Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Eller så kan man fråga sig. Är det moraliskt att hindra en tjej med asperger och två kiwier att engagera sig i viktiga samhällsfrågor?
Uppenbart så är Greta ganska lycklig nuförtiden. Se t.ex denna bild från segelbåten:
https://twitter.com/GretaThunberg/st...12024255664128
Hon får uppleva äventyr, resa runt världen och träffa världskändisar och andra intressanta personer. Något som andra bara kan drömma om.
Hennes framtida karriär är också helt utstakad. Hög intelligens och höga skolbetyg i kombination med hennes kändisskap och de priser hon vunnit gör ju att hon knappast kommer ha svårt att få ett jobb i framtiden. Vilket inte är fallet med många andra med asperger.
Sedan tror jag rent allmänt att det är fel att curla och passivisera människor som lider av diverse diagnoser. Det är ju bättre att de får utmaningar (som de kan klara av) och utvecklas som människor. Det Greta gör nu är ju 100 ggr bättre för hennes utveckling än att ligga passivt i soffan hela dagarna; där dagens höjdpunkt består av att klappa sin hund. Det måste vara oerhört deprimerande.
Jaa, du -Info-.
Själv undrar jag hur moraliskt det är, vare sig det handlar om en tjej med asperger och två kiwier (?) eller ej, att skrämma upp små barn och ungdomar med att de inte har någon framtid och att de lika gärna kan sk-a i skolan om inte CO2-utsläppen minst halveras inom 10 år. Vilket ingen tycks tro att de kan göra.
Uppenbarligen verkar Greta lycklig ombord på båtar, ja, och det hoppas jag ingen missunnar henne. (Även om hennes leende inte är lika brett som Svantes flin.) Som jag skrev tidigare i höstas tror jag att seglargymnasium kanske vore det bästa för henne. Kanske havet/sjön är hennes rätta element?
Hon verkade också ganska glad när hon kuskade omkring i Nordamerika. Mindre glad när hon blir pressad av jobbiga journalister och folk "drar" i henne. Vilket är ofrånkomligt i hennes position.
Hennes framtida karriär är också helt utstakad. Hög intelligens och höga skolbetyg i kombination med hennes kändisskap och de priser hon vunnit gör ju att hon knappast kommer ha svårt att få ett jobb i framtiden. Vilket inte är fallet med många andra med asperger.
Alltså, jag vet inte vad jag ska säga. "... helt utstakad ..." Du verkar ha väldigt liten insyn i och förståelse för dagens arbetsmarknad. Tror att man kan anställa en person bara pga av vederbörandes kändisskap. Ska Greta placeras som kuttersmycke i en reception, hade du tänkt? Hon måste för f-n prestera någonting. Skaffa sig dokumenterade kunskaper på MINST gymnasienivå, helst på universitet, i ekonomi, kemi, whatever, eller förarbevis, yrkesutbildning. Om du inte redan vet det så är arbetsmarknaden tuff, även för folk med goda betyg från ÅK 9 (och senare än så). Dessutom premieras EQ och social kompetens högt - och stresstålighet.
Att hon skulle forska i klimatfrågor känns överflödigt eftersom hon redan "have all the facts and solutions", men det skadar inte att ha det dokumenterat. I synnerhet inte när hon ska ge sig in i diskussioner med "riktiga" vetenskapsmän; något som hon inte lär slippa i längden.
Ska hon dessutom fortsätta att skolstrejka varje fredag blir det 20 % frånvaro som kanske är svår att anpassa med en arbetsplats eller med studier på hög och krävande nivå där konkurrensen dessutom är väldigt mycket hårdare än hon mötte i Södertälje.
Sedan tror jag rent allmänt att det är fel att curla och passivisera människor som lider av diverse diagnoser. Det är ju bättre att de får utmaningar (som de kan klara av) och utvecklas som människor.
Just det - utmaningar de
kan klara av. Så länge Greta bara är 16 år består "utmaningarna" av att folk klappar henne på axeln och gullar med henne. Men vi har redan sett exempel på att utmaningarna blev lite för tuffa. Den stygge journalisten i Kanada som tvingade henne att hota med polisen, de dumma vänsteraktivisterna i FFF som vill förbjuda kapitalism och som tvingade henne att stänga ute journalisterna från mötet...
För eller senare kommer hon inte heller att kunna ducka för frågor om kärnkraftsutbyggnad, problemet med befolkningsökningen, Kinas expansion, faran med bilbatterier osv. Då kommer det att stå uppenbart för allt fler att hennes kunskaper är så grunda och framför allt bygger på irrationell ångest, som morsan prackat på henne.
Då kommer Kejsarens nya kläder att nämnas på nytt - men den här gången med att Greta var den lurade. Tillsammans med sina persondyrkande floskelmakare.
Personligen tror jag att utmaningar som man inte klarar av kan göra mer skada eller nytta. Tycker att Greta har utnyttjats alltför mycket redan. Hennes ev. viktnedgång som det spekulerats om i tråden skulle kunna vara ett tecken på det.