2019-11-26, 16:26
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Det är Sverige vi pratar om, vad jag vet finns det inget monopol på försäljning av öl upp till 3,5%.

Och jag kommenterade XGR och hans antagande att avskaffandet av alkoholmonopol omedelbart ville leda till ÖKADE priser, stick i stäv med man upplever på kontinenten. Men där finns naturligtvis fog för antagandet att avskaffande av monopolet inte vill få priserna helt ned i botten - i sverige är det ju en fråga om skattepolitiken som sätter priset.
Citera
2019-11-26, 16:50
Medlem
nitecores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om man handlar i Tyskland hamnar prislappen på neråt SEK 3,65 för en 33 cl burk öl. Då är transportkostnaden beräknad till SEK 5,00 per kg. Det skulle alltså vara nästan dubbla priset på Systemet även efter en sänkning.

Däremot blir det sämre tider för de som har sålt flak med pissig svennebärs för 150 spänn i kvarteret.
Där blir priset detsamma, bärslangarna får börja fresta med hemkörning eller droppa priset.
Man kommer få bättre statistik på hur mycket bottenskrapet häller i sig. Bordershopparna har i princip ingen hipsterbärs och dåligt med kvalitetsöl överlag.
Senast redigerad av nitecore 2019-11-26 kl. 16:53.
Citera
2019-11-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Jättebra idé! Jag kan köpa mer öl för min studentpeng och det sjaskiga smugglandet som jag ogärna vill bekanta mig med minskar förhoppningsvis

Fina människor köper inte smuggelöl.

Smuggelöl?? Du behöver inte smuggla något. Du får fritt föra in så mycket alkohol från annat EU-land som du och din familj kan tänkas konsumera.

https://youtu.be/Usqd7Bbm04Q
Citera
2019-11-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du kan ju inte bara tänka på dig själv.

Vi måste få till ett mer avslappnat förhållande till lågprocentiga drycket, svenskar gillar o dricka men vi måste förändra den svenska modellen även här. Man ska fan inte behöva skämmas om man vill dricka en bärs till lunchen osv,.
Svenskarna super ju ändo, ofta i ensamhet eftersom det skiljer sig så förbannat med priser att dricka ute eller handla på bolaget.
Svensk alkoholpolitik är ett misslyckande precis som politiken på många andra
fronter. Att vi tror att vi ska exportera denna modell till andra länder är ju befängt.
Sups inte som på 90talet i Sverige. Dricker man sig redlös bör man skämmas. Då är det något som är fel. Bra med sänkta priser.
Citera
2019-11-26, 17:00
Medlem
Ju närmare valet 2022 vi kommer sänker dagens regeringskonstellation
priset på det mesta svinaktigt hårt beskattade!
Bärs och bensin, el och inkompetenta politikers löner..
Vänta och se,
ju närmre vi kommer ju hårdare blir röstfisket!
Citera
2019-11-26, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrbalrog
Smuggelöl?? Du behöver inte smuggla något. Du får fritt föra in så mycket alkohol från annat EU-land som du och din familj kan tänkas konsumera.

Jo, det har jag gjort vid ett tillfälle. Men det var legalt inhandlad öl, den här prissänkningen vill ju komma åt den sjaskiga smuggelölen.
Citera
2019-11-26, 17:12
Medlem
Jag kan inte läsa ett ord om smuggling i artikeln, står bara gränshandel. Smuggla betyder ju att man för in varor på ett otillåtet vis eller för annan avsikt. Att handla alkohol i annat EU-land är fullt tillåtet om du inte avser att själv sälja det vidare.
Citera
2019-11-26, 17:13
Medlem
På tiden att någon försöker höja alkoholkonsumtionen så våldsbrottsligheten ökar ! Alla
dessa undersysselsatta poliser !

Och sänkningen drabbar också den muslimska folkgruppen mera än övriga !
Citera
2019-11-26, 17:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Och det är därför öl är mycket dyrare i de länder man inte har monopol på ölförsäljning ?
Monopol eller inte har inget med priset att göra, eftersom väldigt stor del av priset utgörs av alkoholskatt som är fastställd i riksdagen. Även om monopolet avskaffas så kommer det inte att råda fri prissättning, eller ja, handlaren får ju ta vad han vill, men staten skall ha in sin del i vilket fall. Att då sälja öl för fyra kronor burken när staten vill ha 4,50 in i skatt lär inte många handlare nappa på.

Likadant med öppettider, bestämmer riksdagen att alkoholförsäljning i butik är tillåten må-fr 10-19 och 10-15 på lördagar så är det det som gäller, oavsett om det är Systembolagets butik, Statoil eller ICA.
Citera
2019-11-26, 17:15
Bannlyst
Citat:
Jag kan inte läsa ett ord om smuggling i artikeln, står bara gränshandel. Smuggla betyder ju att man för in varor på ett otillåtet vis eller för annan avsikt. Att handla alkohol i annat EU-land är fullt tillåtet om du inte avser att själv sälja det vidare.
Det kan finnas en underliggande andemening. Om ölen på systemet blir billigare så kanske folk väljer att handla där än av någon lastbilschaffis.
Citera
2019-11-26, 17:16
Medlem
konstits avatar
Citat:

Korrekt, men det är inte lovligt att hämta öl i tyskland för att sälja vidare... Därför uttrycket "smuggelöl".

Med det sagt skulle en avreglering skapa större jämlikhet - nu är det ju i första hand sydsvenskar som kan eftermiddagstura till Danmark och Tyskenland, stackarna i Norrland skall köpa ofattliga mängder innan en tur till Calles kan löna sig.
(Nåja, i Norrland är väl literpriset på hemkört billigare än en tysk burköl i alla fall...)
Citera
2019-11-26, 17:17
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Monopol eller inte har inget med priset att göra, eftersom väldigt stor del av priset utgörs av alkoholskatt som är fastställd i riksdagen. Även om monopolet avskaffas så kommer det inte att råda fri prissättning, eller ja, handlaren får ju ta vad han vill, men staten skall ha in sin del i vilket fall. Att då sälja öl för fyra kronor burken när staten vill ha 4,50 in i skatt lär inte många handlare nappa på.

Likadant med öppettider, bestämmer riksdagen att alkoholförsäljning i butik är tillåten må-fr 10-19 och 10-15 på lördagar så är det det som gäller, oavsett om det är Systembolagets butik, Statoil eller ICA.

Jag nämnde den linjen i inlägg #61
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in