Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Hur menar du nu? Mess kostar inte mycket CO2-mässigt (så lite att det är försumbart för några enstaka mails) - att skicka ett brev med posten kostar mycket mer. Är man till havs så är väl alternativet flaskpost... Teslan är ju en elbil. Det är det som är grejen med teslan, att ett företag som inte var i bilbranschen innan, byggde en helt ny bil ifrån scratch, och då med den moderna tekniken. (Att den ser för jävlig ut designmässigt är en annan sak - jag skulle inte vilja bli sedd död klivandes ut ur den... Men då har jag ingen annan bil heller.)
Ja, Malena är ju en riktigt tokig mångkulturförespråkare, långt utåt vänster. Men hon verkar ha fått munkavle de senaste månaderna, för Gretas skull. Jag tycker inte att man ska beskylla människor för vad deras föräldrar står för eller har gjort; det intressanta är vad personen själv gör. Jag är mer orolig för den där Antifatröjan som Greta själv hade på sig, i så fall. Ska hon klara att rädda klimatet, så måste hon hålla sig borta ifrån alla andra politiska frågor, annars skrämmer hon bort stora grupper.
Jag vet att vissa här i tråden inte tycker så, men jag tycker i alla fall att Greta gör något bra, i och med att hon visar på alla de här miljövänliga alternativen. De kommer i rampljuset. Nu läser folk det där, och VET att det går att åka elbil i Portugal och Spanien, för att det FINNS laddningsmöjligheter på vägen. Och även att det finns restauranger med ekologisk mat i dom länderna. Vilket gör att folk röstar med fötterna, och då går fler restauranger över till ekologiskt, och då... T.ex.. Uppgifterna skulle inte ha kommit i tidningarna och fått sådan uppmärksamhet, om det inte hade varit för Greta. På grund av detta kanske några tusen fler människor i Europa vågar satsa på en elbil, för att de ser att det går att åka även på en längre bilsemester med en sådan?
Se ovan. Handen på hjärtat - har inte du lärt dig något om de (mer) miljövänliga resealternativen genom att läsa och höra om Greta i media, på forum o.s.v.? Jag tror att budskapet går in även på folk som inte vill ta det till sig.
Inte många rätt här inte, nej Teslan är inte ful dock så är den inte vettig om den laddats med el från kolkraftverk när Greta var i USA och Kanada vilket lär ha hänt. De metaller som behövs till batterierna tas från gruvor som använder barn som arbetare och usla förhållanden, batteritillverkningen är riktigt dålig för miljön. Ska alla åka elbil i framtiden så blir det en katastrof, men den mängden batterier kommer det bli mycket svårt att tillverka när det går åt 100-200 kilo per bil. Det har ni i klimatsekten inte tänkt på.
Hela familjen kritiseras och på mycket goda grunder, Greta har gått från att styra sina föräldrar med flygstopp och köpstopp till att vilja styra alla andra också, extremt osunt beteende och fanatikerna hakar på. Dåren Malena springer runt med Afa t-shirtar, dessutom så har Malena försökt sälja in Greta till SVT för en tv-serie redan för 4 år sedan, Malena är inte frisk och gör allting för uppmärksamhet.
Har vi lärt oss om miljövänliga alternativ, du tycker alltså att en segelbåt till New York är ett realistiskt alternativ att överväga för vanliga människor som inte är multimiljonärer med några veckor att lägga på segling över Atlanten. Det hela är idioti och inte miljövänligt alls, hur mycket resurser tror du det behövs för att bygga en segelbåt i kolfiber för 70 miljoner kronor? Att köpa en vanlig flygstol i ekonomiklass är ett överlägset alternativ på alla nivåer, praktiskt, snabbt, billigt, någorlunda komfortabelt, låg klimatpåverkan per individ. Flyget står för 4% av mänsklighetens CO2-utsläpp och det är inte där problemet ligger.
Du pratar dig varm om elbilar men var kommer elen i från är det kolkraftverk så är det ju meningslöst och ingen vinst alls förutom en lägre driftskostnad men som äts upp av inköpspriset och lågt andrahandsvärde på grund av batteridriften.