2019-11-26, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Korrekt, men det är inte lovligt att hämta öl i tyskland för att sälja vidare... Därför uttrycket "smuggelöl".

Med det sagt skulle en avreglering skapa större jämlikhet - nu är det ju i första hand sydsvenskar som kan eftermiddagstura till Danmark och Tyskenland, stackarna i Norrland skall köpa ofattliga mängder innan en tur till Calles kan löna sig.
(Nåja, i Norrland är väl literpriset på hemkört billigare än en tysk burköl i alla fall...)
Systembolaget finns ju i Norrland också. Vetefan om man tjänar på att resa fram och tillbaka till Tyskland.
Citera
2019-11-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Det kan finnas en underliggande andemening. Om ölen på systemet blir billigare så kanske folk väljer att handla där än av någon lastbilschaffis.

Citat:
Korrekt, men det är inte lovligt att hämta öl i tyskland för att sälja vidare... Därför uttrycket "smuggelöl".

Med det sagt skulle en avreglering skapa större jämlikhet - nu är det ju i första hand sydsvenskar som kan eftermiddagstura till Danmark och Tyskenland, stackarna i Norrland skall köpa ofattliga mängder innan en tur till Calles kan löna sig.
(Nåja, i Norrland är väl literpriset på hemkört billigare än en tysk burköl i alla fall...)

Artikeln tar som sagt bara upp gränshandel. "Av lanseringsplanen framgår att Systembolaget vill göra det mindre lönsamt att åka till Tyskland eller Danmark och köpa billig starköl."
Citera
2019-11-26, 17:22
Medlem
konstits avatar
Citat:
Systembolaget finns ju i Norrland också. Vetefan om man tjänar på att resa fram och tillbaka till Tyskland.

Nej, att resa från Luleå till Padborg för att hämta öl vill aldrig någonsin löna sig, men som det är nu skall alltså stackarna i norr betala väsentligt mer för sin öl än skåningarna som tar en trevlig familjetur till Danmark eller Tyskenland. Det är en regional ojämlikhet skapad av reglering och skatt.
Citera
2019-11-26, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrbalrog
Artikeln tar som sagt bara upp gränshandel. "Av lanseringsplanen framgår att Systembolaget vill göra det mindre lönsamt att åka till Tyskland eller Danmark och köpa billig starköl."
Okej, det låter rimligt. Dock förstår jag inte varför man ska köpa öl från utlandet, menar jag är nöjd bara med det faktumet att en starköl på krogen kan kosta 5 gånger så mycket som densamma på systemet. Jag köpte öl på färjan till Lettland, men resan var inte ämnad för endast alkoholköp utan turistande i Baltikum.
Citera
2019-11-26, 17:24
Medlem
iDiot5s avatar
Frågan blir ju hur pissöl för 6.90:- smakar?
Citera
2019-11-26, 17:25
Medlem
Citat:

Finns bussbolag kring Mälardalen som säljer bussresor för 1500:- och då får man ta med 300 kg hem. Det motsvarar ca 35 plattor öl = 840 st 33 cl burkar och blir ett påslag om 1,8 :- per burk.
Citera
2019-11-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGR
Avskaffande av monopol leder dessvärre oftast till HÖJDA priser - se apotek, bilbesiktning och tror även postutdelningen...

Det beror på att många fler etablerar sig och vill vara med och dela på en oförändrad volym. Om det är ett väldigt svenskt fenomen är jag oklar över, men jag tror det. Postdistributionen har minskat men ökat på paket. Det finns inte brev nog för dubbla brevbärare och inte kunder nog för 2 - 3 apotek i ett litet centrum. Men vi delar snällt upp oss på de tre som finns och de tar mer betalt. Ingen vill priskonkurrera utan alla ska leva, sjukt!

När det gäller öl är orsaken att tillverkarna vill tjäna mer på svenskar än på tyskar. Precis som bilföretag vill tjäna mindre på Danskar än svenskar. Det beror på höga punktskatter men på Öl är det inte så de säljer inte billigt i Sverige för att vi har höga alkoholskatter utan tvärt om.

