2019-09-30, 11:38
Medlem
Stones avatar
Ja, hittar de en liten benmask som varit fossil i 70 miljarder år så räknas det väl som liv i rymden.
Citera
2019-09-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
För mig är allt som kan föröka sig själv och föra vidare ett arv liv. Intelligent liv är det som förstår eller vill förstå vad dom möter i världen enligt mig. Inte bara människor då på vår planet men människan är ju naturligvis högst upp på den skapelsesagan.

Så, i min värld är träd liv och så även en liten bakterie.

Ja men din definition utesluter virus eftersom virus inte kan föröka sig själv, det måste ha en värdorganism för att föröka sig.

Men visst; Det finns säkert de som inte anser att virus är "levande".
Citera
2019-09-30, 14:25
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men din definition utesluter virus eftersom virus inte kan föröka sig själv, det måste ha en värdorganism för att föröka sig.

Man kan inte säga att virus inte är levande bara för att de behöver en värd(cell) för att föröka sig.
Det finns gott om exempel på både växter och djur som behöver en speciell värd för att kunna föröka sig.

Det blir dessutom konstigt om man stirrar sig blind på det där med förmågan att föröka sig.
Ta mulan som ett exempel.
Den är en korsning mellan en åsnehingst och ett häststo.
De föds sterila, kan inte fortplanta sig, och borde således inte vara "liv".

En robot med förmågan att bygga robotar borde kanske å andra sidan ses som "levande"?
Citera
2019-09-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Ja, du har rätt, virus är klurigt men man får väl se det som en del av livet som kemin vi själva procucerar i kroppen, utan liv inget virus. Nu jag har bara gett det hela om livet en tanke, inget jag är lärd i.
Citera
2019-09-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Man kan inte säga att virus inte är levande bara för att de behöver en värd(cell) för att föröka sig.
Det finns gott om exempel på både växter och djur som behöver en speciell värd för att kunna föröka sig.

Det blir dessutom konstigt om man stirrar sig blind på det där med förmågan att föröka sig.

En robot med förmågan att bygga robotar borde kanske å andra sidan ses som "levande"?
Ja ungefär så funderar jag nog också med brasklappen att jag inte är säker på att en robot någonsin kan kallas "levande" men det är nog mera en fråga för filosofi eller möjligen teologi . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2019-09-30 kl. 14:31.
Citera
2019-09-30, 14:30
Medlem
Citat:
Ja, du har rätt, virus är klurigt men man får väl se det som en del av livet som kemin vi själva procucerar i kroppen, utan liv inget virus. Nu jag har bara gett det hela om livet en tanke, inget jag är lärd i.
Ja. Jag ska kanske inte krångla till det här i onödan men min poäng är snarast att definitionen för "liv" är litet suddig i kanten. Se även #66
Citera
2019-09-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Ditt exempel med mulan är ju intressant men dess föregångare kan föröka sig själva och utan hjälp dör naturligtvis mulan bort. Liv är det ändå eftersom det är ett arv från föregångare och den får hjälp att föröka sig. Man kan säkert "montera" ihop "liv" på olika sätt och kalla det liv så länge det finns någon som kan reproducera det och det är baserat på liv. Livet får en skapare men kan själv inte föröka sig med egen kraft.

Jag tog inte med organisk material i min definition eftersom man aldrig kan veta vad liv baseras på i andra världar. Inte heller att det ska vara DNA eftersom det också kan skilja även om det verkar vara nästan en perfekt lagringsform.

En robot som kan reproducera sig är intressant men bara om den är oberoende av människor. Kan det själv finna material att bygga en annan eller sig själv så kan man betrakta den som levande. Den blir helt klart en annan typ av liv. Man kan tänka sig att den blir beroende av en hel kedja av robotor, från nanostorlek och uppåt som bygger sig själva och för vidare sitt arv, har en uppgift i livet. Ett mycket stort hot för oss så vi kommer troligen aldrig att tillåta det för dom skulle ju kunna ta material från saker vi vill ha eller behöver. Naturen har gjort samma sak, byggt små enheter, gjort dom större i en obruten kedja fram till oss och lagringen av ritningen är vårt DNA, arvet. Kan inte robotar göra detta så är det inget annat än robotar, en skapelse av oss människor eller någon annan intelligent varelse.

Intelligenta maskiner blir ju också en tvistefråga vad det gäller liv men blir beroende av antingen människor eller robotar för att underhålla sig. Som virus, utan liv ingen framtid, mer en biprodukt. Den kan naturligtvis simulera liv och mänskligt tänkande för att roa eller hjälpa oss. Men kanske i framtiden en intelligent dators värld på något vis blir mer beständig som vår biosfär är för oss så den kan utvecklas helt själv. Frågan här är om den utvecklar olika arvtagare som via robotar kan utföra fysiska uppgifter också eller bara blir en gigatiskt enskild evigt "levande" medvetande utan mål och mening.

Vem vet, dom kanske hittar denna typ av liv på Mars och alla blir förvånade.
Citera
2019-09-30, 16:49
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Ditt exempel med mulan är ju intressant men dess föregångare kan föröka sig själva och utan hjälp dör naturligtvis mulan bort. Liv är det ändå eftersom det är ett arv från föregångare och den får hjälp att föröka sig. Man kan säkert "montera" ihop "liv" på olika sätt och kalla det liv så länge det finns någon som kan reproducera det och det är baserat på liv. Livet får en skapare men kan själv inte föröka sig med egen kraft.

