i filen, men jag kan inte se vilken väg den tog. Har hittat antydningar på nätet att det kan vara iPhone som ändrar "skaparen" av filen. Dessutom Photoshop levererar JPEG och inte JFIF. Har vi någon bildexpert på tråden som kan komma med lite vettigare input än det jag kan leverera?
Tack, det var intressant.

Skall man bara spåna om bilden ser det ut som kvällssol, kanske. Dessutom västerifrån om man reser norrut. Ger trafikvarning för marschen den 27. Kanske tagen på kvällen 26? Det gäller att pussla ihop detta med Twitter och se om det går att dra slutsatser om hennes resande.

( https://www.instagram.com/p/B25Nv5XCJ0i/ )

Edit: "See you tomorrow" står det. Så den är upplagd den 26.

I vilket fall mycket märkligt att det sägs bestämt i Skavlan att hon får låna Schwarzeneggers Hummer, men sedan blir det tyst om resan.
Senast redigerad av wwr 2019-09-30 kl. 08:58.
2019-09-30, 09:10
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Tack, det var intressant.

Skall man bara spåna om bilden ser det ut som kvällssol, kanske. Dessutom västerifrån om man reser norrut. Upplagd den 27, tror jag. Men ger trafikvarning för marschen den 27. Kanske tagen på kvällen 26? Det gäller att pussla ihop detta med Twitter och se om det går att dra slutsatser om hennes resande.

I vilket fall mycket märkligt att det sägs bestämt i Skavlan att hon får låna Schwarzeneggers Hummer, men sedan blir det tyst om resan.

Bilden motsvarar vad som kunde ha tagits på resan.

Enligt Twitter las bilden upp kl 02:09, men jag antar att det var svensk tid, dvs:
- kör Greta med sin egen iPhone i USA? Inte omöjligt... Förut använde USA annan standard på nätet, men det lär ha ändrats en del de senaste åren.
- har inte iPhone automatisk inställning av tiden efter värdnätet? Jo, det har den, men det kanske går att låta bli att använda lokaltid.
- om iPhones tid är 02:09 så borde rimligtvis tiden i USA ha varit ca 20-någonting. Är det så pass ljust där vid den tidpunkten? Greta kan också ha tagit bilden tidigare och lagt upp den senare.

Jag ser ingen anledning att ifrågasätta att hon fick låna Arnies åk, kanske med Arnie som förare, vem vet? Av olika anledningar kan jag inte förmå mig till att tro att just Greta ljuger medvetet, bl.a. med tanke på hennes AST. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att andra i Gretas omgivning kan vara lite väl generösa med olika aspekter av sanningen.
2019-09-30, 09:17
Medlem
theanthropologists avatar
Greta är inte hård mot folk som reser. Vad jag vet finns två saker som hon tagit upp:

1. I ett tal kritiserar hon dem som besöker klimatmöten och kommer med privat-jet.

2. Hon har framfört en lista med fem råd som hon rekommenderar sina följare: studera, diskutera, bli vegan, sluta flyg och ingen onödig konsumtion.

Fyll gärna på om ni har källa.

Hon har sagt att hon har slutat flyga och förmått sina föräldrar att sluta flyga, men det är ingen hemlighet att hon reser mycket. Mest tåg men också elbil. Tågen och elbilarna är inte utsläppsfria och allmänt är det praktiskt taget omöjligt att leva utsläppsfritt i vårt samhälle, särskilt om man vill kommunicera och påverka människor.

Drevet vill gärna hitta fel hos Greta och fokuserar i perioder kring hennes privata utsläpp. Men hon är fri att göra som hon vill. Om hon kommer på att det är bättre att hon gör några flygresor, so fine, hon skulle kunna nå fler då kanske.

Under ett år har man synat henne och basunerat ut "skandaler" men absolut inga oegentligheter har kommit fram. Inte många skulle hålla för en sån kampanj...
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-30 kl. 09:51.
2019-09-30, 09:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Bilden motsvarar vad som kunde ha tagits på resan.

