Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-22, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicememesbro
Klart hon lever och kommer hittas.
Undrar varför hon inte söks med helikopter borde ju rimligtvis vara mycket effektivare än personer eller har jag fel? Har sett på COPS att de hittat tjuvar som gömt sig i skogen mitt i natten då de är kolsvart med just helikopter. Sen undrar jag hur länge kan man klara sig ute i denna kylan utan mat, finns det något ätbart så här års överhuvudtaget? Måste ju finnas någon överlevnadsexpert på Flashback som kan svara.

Dom söker med drönare eftersom dom inte har tillgång till helikopter dom här dagarna tyvärr. Är dock väldigt effektivt med drönare.
Citera
2019-11-22, 06:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bestiallatest
Dom söker med drönare eftersom dom inte har tillgång till helikopter dom här dagarna tyvärr. Är dock väldigt effektivt med drönare.

Har drönarna värmekamera?
Citera
2019-11-22, 06:42
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Utan tillräckliga bevis kan han inte hållas hur länge som helst. Ett frisläppande är ju dock inte detsamma som ett frikännande. Är de säkra på hans skuld så lär han hållas under bevakning tills fler bevis framkommer. Ett frisläppande kan också ske av rent taktiska skäl.

Tror inte han släpps. Om han gett en bild under förhören om viktig fakta kan han hållas häktad riktigt länge. Men då måste arbetsgruppen tillsammans med åklagare ha skäliga grunder för att han kan försvåra utredningen genom att flytta bevis och påverka vittnen eller medhjälpare.
Längsta tiden som detta skett under i Sverige är fyra år.
Så har vi en riktigt go åklagare blir han kvar lääääännngggeee
Citera
2019-11-22, 06:52
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicememesbro
Klart hon lever och kommer hittas.
Undrar varför hon inte söks med helikopter borde ju rimligtvis vara mycket effektivare än personer eller har jag fel? Har sett på COPS att de hittat tjuvar som gömt sig i skogen mitt i natten då de är kolsvart med just helikopter. Sen undrar jag hur länge kan man klara sig ute i denna kylan utan mat, finns det något ätbart så här års överhuvudtaget? Måste ju finnas någon överlevnadsexpert på Flashback som kan svara.

Av två skäl, för det första måste vederbörande vara vid liv då det är värmesökande kamera helikoptern är utrustad med.
För det andra är det näst intill omöjligt att se marknivå då trädkronor skymmer. (T.ex en aska från brand som GP anlagt för att förstöra bevis) Förutom MP och FIKK används sökhund och drönare för att systematiskt söka av de ytor polisen ser (initialt) som sannolika områden. Beträffande överlevnad är inte maten största problemet utan kylan. (det finns gott om rötter. växter man kan överleva av men få besitter kunskapen)
Senast redigerad av Enorm 2019-11-22 kl. 06:59.
Citera
2019-11-22, 06:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Har drönarna värmekamera?
Inte alltid men kan ha sådan.

Mer info
https://www.swedron.se/sv/89-vaermekameror
Citera
2019-11-22, 06:53
Medlem
tomyhockeys avatar
Polisen i Uddevalla gör som vanligt dåligt arbete undrar om dom sökt Max 1 timme ?
Citera
2019-11-22, 06:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Polisen i Uddevalla gör som vanligt dåligt arbete undrar om dom sökt Max 1 timme ?

Polisen har inte resurser att söka efter folk.
Citera
2019-11-22, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om det handlar om tex strypsex eller annat som är svårt att förklara, då kanske grannen förstår hans situation. Och då sitter nog grannen just nu och funderar på vad som kommer hända med hen själv, om hen erkänner medhjälp till griftefridsbrott.

Det kan ju ha hänt nån olycka, tex benbrott. Brukar hon vara i skogen? Finns det skog i närheten där ingen har letat ännu?
Värmekamera i helikopter borde väl kunna hitta henne i så fall. Men polisen kanske har bestämt sig för att hon är död, och därför inte längre utstrålar någon värme.

Jag vet inte om det bara är jag som är osocial och inte är så tight med mina grabbar men jag skulle aldrig hjälpa en granne att gömma ett lik!
Citera
2019-11-22, 07:00
Medlem
Har en känsla av att han gömt henne i närheten där han bor.
Måste haft panik i de läget och då är det lätt att ta något i närheten.
Kanske t.o.m i de huset han bor.
Han har ju nära ut till hamnområdet från Skeppsviken och inåt hamnen.
Sedan är ju frågan var pappan bott tidigare , läste i tråden att han bott på nuvarande adress endast 1 år.
Alltså är GM uppväxt i annat område , och de är ju också ett ställe han känner till.
Hoppas detta får en lösning snart , stackars familj❤️
Citera
2019-11-22, 07:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad gäller Lisa Holm så var det faktiskt en av dem som jobbar på säteriet som kollade i byssjan flera dagar innan hon hittades där, men han tittade inte ordentligt.

Är du säker på att du inte blandar ihop den byggnaden med ladan där hon mördades mitt emot fiket?

Har lyssnat på flera olika kriminalpoddar gällande lisa Holm och jag har inte hört något om det tidigare och om man lyssnar från rättegången så beskrev teknikern som hittade henne att det var igenväxt utanför dörren och de såg inga direkta tecken på att någon gått in eller ut där på marken men det som avgjorde att de gick in var att dörren var lite öppen och det var grenar/kvistar/högt gräs som var innanför dörren som kunde tyda på att någon öppnat dörren och när den stängdes till så hamnade lite av det mellan dörren. Om flera hade sökt igenom där så bör det ha varit mer nertrampat utanför kan jag tycka. Det bör också ha nämnts i någon podd.

OT. Vet någon om sökningen i natt gett något resultat? Det är rätt ovanligt att de genomför nattliga sökningar när ljuset är begränsat
Citera
2019-11-22, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Är du säker på att du inte blandar ihop den byggnaden med ladan där hon mördades mitt emot fiket?

Har lyssnat på flera olika kriminalpoddar gällande lisa Holm och jag har inte hört något om det tidigare och om man lyssnar från rättegången så beskrev teknikern som hittade henne att det var igenväxt utanför dörren och de såg inga direkta tecken på att någon gått in eller ut där på marken men det som avgjorde att de gick in var att dörren var lite öppen och det var grenar/kvistar/högt gräs som var innanför dörren som kunde tyda på att någon öppnat dörren och när den stängdes till så hamnade lite av det mellan dörren. Om flera hade sökt igenom där så bör det ha varit mer nertrampat utanför kan jag tycka. Det bör också ha nämnts i någon podd.

OT. Vet någon om sökningen i natt gett något resultat? Det är rätt ovanligt att de genomför nattliga sökningar när ljuset är begränsat

Nä de har vart helt tyst, behöver ju inte betyda att de vart resultatlöst. Tror polisen väljer att inte prata med media just nu, ska dom få till en häktning innan kl 12 idag så får dom växla upp ordentligt
Citera
2019-11-22, 07:23
Medlem
TubbyTommys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PinkQueen
Man är väl 2 för att göra jobbet lättare men även p.ga. ergonomiska skäl. Har man mördat någon så tror jag knappast man tänker på att inte skada ryggen, knäna eller what so ever.
Sen tror jag knappast att MGM har burit hennes döda kropp över armarna i trapphuset, snarare lagt henne i en resväska exempelvis. Med en kropp på 50 kilo, en adrenalin-kick på det och endast ett handtag du behöver hålla i så tror jag absolut att det är fullt möjligt.

Affirmative. Exakt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in