2019-11-29, 05:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
Nej, det kommer inte hända. Av flera anledningar.
Jo det kommer det, av flera anledningar.
Citera
2019-11-29, 05:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Eller så blir vi av med parasiterna fortare ? Vi som har jobb och lön bryr oss knappast... stod bakom några a-lagare vars öl kostade en tredjedel av de jag köpte... jag dricker inte mer bara för att det kostar mindre
Någon som super sönder sitt liv drar andra med sig, familjen tex. Nästan allt våld är alkoholrelaterat.
Citera
2019-11-29, 08:52
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.expressen.se/dinapengar/...er-pa-starkol/

"Systembolaget vill sänka lägstapriset på starköl.

Då skulle den billigaste burken kosta 6,90 kronor.

Prissänkningen kan ses som ett försök att begränsa den omfattande gränshandeln med starköl.

– Våra kunder ska inte behöva betala ett högre pris för att leverantörerna har satt lägre marginaler på andra marknader, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget."

Kommer deta leda till minskad gränshandel?

Absolut, iaf med starkölen! Då kommer en platta 33or kosta 165kr plus pant då, och då köper man nog från systemet än från bärslangaren som har ungefär samma pris.
Det bästa är om det även påverkar 50cls burkarna!

Men som det är nu så är ju 33orna väldigt dyra jämförelsevis med 55orna.
Citera
2019-11-29, 17:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadlaj
Någon som super sönder sitt liv drar andra med sig, familjen tex. Nästan allt våld är alkoholrelaterat.
BULL! Kolla Malmö, vill du påstå att det våldet som pågår där till största delen är alkoholrelaterat? Blattar, knark och klankultur är det som sänker Sverige.
Citera
2019-11-30, 23:17
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Absolut, iaf med starkölen! Då kommer en platta 33or kosta 165kr plus pant då, och då köper man nog från systemet än från bärslangaren som har ungefär samma pris.
Det bästa är om det även påverkar 50cls burkarna!

Men som det är nu så är ju 33orna väldigt dyra jämförelsevis med 55orna.

Systembolaget får inte bestämma mig veterligen nåt själva det styrs av staten tex öppettider jag vet inte hur det är på övriga bolag men på mitt så har de sen nåt år kanske en wellpappkartong där det står ångrat dig du kan ställa dryck du inte vill köpa här gick på bolaget tidigare idag vid ca 13.00 stod några burkar och flaskor i den kartongen fin grej tycker jag det leder till att några enstaka köper mindre

Om det här med sänkt pris på starköl är rätt väg att gå visserligen får staten in pengar på allt som säljs på bolaget men det täcker inte på långa vägar kostnaden för vård osv

Jag är väl för lägre priser på alkohol är endast rädd för oprovocerat våld rattfyllerier för det kan drabba vem som. Det här är dock även en satsning på miljön

Ja 33r är dyrare i literpris skiljer ett par kronor på vinflaska vs box är skillnaden väl ännu större 50 kronor flaskan eller 155 per box ta 4 betala för drygt 3 flaskor
Citera
2019-11-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Tycker den är bra som det är. Det är ju faktiskt billigare att köpa kvalité i Sverige än till ex Danmark. Alkoholskatten är detsamma på en flaska skitvin som på det dyraste vinet. Den grundar sig på liter, och inte kvalité.

Håller med dig, köpa piss öl o piss vin i Tyskland, korkat. Systemet har bra utbud på god öl och gott vin. Thats it!
Citera
2019-12-01, 13:58
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Håller med dig, köpa piss öl o piss vin i Tyskland, korkat. Systemet har bra utbud på god öl och gott vin. Thats it!