Enligt Twitter las bilden upp kl 02:09, men jag antar att det var svensk tid, dvs:
- kör Greta med sin egen iPhone i USA? Inte omöjligt... Förut använde USA annan standard på nätet, men det lär ha ändrats en del de senaste åren.
- har inte iPhone automatisk inställning av tiden efter värdnätet? Jo, det har den, men det kanske går att låta bli att använda lokaltid.
- om iPhones tid är 02:09 så borde rimligtvis tiden i USA ha varit ca 20-någonting. Är det så pass ljust där vid den tidpunkten? Greta kan också ha tagit bilden tidigare och lagt upp den senare.

Jag ser ingen anledning att ifrågasätta att hon fick låna Arnies åk, kanske med Arnie som förare, vem vet? Av olika anledningar kan jag inte förmå mig till att tro att just Greta ljuger medvetet, bl.a. med tanke på hennes AST. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att andra i Gretas omgivning kan vara lite väl generösa med olika aspekter av sanningen.
Tack för den tekniska diskussionen.

Men att Nobelpriskandidaten Greta skulle få låna en av Hollywoods främstas, Arnolds, eldrivna Hummer (det enda exet i världen?) utan att detta går ut i media förefaller helt orimligt, menar jag. Då skulle vi ha fått se bilder på Greta och bilen.
Senast redigerad av wwr 2019-09-30 kl. 09:25.
2019-09-30, 09:25
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, hur ska det gå med FFF? Du har ju berättat om den radikala falangen som ville motarbeta kapitalism och som försökte avsätta (?) Greta i Lausanne under former som journalisterna inte ens fick ta del av.

Radikala rörelser har en tendens att dra åt olika håll, där en del är mer aggressiva, oförsonliga och otåliga än andra. Är det, som här, unga människor inblandade är konsekvenstänket av biologiska skäl inte heller det bästa.

Det blir inte lätt för Greta att hålla ihop rörelsen. Kanske pengarna försvinner åt ett håll som hon inte alls kan stå för?

Hon kanske borde gett dem till ett "säkrare kort". Varför inte till Greenpeace? Problemet är att Greenpeace inte alls är lika förtjusta i Parisavtalet som hon:

https://inbeijing.se/bulletin/2019/0...innan-ar-2030/

Ja, hur påläst är Greta egentligen?
Fråga mer hur pålästa är dem som skriver hennes tal för hon är inte ett dugg påläst!
2019-09-30, 09:55
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Tack för den tekniska diskussionen.

Men att Nobelpriskandidaten Greta skulle få låna en av Hollywoods främstas, Arnolds, eldrivna Hummer (det enda exet i världen?) utan att detta går ut i media förefaller helt orimligt, menar jag. Då skulle vi ha fått se bilder på Greta och bilen.
Arnold Schwarzenegger skulle kunna ha fler elbilar inte bara sin Hummer, även en Tesla i NY, en stad som han säkert besöker ibland.

Att Greta och Svante skulle åka omkring i en Hummer tycker jag skulle vara onödigt indiskret. Dessutom sa hon hos Skavlan att hon fått flera olika erbjudanden om att låna elbilar.
Senast redigerad av theanthropologist 2019-09-30 kl. 09:58.
2019-09-30, 09:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theanthropologist
Arnold Schwarzenegger skulle kunna ha fler elbilar inte bara sin Hummer, även en Tesla i NY, en stad som han säkert besöker ibland.

Att Greta och Svante skulle åka omkring i en Hummer tycker jag skulle vara onödigt indiskret.
De som såg Skavlan får redogöra för detaljerna. Men åkte Greta i Arnolds el-bil så skulle vi ha fått se bilder på det. Inte bara på en trafikskylt med "Gretavarning".

Något gick snett i Gretas planering. Frågan är vad som skedde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in