2019-11-29, 11:04
Medlem
svt.se: Här jagar chauffören renflock med lastbil – ”Djurplågeri”
I en hög hastighet jagar lastbilschauffören en flyende renflock längs landsvägen. Videon, som han själv delade, har väckt kraftiga reaktioner.

Chauffören valde att inte ställa upp för en intervju, men i ett skriftligt svar till Sameradion & SVT Sápmi säger han att han inte ser det som djurplågeri.

Chauffören har även skrivit i ett sms: ”Det kan hända att jag fel bedömde situationen. Och jag ber om ursäkt för det.”
svt.se: Förundersökning om djurplågeri inledd efter att renar hetsades
Videoklippet där en renflock jagades av en lastbil har polisanmälts. En förundersökning gällande händelsen inleddes under torsdagen.

Vet någon mer om händelsen?

Vad har man för fel i huvudet om man inte förstår att detta är djurplågeri?

Borde hans körkort återkallas?

Körkortslag
3 § Ett körkort ska återkallas, om
...
6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon
Citera
2019-11-29, 11:09
Bannlyst
Lite komisk var videon dock
Det klart, renar ska inte jagas eftersom de dör direkt om de skulle halka. Men djurplågeri tycker jag inte det är, snarare vårdslöshet i trafik.
Citera
2019-11-29, 11:10
Bannlyst
Körkortet ska inte återkallas då slutar det med att han lever på mina skattepengar, ge han rejäla dagsböter som svider.
Senast redigerad av KukKuksKlan 2019-11-29 kl. 11:56.
Citera
2019-11-29, 11:18
Medlem
En 24-åring boendes i Boden, ursprungligen från Umeå. J0el @hlin. Fick sparken efter denna händelse.
Citera
2019-11-29, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
En 24-åring boendes i Boden, ursprungligen från Umeå. J0el @hlin. Fick sparken efter denna händelse.
En ungdom alltså, det var en lågoddsare. Det klart chansen att en 24-åring gör sånt här är större än vad en 44-årig lastbilschaffis skulle göra.
Citera
2019-11-29, 11:26
Medlem
Citat:
Fick sparken efter denna händelse.

Tack för uppdateringen, trevligt att se att arbetsgivaren tog sitt ansvar.
Citera
2019-11-29, 11:29
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
svt.se: Här jagar chauffören renflock med lastbil – ”Djurplågeri”
I en hög hastighet jagar lastbilschauffören en flyende renflock längs landsvägen. Videon, som han själv delade, har väckt kraftiga reaktioner.

Chauffören valde att inte ställa upp för en intervju, men i ett skriftligt svar till Sameradion & SVT Sápmi säger han att han inte ser det som djurplågeri.

Chauffören har även skrivit i ett sms: ”Det kan hända att jag fel bedömde situationen. Och jag ber om ursäkt för det.”
svt.se: Förundersökning om djurplågeri inledd efter att renar hetsades
Videoklippet där en renflock jagades av en lastbil har polisanmälts. En förundersökning gällande händelsen inleddes under torsdagen.

Vet någon mer om händelsen?

Vad har man för fel i huvudet om man inte förstår att detta är djurplågeri?

Borde hans körkort återkallas?

Körkortslag
3 § Ett körkort ska återkallas, om
...
6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon

Så detta klassas som djurplågeri för att man stressar renarna. Men att fånga renarna, transportera dem till slakt och sedan döda dem är helt ok?

Nej lagen om djurplågeri bygger bara på känsloargument. Det är ju hyckleri på hög nivå. Visst om man eldar upp katter eller skär ut ögonen på grisar och sedan häller salt i ögonhålorna. Men att köra och hetsa renar? Då är ju slakt långt värre.
Citera
2019-11-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Så detta klassas som djurplågeri för att man stressar renarna. Men att fånga renarna, transportera dem till slakt och sedan döda dem är helt ok?

Nej lagen om djurplågeri bygger bara på känsloargument. Det är ju hyckleri på hög nivå. Visst om man eldar upp katter eller skär ut ögonen på grisar och sedan häller salt i ögonhålorna. Men att köra och hetsa renar? Då är ju slakt långt värre.

Märklig argumentation om du frågar mig. Här är det ju frågan om en man som stressar djuren för att han verkar roas av det - han gör det inte för att få mat för dagen.

Det utesluter väl knappast att slakt kan stressa ett djur? Om du inte känner till det, går det att slakta djur på olika sätt, från att vara mycket plågsamt, till att djuret knappast lider alls.

Men det som skiljer i stort är uppsåtet, slakt är inte för nöjes skull.

Om förundersökningen gäller djurplågeri eller ett trafikbrott vet jag dock inte.
Citera
2019-11-29, 11:42
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Märklig argumentation om du frågar mig. Här är det ju frågan om en man som stressar djuren för att han verkar roas av det - han gör det inte för att få mat för dagen.

Det utesluter väl knappast att slakt kan stressa ett djur? Om du inte känner till det, går det att slakta djur på olika sätt, från att vara mycket plågsamt, till att djuret knappast lider alls.

Men det som skiljer i stort är uppsåtet, slakt är inte för nöjes skull.

Om förundersökningen gäller djurplågeri eller ett trafikbrott vet jag dock inte.

Fast man äter ju kött för nöjes skull också så den distinktionen är ju meningslös. Just renslakt är ju väldigt stressande eftersom de inte är vana att vara inomhus och transporteras etc. Även vanlig slakt är ju också stressande även om det förstås kan göras på bättre och sämre sett.
Citera
2019-11-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Fast man äter ju kött för nöjes skull också så den distinktionen är ju meningslös. Just renslakt är ju väldigt stressande eftersom de inte är vana att vara inomhus och transporteras etc. Även vanlig slakt är ju också stressande även om det förstås kan göras på bättre och sämre sett.

Personligen tycker jag videon påvisar djurplågeri i detta fall, låt oss se vad polisutredningen kommer fram till.

Huruvida kött äts för nöjes skull eller inte ligger utanför topic på tråden, föreslår att vi lämnar det spåret här.
Citera
2019-11-29, 11:46
Medlem
Citat:

Så dåren ska alltså heta Joel Ahlin och vara bosatt i Boden? Om uppgiften stämmer finns det inget skäl att maska namnet. Skammen att för evigt vara uthängd på nätet är ett utmärkt straff för detta rikspucko. Förhoppningsvis får det honom att mogna och inse att djurplågeri inte är något "kul" som man ägnar sig åt för att kunna lägga upp ett "roligt" klipp och få några likes på Facebook.
Citera
2019-11-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Så dåren ska alltså heta Joel Ahlin och vara bosatt i Boden? Om uppgiften stämmer finns det inget skäl att maska namnet. Skammen att för evigt vara uthängd på nätet är ett utmärkt straff för detta rikspucko. Förhoppningsvis får det honom att mogna och inse att djurplågeri inte är något "kul" som man ägnar sig åt för att kunna lägga upp ett "roligt" klipp och få några likes på Facebook.

Han är redan uthängd ganska ordentligt på facebook, bara skriva in hans namn i sökfältet och se vad du får upp. Hånad och bespottad är han också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in