Jag tog inte med organisk material i min definition eftersom man aldrig kan veta vad liv baseras på i andra världar. Inte heller att det ska vara DNA eftersom det också kan skilja även om det verkar vara nästan en perfekt lagringsform.

En robot som kan reproducera sig är intressant men bara om den är oberoende av människor. Kan det själv finna material att bygga en annan eller sig själv så kan man betrakta den som levande. Den blir helt klart en annan typ av liv. Man kan tänka sig att den blir beroende av en hel kedja av robotor, från nanostorlek och uppåt som bygger sig själva och för vidare sitt arv, har en uppgift i livet. Ett mycket stort hot för oss så vi kommer troligen aldrig att tillåta det för dom skulle ju kunna ta material från saker vi vill ha eller behöver. Naturen har gjort samma sak, byggt små enheter, gjort dom större i en obruten kedja fram till oss och lagringen av ritningen är vårt DNA, arvet. Kan inte robotar göra detta så är det inget annat än robotar, en skapelse av oss människor eller någon annan intelligent varelse.

Intelligenta maskiner blir ju också en tvistefråga vad det gäller liv men blir beroende av antingen människor eller robotar för att underhålla sig. Som virus, utan liv ingen framtid, mer en biprodukt. Den kan naturligtvis simulera liv och mänskligt tänkande för att roa eller hjälpa oss. Men kanske i framtiden en intelligent dators värld på något vis blir mer beständig som vår biosfär är för oss så den kan utvecklas helt själv. Frågan här är om den utvecklar olika arvtagare som via robotar kan utföra fysiska uppgifter också eller bara blir en gigatiskt enskild evigt "levande" medvetande utan mål och mening.

Vem vet, dom kanske hittar denna typ av liv på Mars och alla blir förvånade.

Den stora frågan är dock om detta liv som kanske återfinns är kompatibelt med livet på jorden. Risken finns att det kanske blir en helt ny typ av farsot som vi människor inte kan hantera om eller när det kommer till jorden.
Citera
2019-09-30, 19:16
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Det är säkert kul för forskare men vanliga människor bryr sig inte mycket över bakterier tror jag. I populärkultur så har ju liv på Mars varit nästan självklar för vanliga människor ända tills de första proberna nådde planeten och gjorde alla besvikna.

Själv hoppas jag på fossila spår efter liv för skulle något verkligen leva där så blir det ju problematiskt att exploatera planeten för mänskliga syften.

Som jag skrev, vissa grupper i samhället kommer att bry sig medans vanliga människor shoppar vidare med hopp om att dom är klimatsmarta. Det ska nog till rejäla "monster" om människor ska bry sig i dagens samhälle. Annat var det ju naturligtvis förr då fantasin kunde flöda och skapa gröna män och kanaler på andra planeter, nu har vi liksom annan kunskap och underhållning.

Den som har mer än grundskoleutbildning kommer se det som sensation. Det innebär att vi måste tänka om angående livet på jorden helt och hållet. Vad hillbillybob blir imponerad av och inte är inte så intressant.
Citera
2019-10-01, 23:42
Medlem
Liv på MARS = STORA konsekvenser
Om man hittar liv på Mars som inte är släkt med vårat här på Jorden så får det stora konsekvenser för diskussionerna i trådarna på Flashback som handlar om sannolikheten för liv i universum.

I dag så kan man alltid hävda att planeten Tellus har haft en sådan exceptionell tur som har utvecklat liv att det nästan inte går att greppa vilken tur det handlar om, och att utvecklandet av liv följaktligen sker så sällan att vi antagligen är ensamma i hela vintergatan och möjligen är det tomt i de närmaste galaxerna också.
Att fortsätta hävda att liv i universum är utomordentligt sällsynt skulle med ens bli en aning besvärligare om det visade sig att till och med våran närmaste planetgranne hyste eget liv. För lika osannolikt som det är att planeten Tellus hyser liv, lika osannolikt kommer det ju att vara också för vår granne att kunna hysa liv, och om det stämmer att livet på Tellus är oerhört osannolikt så borde det samtidigt vara oerhört mycket mer sannolikt om Mars inte hyste liv.

Om det är sant att sannolikheten för utvecklande av liv på en planet är superlåg så kommer de flesta medvetna liv som ändå mot alla odds har blivit utvecklade runt om i vårat universum att ha grannplaneter som är stendöda, och detta borde alltså vara det mest logiska/sannolika scenariot för oss. Men som sagt, skulle man finna liv på Mars som inte är släkt med vårt så får vi nog räkna med att sannolikhetsfaktorn för liv på en planet är betydligt högre än många har kunnat ana vilket då också betyder fler utomjordingar i universum!

Liv på MARS = ”more of this” ------> https://www.youtube.com/watch?v=aDaOgu2CQtI
Citera
2019-10-02, 14:09
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Han har rätt att vi inte är redo. Kolla bara på den här tråden och alla tomtar som har sin egen definition av liv. Givetvis menar han liv som det definieras inom biologin. Lär man sig inte biologi på högstadiet längre? Nej virus är inte liv. Ja träd är liv. (För övrigt betydligt mycket mer viktigt med organismer som kan fotosyntetisera än har en utvecklat nervsystem.)
Citera
2019-10-02, 18:34
Medlem
Enzymes avatar
Jag har märkt att många människor är ganska ointresserade av allt som har med rymnden att göra. Tror de flesta inte skulle bry sig om man hittar mikrober på mars. Jämför med apollo-färderna. Vem minns apollo 15 eller 17? Folk bryr sig mer om huspriser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in