Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-19, 19:31
Bannlyst
En vän till mig som jag anser är Sveriges bästa gitarrist. Har skyhög musikalisk sk. "kredd" i mina ögon och spelar i minst ett riktigt bra band, sa så här till mig igår:
"Spelar man bra musik nu för tiden är det ingen som gillar det."
NOTIS: det här gäller väl egentligen sk. "indiemusik"

Han har antagligen rätt i stora drag. Men jag är inte 100 på varför det har blivit så här pass illa ställt egentligen. Spontant skyller jag rätt mycket på:
- att folk lyssnar på musik i fruktansvärt usel musikutrustning (jämför mot 70-talet då "alla" hade minst ok ljud). Bra produktioner osv. går ju liksom ändå inte fram direkt.
- Spotify (jag skyller alltid i stort sett allting på den skiten, fundera själva på varför)
- Rekommendationsalgoritmer och liknande. Vem orkar bry sig?
- mer?

Själv ser jag sk. ADHD-datorlyssnande som "testlyssnande" och så lyssnar jag på vissa utvalda grejer "på riktigt" på fysiska skivor i Huvudstereon. Jag ligger lite efter där och behöver köpa lite skivor som jag saknar.

Direkt usel musik som t.ex. Ghost verkar ju gå som tåget ändå. Som jag fattat det har dessutom Ghost medvetet "tillräckligt" dåligt ljud på t.ex. trummorna för att folk ska gilla det. Dom är ju vana vid kasst trumljud (och, så klart, hemsk kompression). Degen ska in!

Men det finns väl en del undantag från regeln om musiks uselhet osv. Lana Del Rey är väl ett sånt undantag. Det lär finnas fler.
Senast redigerad av realFEZ 2019-10-19 kl. 19:35.
Citera
2019-10-19, 19:37
Medlem
Swe1227s avatar
Han kanske är en bra gitarrist, men är han kreativ. Det finns redan tillräckligt med bra rockmusik från 60 70 80-talet så det räcker nästan.

Sen finns det folk som du säger, som bara lyssnar på Spotify top 100. Men dom kan man bortse ifrån.
Citera
2019-10-19, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Han kanske är en bra gittarist, men är han kreativ. Det finns redan tillräckligt med bra rockmusik från 60 70 80-talet så det räcker nästan.

Sen finns det folk som du säger, som bara lyssnar på Spotify top 100. Men dom kan man bortse ifrån.

Han spelar inte "rockmusik". Det är relativt innovativa saker får man ändå säga. Jag förstår hans poäng och han är inte direkt frustrerad över det heller. Han konstaterar bara fakta och får sina 200kr i Spotify-royalties.
Citera
2019-10-19, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227

Det är ju dom som är Spotifys målgrupp. I stora drag. Jag tror dom nästan gett upp dom riktigt musikintresserade. Om det ens var med i målgruppen öht. från början? Det märktes aldrig isf.

Jag vill minnas att jag tom. läst att Spotify hävdat att dom har "CD-kvalitet". Hur det ens skulle vara möjligt med OGG-filer får någon gärna berätta för mig.
Senast redigerad av realFEZ 2019-10-19 kl. 19:45.
Citera
2019-10-19, 19:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Därför att det inte görs bra musik idag.
Citera
2019-10-19, 19:50
Bannlyst
Jag kom på en anledning till om varför folk gillar kass musik idag:
det är ju mycket skitband som hypar sig själva på "sociala medier" osv. som når fram idag. Dom som är upptagna med att skapa bra musik sitter ju inte och idiotförklarar sig själva på facebook direkt. Om man säger så.
Citera
2019-10-19, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Jag tycker det kommer väldigt mycket bra musik idag. Lättillgängligt via internet dessutom. Jag lyssnar på det, men folk i allmänhet tycker jag lyssnar på riktigt dåliga grejer. ”Små” bra band och artister verkar ju liksom inte nå ut riktigt.
Citera
2019-10-19, 20:00
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ja dagens så kallade musik är tortyr att höra
Citera
2019-10-19, 20:13
Bannlyst
Jag har själv släppt musik nyligen där ovan nämnda gitarrist är inblandad. Som löken på laxen (typ...) spelar även Sveriges kanske bästa basist på det. Jag vet att i stort sett inga kommer lyssna på det. Vi kommer inte tjäna pengar på det (vi förlorar massor, så klart). Vi kommer inte spela live. Vi håller inte på med det för att få många likes, eller ens views. Och inte ens någon håller på med det för att få ligga (vilket ju är en stark drivkraft för många ”musiker”).

Det är, objektivt sett, riktigt bra musik (jadå!). Ingen, i stort sett, kommer bry sig och det kommer försvinna i youtubes svarta hål framöver.
Citera
2019-10-19, 20:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag tycker det kommer väldigt mycket bra musik idag. Lättillgängligt via internet dessutom. Jag lyssnar på det, men folk i allmänhet tycker jag lyssnar på riktigt dåliga grejer. ”Små” bra band och artister verkar ju liksom inte nå ut riktigt.
Kanske är dom inte så bra, om dom aldrig upptäcks trots de ökade tillgängligheten.

Jag lyssnar ändå aldrig på något nyate än senast 1975.
Citera
2019-10-19, 20:47
Bannlyst
Citat:
Kanske är dom inte så bra, om dom aldrig upptäcks trots de ökade tillgängligheten.

Jag lyssnar ändå aldrig på något nyate än senast 1975.

Jag har ju försökt förklara det ovan: skitband som sitter och hypar (och indirekt idiotförklarar) sig själva på sociala medier. Det är väl så man "upptäcks" idag liksom? Inga konstigheter där direkt?

Jag vet flera bra skivor som kom 1976!
Citera
2019-10-19, 21:02
Medlem
Oberschinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag vet flera bra skivor som kom 1976!

Ja 1976 var ett guldår.
Judas Priest - Sad wings of destiny
Aerosmith - Rocks
Rush - 2112

OT:
Jag har ingen bra teori varför folk i gemen idag lyssnar på skräp. Men trist är det. ;-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in