Citat:
Jag antar att Greta menar att hennes tal inte är partipolitiska. Hon ber ju inte att vi ska rösta på ett visst parti i sina tal. Däremot betonar hon att det är viktigt att vi använder vår rösträtt i de allmänna valen.
Givetvis har Gretas personlighet och egna värderingar en stor betydelse för hennes framgångar.
Att jag höll tillbaka detta i viss mån, är för att Greta betonar att det är vi tillsammans som skapar en positiv förändring, ej hon ensam!
Givetvis har Gretas personlighet och egna värderingar en stor betydelse för hennes framgångar.
Att jag höll tillbaka detta i viss mån, är för att Greta betonar att det är vi tillsammans som skapar en positiv förändring, ej hon ensam!
Personlighet? Framtoning, skulle jag snarare vilja kalla det.
Jättefräscht att en tonårstjej med barnkropp, barnsligt ljus röst och Pippi Långstrump- liknande utstyrsel trotsar världens ledande politiker och makthavare. Folk tycker hon är ”gullig” och avväpnande. Något helt nytt och unikt med drama-Queen-liknande utbrott i FN-sammanhang?
När hon är 30 och sitter på marken i baglady-kläder och sittstrejkar med ett handskrivet plakat kommer ingen att tycka att hon är särskilt ”gullig” längre.
Ska bli intressant att se hur hon lyckas hantera aktivisterna i FFF framöver. Eller få tonåringarna att mangrant gå ut och skolstrejka, fredag efter fredag, oavsett väder.
I det där ”klimatuppropet” som påstods ha undertecknats av 11 000 klimatforskare togs befolkningsökningen upp som ett problem, något som Greta hittills har vägrat erkänna. Ska bli intressant att höra om frågan tas upp i Madrid. Eller om de problematiserar bilbatteriernas farlighet och Parisavtalets otillräcklighet.
Hur ska Greta hantera sådana jobbiga diskussioner? Hota med att kalla på polis? Kasta sig på golvet och skrika sig högröd i ansiktet om att ”Our house is on fire!!”?
Undrar som sagt vad Löfven och MP tycker om henne - egentligen. Eller forskarvärlden. Ingen gillar väl hysterikor, överdrifter och tunnelseende.