Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-05, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Ok. Hur sannolikt/osannolikt är det att Sverige skulle bli ändamål för attacker i detta elände?

Har inblandade länder några horn i sidan på Sverige eller är vi ”kompis” med alla?

Vad är det och hur ser jag den?

En serie på Netflix
Citera
2020-01-05, 23:34
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vilket är varför jag tror att Iran kommer ett slå till på ett smart sätt, antingen genom att göra något som försvagar honom inför valet eller som gör att det blir ännu svårare för honom rörande sin impeachment då även det är uppe på spelplan.

Sedan är väl frågan hur Ryssland ser på det hela för om ryssarna är rosenrasande på Trump så kan även se blanda sig i det hela
Iran smart? Ryssarna kommer att blanda sig i?
Fan vad du drömmer!
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Japp, Iran kan absolut spela på detta, men ge mig gärna länk till Rysslands reaktioner om du har, har missat det, sett att Kina inte gillar detta dock!

Ryssland är ovanligt tysta till min vetskap, det enda jag vet är att de är militärt allierade MED Iran vilket är varför man bör hålla ett vakande öga på dem.

För om ryssen är förbannad så vet vi inte vad de har planerat
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Irans medeldistansrobotar existerar knappast. Varför har de i så fall aldrig skickat i väg nån?
Deras satelliter? Skojar du? Det finns ju inga!
Du drömmer vänsterdrömmar om ett Sovjetunionen som för länge sen är död. Ryssland och Kina idag är chanslösa mot USA även tillsammans!
En öppen konflikt mellan, antingen, å ena sidan USA och å den andra, Ryssland och/eller Kina är helt otänkbar.
Citera
2020-01-05, 23:36
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Mycket av pengarna går till onödigt dyra saker har jag för mig, USA har dyra leksaker men de brukar inte ha det bästa i alla lägen.

Amerikansk radar är bland annat absolut inte i närheten av den bästa i världen
Exakt, tänker mig att de har mängd men kanske inte alltid bästa kvalitet! Som någon Rysk general eller liknande skrev i någon Tweet kan inte citera korrekt men ungefär " Varför ska vi ha hangarfartyg, när vi har missiler som sänker dem"

Visst har USA säkert top of the line utrustning på sina specialförband, men vanlige "Menige Ryan" har nog ungefär samma utrustning som övriga på fältet!
Citera
2020-01-05, 23:36
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Precis. Nu har de sagt att de ska bränna miljarder på att anrika uran också. Är det revolutionsgardets företag som kommer ta den ekonomiska smällen? (Revolutionsgardet är som en stat i staten och äger stora företag i Iran) Eller är det medel Reza på gatan i Teheran som inte har råd att tanka bilen redan nu? Eller är det reguljära armen som redan tittar avundsjukt på revolutionsgardets alla privilegier. Att inte betala sin arme ordentligt har historiskt inte varit så smart.
Låt dom bränna sina sista slantar på anrikning mm. Sen kommer Israel och bombar skiten...
Det funkade i Irak och kommer att funka även i Iran.
Citera
2020-01-05, 23:37
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Iran smart? Ryssarna kommer att blanda sig i?
Fan vad du drömmer!

De är smartare än dig åtminstone.

Iran har gjort mer för oss i väst än USA när det kommer till kriget mot Daesh och ja Iran är smarta nog att faktiskt bli ett problem för Saudiarabien bara genom proxykrig.

Saudiarabien vill att USA ska anfalla Iran för att Saudiarabien håller på och förlora.

Ryssland hade militära övningar med Iran i slutet av förra året så de är militärt allierade, Kina är det lika så, så om USA anfaller Iran så kan det bli problematiskt.

Min rekommendation till dig är att inte svälja all amerikansk propaganda om hur bra deras armé är.
Citera
2020-01-05, 23:37
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ryssland är ovanligt tysta till min vetskap, det enda jag vet är att de är militärt allierade MED Iran vilket är varför man bör hålla ett vakande öga på dem.

Sant sant, det senaste är väl deras supersonisk missil 27xljudets hastighet?
Citera
2020-01-05, 23:38
Medlem
styrkeförhållandet mellan usa och ryssland är förkrossande idag

usa har minst 2500 nyare stridsplan
ryssland mindre än 500 och även många av dom är äldre varianter
usa har 20 hangarfartyg och 85 större fartyg typ Arleigh Burke klass och liknade
ryssland har 1 hangarfartyg och 18 större fartyg
usa 71 atomubåtar
ryssland 37 atomubåtar

lägger du sedan till nato på usa sidan och kina och iran på ryska sidan så blir skillnaden ändå större
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:

Jag tror faktiskt att Trump och Putin går diskuterat detta även om vi troligen aldrig kommer att få reda på det.
Citera
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
I ett konventionellt krig kan USA vinna mot Ryssland, Kina och Iran samtidigt. Jag tror USA skulle kunna besegra större delen av mänskligheten på egen hand. Ni underskattar hur kraftfull den amerikanska armén är i jämförelse med resten av världen. Ta en titt hur mycket USA lägger på militären i jämförelse med Ryssland och Kina.

Enda anledningen till att Vietnam, Korea, Irak och Afghanistan gick sådär var för att man spelade schysst och försökte minimera civila offer. I ett krig ala tredje världskriget hade USA gått all out och sprängt så mycket att hela jordklotet hade blivit obeboligt. Om vi räknar bort kärnvapen har USA kapaciteten att invadera Ryssland, Iran och Kina samtidigt. De skulle förlora en miljon man, men i ett all out war skulle alla tre länder falla och bli pulveriserade under amerikansk överlägsenhet.

USA lägger åtminstone 648 miljarder dollar årligen på sin krigsmakt. Iran, Kina och Ryssland lägger 324 miljarder sammanlagt. Ekonomi vinner krig, vilket andra världskriget har lärt oss.

Detta är bara en tankelek eftersom kärnvapen finns men i en de stora krigen skapas krigsresurserna kontinuerligt och även om USA har ett teknologiskt och budgetmässigt försprång idag så är Kina världens fabrik och utklassar även USA i utbildade ingenjörer, så de skulle kunna växla om mycket mer civil produktion än vad USA kan göra.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Iraks iranstyrda parlament ja. Förväntade du dig något annat?

Jag är rätt säker på att folket vill det också, annars hade inte irakierna röstat in en president vara vallöfte var att kasta ut USA ur landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in