Det finns alla kvaliteter på öl i Tyskland och framför allt är den inte ens hälften så dyr. Det är inte heller något särskilt bra "utbud" i Sverige om det finns kommuner med 50.000 invånare och EN Systembutik. Där tycker jag man kan sluta tala för sig själv om den egna situationen är bättre, för det ser olika ut på olika ställen. Om Systembolaget satsat mest på platser där de högröstade människorna bor, så bör man lyssna även på andra.
Citera
2019-12-01, 14:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det finns alla kvaliteter på öl i Tyskland och framför allt är den inte ens hälften så dyr. Det är inte heller något särskilt bra "utbud" i Sverige om det finns kommuner med 50.000 invånare och EN Systembutik. Där tycker jag man kan sluta tala för sig själv om den egna situationen är bättre, för det ser olika ut på olika ställen. Om Systembolaget satsat mest på platser där de högröstade människorna bor, så bör man lyssna även på andra.
"Bra utbud" är ju inte alltid detsamma som att ha mycket på hyllan. Grejen med systemet är ju att du har tillgång till hela sortimentet ändå, även om det inte står framför näsan på dig. Kan du ligga lite på framkant och beställa, vänta 3-5 dagar så får du vad du vill levererat kostnadsfritt till din butik/utlämningsställe.
Tror du att ICA, Lidl eller vilken butik som helst kommer att erbjuda den servicen vid en ev. avreglering?

För mig är det ganska enkelt, jag har hellre 3000 öl till rimligt pris ett knapptryck och tre-fyra dagar bort än 150 halvtaskiga direkt gripbara på ICA.
Citera
2019-12-01, 23:27
Medlem
Citat:

Du må ha delvis rätt, men kosta på en bussresa 24tim aldrig. Dessutom stannar bussarna där det är billigast och lägre kvalitet. Detta enligt flera vänner till mig. De åker aldrig dit igen.
Citera
2019-12-02, 11:16
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
"Bra utbud" är ju inte alltid detsamma som att ha mycket på hyllan. Grejen med systemet är ju att du har tillgång till hela sortimentet ändå, även om det inte står framför näsan på dig. Kan du ligga lite på framkant och beställa, vänta 3-5 dagar så får du vad du vill levererat kostnadsfritt till din butik/utlämningsställe.
Tror du att ICA, Lidl eller vilken butik som helst kommer att erbjuda den servicen vid en ev. avreglering?

För mig är det ganska enkelt, jag har hellre 3000 öl till rimligt pris ett knapptryck och tre-fyra dagar bort än 150 halvtaskiga direkt gripbara på ICA.

Näthandel med 1-2 dagars hemleverans etc och kanske med ett antal egna butiker där det kan hämtas. Andra butiker/ombud. Vissa livsmedelsaffärer. Det där är ett antingen-eller-resonemang som inte leder särskilt långt. Verkligheten kan vara, och är ofta, mer sammansatt.

Det är inte "kostnadsfritt" heller. Allt det tas från andra intäkter/köp.

Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Du må ha delvis rätt, men kosta på en bussresa 24tim aldrig. Dessutom stannar bussarna där det är billigast och lägre kvalitet. Detta enligt flera vänner till mig. De åker aldrig dit igen.

Det där är på något vis anekdotiskt, för det finns ganska många olika sådana typer av resor och alla åker inte buss heller.
Senast redigerad av pudellus 2019-12-02 kl. 11:28.
Citera
2019-12-02, 19:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Näthandel med 1-2 dagars hemleverans etc och kanske med ett antal egna butiker där det kan hämtas. Andra butiker/ombud. Vissa livsmedelsaffärer. Det där är ett antingen-eller-resonemang som inte leder särskilt långt. Verkligheten kan vara, och är ofta, mer sammansatt.

Det där är på något vis anekdotiskt, för det finns ganska många olika sådana typer av resor och alla åker inte buss heller.
Det må så vara, men jag vill ändå hävda att det skiljer mellan ett icke vinstdrivande företag som systembolaget och t.ex. ICA som inte bara ska ha täckning för kostnaden utan dessutom en rejäl vinst.
Citera
2019-12-02, 23:13
Medlem
Citat:

Ok, buss eller bil. Bil +50 mil äter nästan upp besparingen. Kanske ska cykla då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in