EU har inte harmoniserat marknaden överhuvudtaget om någon hoppades på det.
Citera
2019-11-26, 17:29
Bannlyst
Citat:
Finns bussbolag kring Mälardalen som säljer bussresor för 1500:- och då får man ta med 300 kg hem. Det motsvarar ca 35 plattor öl = 840 st 33 cl burkar och blir ett påslag om 1,8 :- per burk.
Haha, fyfan för att åka buss med en massa gubbar som ska tjöta om fotboll, Biltemas saker med mera

Nej, det kommer jag aldrig tillåta mig själv att göra. Betalar gärna en 20-lapp extra för en runda på Systemet, bekvämast så.
Citera
2019-11-26, 17:31
Bannlyst
Citat:
Nej, att resa från Luleå till Padborg för att hämta öl vill aldrig någonsin löna sig, men som det är nu skall alltså stackarna i norr betala väsentligt mer för sin öl än skåningarna som tar en trevlig familjetur till Danmark eller Tyskenland. Det är en regional ojämlikheAt skapad av reglering och skatt.
Att bo i Norrland överhuvudtaget är inte lönsamt. Få sjukhus, stora avstånd och ett jävla mörker året om. Ja, jag har bott där och tänker inte flytta dit igen.
Citera
2019-11-26, 17:32
Medlem
Det har varit väntat (av mig) länge att priserna skulle harmoniseras. I dessa tider av miljötänk är det dessutom ännu konstigare att man inte diskuterar det miljömässiga i denna hanteringen. Observera att jag räknar in de totalt onödiga lastbilstransporterna dit också, med varor som sedan bara körs tillbaka till Sverige igen.

Sedan glömmer en del att det KOSTAR pengar att köra tur och retur + färjor etc. Att ölen är billigare är en sak, att vissa ser det som en minisemester är en sak. Det är en onödig och i längden ohållbar hantering ändå.

Ska man räkna på priset så får man slå ut kostnaderna för att hämta hem ölen och spriten också. Då är det inga 2 kr burken vi snackar om. Fortfarande billigare än systemets eventuella "nya priser" om man fyller upp bilen, men inte så stor skillnad som en del vill ge sken av.

Så för mig, absolut okej att möta en del av "konkurrensen" genom att sänka priserna på öl här hemma, och så blir man av med en massa onödiga transporter.

Dessutom kommer öl och vinskatten att stanna i Sverige, så varför inte liksom.

Folk kommer inte dricka mer, det kommer kanske se ut så i statistiken men det är ju bara för att importölet inte registreras utan får uppskattas.
Citera
2019-11-26, 17:33
Medlem
konstits avatar
Citat:

Förvisso korrekt, men de underliggande motiven kan väl också diskuteras... Inte alla tror ju blint på vad skäl systembolaget har för att önska sänka priset ?

I övrigt har man också i Danmark diskuterat en skattesänkning på öl och läskeblask just för att få minskat gränshandeln (den tyska), men här och nu verkar det ändå inte vara aktuellt, och själv åker vi inte längre till Tyskenland för att handla då man med lite uppmärksamhet kan hitta öl på REA lokalt, och då vill tidsspill och bensinpengar inte uppväga "vinsten". Sist jag var i Tyskenland orkade jag inte ens köra förbi varken Calles eller Fleggaards, de få kronor jag ville spara står inte i paritet med allt det bök man har med parkering, galna norrmän (och en del svenskar), långa köer och fylla i formulär för att slippa tysk pant...
Citera
2019-11-26, 17:36
Medlem
konstits avatar
Citat:
Att bo i Norrland överhuvudtaget är inte lönsamt. Få sjukhus, stora avstånd och ett jävla mörker året om. Ja, jag har bott där och tänker inte flytta dit igen.

Jag känner en norrlänning som flyttade "hem" igen. Han hade aldrig frusit så mycket som de två åren han befann sig på västkusten... -5 grader och dimma knäckte honom totalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in