Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Ja, nu förutsatte jag att hon pluggar vidare. Det är väl en självklarhet för en person med höga skolbetyg och ett stort intresse av att lära sig nya saker, att hon studerar vidare.
Hon har vissa brister här. Men hon verkar vara snäll, vänlig och ödmjuk mot folk, när de möts IRL, så det kanske går bra ändå.
(inte mot sina föräldrar kanske och kanske inte i FN-tal, men i övrigt... exempelvis så tycks seglarresorna gå bra...)
Om jag minns rätt skrev du innan att hennes framtid var utstakad pga hennes goda betyg (= från ÅK 9 på Kringlaskolan, dvs), hennes utmärkelser och kändisskap. Nu medger du att det behövs kompletterande studier.
Tyvärr har jag själv sett många exempel på inte minst tjejer som toppresterade upp t.o.m tonåren men som därefter misslyckades med både det ena och det andra. Ibland till följd av utbrändhetssymptom och liknande. Greta har en dokumenterad sårbarhet sedan flera år som uttryckt sig i form av allvarliga ätstörningar, selektiv mutism och mer eller mindre irrationell undergångsångest. Hon har också diagnosticerad Asbergers och tvångsbeteende (om jag inte minns alldeles fel). I sin bok är Malena mycket öppen med de återkommande besöken på PBU, familjens användning av psykofarmaka osv.
Är inte så säker på att det är hälsosamt att höja Greta till skyarna, jämföra henne med Jesus eller förvänta sig att hon ska ”rädda planeten”.
Nu var det en annan pladdermakare i tråden som trodde att Greta kanske får sin fasta försörjning på BBC, där hon kan vifta med Keelingkurvan år ut och år in och trakassera köttätare.
En av Gretas ”Unique Selling Points” är förstås hennes än så länge späda ålder. Jag lovar, när hon är 30 eller 40 så är det inte lika behjärtansvärt att hylla henne längre. Fast vid det laget har vi kanske nått The Irreversible Tipping Point och då kan hon iaf glädja sig med att hon hade rätt
Jag tror att gapiga vänsteraktivister kommer att bli hennes ”fall”. Turbulens inom FFF och våldsdåd orkestrerade av Extinction Rebellion. Kopplingen som påstås med Soros är inte heller bra. Den mannen har mycket på sitt samvete.
Seglargymnasium får det bli. Tror inte Gretas psyke är starkt nog för den nuvarande hysterin och personkulten. Inte nödvändigtvis på grund av hennes diagnos utan för att det skulle kunna bli för mycket för vem som helst.