Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-06, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Iran har inga problem och döda civila amerikaner varför ska inte usa kunna bomba lite civila föremål i iran?
Därför att dom anser att det är förbjudet såklart, men USA är dubbelmoralens hemland så!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkLane66
Så du tycker att Iran och Soleimani har agerat moraliskt sunt och med politisk god moral?

Tror du att Trump agerar mot Iran och Soleimani för att Trump har moralisk och sund politisk moral?

Eller vad menar du?
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det finns ett ord för hur USA agerarat sedan 2:a världskriget. Imperalism och det är inget ord som bara kommunister säger som vissa verkar tro.

"Imperialism är en strävan hos vissa stater eller nationer att bilda imperier som omfattar områden av främmande folkslag och nationer.[1] Termen började användas i slutet av 1800-talet om främst europeiska nationers strävan att bygga upp koloniala imperier. Därefter har termen använts om liknande processer under både tidigare och senare historiska epoker. Ordet imperium kommer från latinet och betyder "befallning", "myndighet", "herravälde".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Imperialism

Du ska kanske inkludera begreppet imperium då? Man kan tycka och tänka väldigt mycket gällande USAs äventyr runt om i världen men det är ju att dra det till sin yttersta spets att påstå att de är där för att centralisera MÖ under USA i en gemensam stat.
Citera
2020-01-06, 15:25
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej en diktator som inte kan stifta lagar är inte diktator.
Lagar är inte ett så stort problem har vi ju märkt. Den jag citerade skrev ju dessutom veto. Har man Veto att åsidosätta lagar så är det ok att man inte enskilt kan stifta lagar (bara genom tillsättning av domare osv).

Jag väljer inte sida, jag tyckte bara att det var en bra beskrivning på en diktator.
Tvärtemot vad han menade.
Citera
2020-01-06, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej en diktator som inte kan stifta lagar är inte diktator.
Då säger vi envåldshärskare, nöjd?
Citera
2020-01-06, 15:27
Medlem
Citat:
Därför att dom anser att det är förbjudet såklart, men USA är dubbelmoralens hemland så!
Trump tyder lagen lite annorlunda ibland
Citera
2020-01-06, 15:28
Medlem
Citat:
Då säger vi envåldshärskare, nöjd?
En sån kan inte bli utbytt det kan thrump för att han är president i en demokrati
Citera
2020-01-06, 15:31
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Tror du att Trump agerar mot Iran och Soleimani för att Trump har moralisk och sund politisk moral?

Eller vad menar du?
Jag tycker bara det är märkligt att du anklagar den ena parten för det som är utmärkande för den andra parten.
Den iranska regimen har genom IRGC och Quds-styrkan i drygt tre decennier finansierat och organiserat motsvarande paramilitära organisationer bland de flesta shiamuslimska befolkningar i Mellanöstern.
De mest militanta organisationerna sprider sitt hat och paralyserar Mellanöstern:
Den välorganiserade och inflytelserika libanesiska shiamuslimska gruppen Hizbollah.
Den irakiska shiamilisen Hashd Al Sahabi som motarbetar den demokratiska utvecklingen i landet.
Den afghanska shiamilisen, Fatemiyoun-divisionen, som på Qassem Soleimanis order varit verksam i Syrien och understött diktatorn Al Assad.
Citera
Bannlyst
Hoppas Iran ger ett svar som blir av samma mynt. Dödar en amerikansk överbefälhavare eller general. Eller en politiker på besök.
Citera
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Lagar är inte ett så stort problem har vi ju märkt. Den jag citerade skrev ju dessutom veto. Har man Veto att åsidosätta lagar så är det ok att man inte enskilt kan stifta lagar (bara genom tillsättning av domare osv).

Jag väljer inte sida, jag tyckte bara att det var en bra beskrivning på en diktator.
Tvärtemot vad han menade.

Trumps veto går att häva. Var inte korkad.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det är en fel analys du gör. När den Högste ledaren säger något då måste det ske. Hade han inte sagt något hade din analys varit korrekt. Khomeini hade samma position historiskt sett och de beslut han fattade.
Den Högste Ledaren Donald J Trump har sagt att Iran ska bombas sönder och Iran vet nu efter Soleimani död att det blir så

https://twitter.com/khamenei_ir/stat...01034871279616
Citat:
Khamenei.ir

That guy has tweeted that we see Iran responsible for the events in Baghdad & we will respond to Iran.
1st: You can’t do anything.
2nd: If you were logical —which you’re not— you’d see that your crimes in Iraq, Afghanistan… have made nations hate you.
Citat:
Donald J. Trump

....Iran will be held fully responsible for lives lost, or damage incurred, at any of our facilities. They will pay a very BIG PRICE! This is not a Warning, it is a Threat. Happy New Year!
Visa denna tråd

Trump hade rätt, och Khamenei fick betala. Nöjd?
Citera
2020-01-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkutbytet
Hoppas Iran ger ett svar som blir av samma mynt. Dödar en amerikansk överbefälhavare eller general. Eller en politiker på besök.
Du fattar att usas svar då skulle vara kärnvapen va?
Citera
2020-01-06, 15:34
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Så alla regeringar i världen som kan stifta lagar är diktatorer?

Eller vad pratar du om?

Det som kommer att hända för USA:s del är att några celler har vaknat. Och det kan ta en liten stund men sen kommer det att hända tragiska saker i USA. Trump skapar verkligen problem för landet. De kan vänta tills närmare valet i och för sig.

Snälla. Försök förstå kontexten till vad jag skrev. Det gäller presidentens maktbefogenheter i USA vs en verklig diktator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in